Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77937 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

marcus1  
#204002 Försök kolla att ni fått rätt pris för virket för det ligger tyvärr en stor risk att ni fått för dåligt betalt när din kusin var ute efter snabba pengar. I mina öron låter det som om endera var uppköparen inkompetent när han köpte virket utan delägarnas underskrift, (för vart ska likviderna betalas och redovisas) men sannolikt ville han ej förstöra en bra affär med extra telefonsamtal, affären kunde ju gå upp i rök. En avverkad skog är svår att återta, ta kontakt med någon som för skogsägarnas sak eller jurist. skogsbolaget sitter med "svarte petter" i och med att de ej har haft fullmakter samt att de varit beredda att betala ut pengar endast åt din kusin.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#204007 Kusinen är omöjlig att kontakta och kommer inte att komma till ev. förhandling. Men tack Mangan för din kommentar. Inte lätt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#204010 Priserna för skogen har de inte levat redovisa men jag vet att de ligger väldigt lågt idagsläget. Jag har bett att få fullständig redovisning på allt men de har inte skickat mer än en skärmdump på avverkningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Tosca  
#204012 Det säkraste sättet att få rätt i alla detaljer är nog tyvärr att föra saken till tinget. Är det en olovlig avverkning som skett så är det ju skadestånd och inte betalt för virket ni ska ha.
En kunnig jurist är nog det ni ska kontakta först, iom att kusinen gått bakom er rygg har väl han också brutit mot någon lag?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

JD 2006  
#204014 Alltså jag skäms för att jobba själv i skogen när man läser om ditt ärende här.

Är det så det har gått till så SKA du gå vidare så långt du kan för det där är helt otroligt alltså.

Det som tar det hela till en ytterligare nivå är väl att du blir erbjuden GRATIS markberedning :surp: :surp: Allså om din kusin var mindre begåvad ......vad var den som föreslog detta underbara förslag :!: :!:

GÅ VIDARE

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Tosca  
#204017 Om skogsbolaget kommer fram till att de vill göra upp i godo ska de nog i mitt tycke betala det högsta pris ni skulle kunnat få, ring runt till konkurrerande bolag och kolla vem som hamnar högst i pris.
Avverkningskostnaden får de stå för själva, inte rimligt att ni ska belastas med den.

Bara mitt tyckande, men jag tycker inte det känns orätt.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

valmet862  
#204018 Luktar skunk :ymsick: på lång väg jag föreslår att du/ni kontaktar en kunnig jurist så fort som möjligt,de vet vad som gäller för alla inblandade parter. Alla delägare måste ha sitt medgivande,antingen som fullmakt eller direkt på avverkningskontraktet,ett seriöst bolag/köpare frågar genast efter underskrifter. Låt er inte luras av gratis markberedning osv. 1000m3 är ju ingen liten stöld. Hur stort område är det som är averkat? Fotografera virket om det finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204019 Släkten ska man va rädd om du har max tappat 200 loppor. Inte är det värt att förstöra relationerna för det. Det som retar mig är att han inte frågar er men han kanske är den som har skött och vårdat skogen, Och tagit den som sin egen. Röjt och gallrat medans ni sluppet undan alla tunga jobb som måste göras och när ni nu ser att dett kan bli pengar då vaknar ni.




Zorran som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204020 Så här skulle jag ha gjort.

Låt säga att det är avverkat 1000m3fub och att du hade räknat med att få 600kr/m3fub netto.
Om du nu fick 500kr/m3fub så är din andel 50% av 500.000kr, vilket blir 250.000kr.
Du har alltså förlorat 100krx500m3fub=50.000kr.

Fall 1.
Du tar det till domstol, din kusin får betala dig 50.000kr(plus 25.000kr till andre delägaren) i ersättning, puls 40.000kr i rättegångskostnad, summa 115.000kr.

Fall 2.
Du gör upp i godo med din kusin och han ger dig 70.000kr(plus 35.000kr till andre delägaren) i ersättning, vilket är fördelaktigt för alla parter.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204022
Skogsmylla skrev:Skogsbolaget har erbjudit sig att markbereda gratis.


"Vi erbjuder fruntimren markberedning och försöker få det att framstå som att dom gör en jättebra deal"

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

T Landström  
#204023 Går det till domstol är det väl den som förlorar som får betala rättegångskostnaderna eller?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

valmet862  
#204025
zorran skrev:Släkten ska man va rädd om du har max tappat 200 loppor. Inte är det värt att förstöra relationerna för det. Det som retar mig är att han inte frågar er men han kanske är den som har skött och vårdat skogen, Och tagit den som sin egen. Röjt och gallrat medans ni sluppet undan alla tunga jobb som måste göras och när ni nu ser att dett kan bli pengar då vaknar ni.




Zorran som tror på virkespriserna.


Visst kan det va så men svårt när man inte vet bakgrundsfakta. Kan ju va en helt annan story ifall kusinen skulle berätta :roll:

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

JD 2006  
#204027
D Brown skrev:
Skogsmylla skrev:Skogsbolaget har erbjudit sig att markbereda gratis.


"Vi erbjuder fruntimren markberedning och försöker få det att framstå som att dom gör en jättebra deal"


Ja med den tanken så är det ju även vidare till DO.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#204032 Om jag inte var seriöst och ville ha er hjälp så skulle jag inte skriva här. Min kusin har nog aldrig gått i en skog, gjort en brasa eller arbetat seriöst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

Bax  
#204036 Ta det till jurist så slipper vi alla spekulationer här inne, ni sitter på alla trumfkorten.

Denna tråd är ännu ett bevis på hur svårt det är att samäga nåt....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).