Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77939 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#203958 Jag är fruktansvärt upprörd, arg och ledsen! Ett skogsbolag har avverkat 1000 m3fub utan min tillåtelse. Jag är äger 50% av fastigheten och mina kusiner äger 25% vardera. Den ena kusinen skickade en liten lapp till skogbolaget och bad dem avverka utan att vi andra delägare visste om det. Vi fick veta om avverkningen när den redan var gjord. Skogsbolaget har inte pratat med min kusin ej heller mailat med honom utan bara tagit uppdraget från en liten lapp.

När jag ringde skogsbolaget och frågade hur de kunde göra så här, ska jag måsta stå och vakta skogen så ingen stjäl den av mig? Så fick jag till svar att eftersom ni är två kvinnliga ägare och en man så utgick vi från att det var mannen som förde er talan.

Jag vill inte namnge Skogsbolaget här och nu utan vill först försöka förhandla med dem och se om vi kan komma överens om en skälig ersättning/skadestånd. Jag behöver era råd!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#203961 Alla delägare måste skriva på ett avtal. Det enda sätt att gå runt det är att man har en ställföreträdare utsedd. Men det ska vara vis tingsrätt utsedd.
Till detta skall även äkta maka eller make skriva under, undantag om det är bortskriver i äktenskapsförord eller står som enskild egendom.

Det de har gjort är brottsligt.
Ta hjälp av kunnig jurist som för talan i förhandlingen.
Det bör kosta dem ordentligt.
Kräv även återbeskogning, kolla även om Skogsvårdsstyrelsen fått avverkningsanmälan.
Har det ej skett så kräv även att bolaget ska ta alla eventuella viten kring detta.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#203962 Javisst är det fruktansvärt! Hur kan dom skriva ett sådant stort avverkningsavtal med en av ägarna. Dom hade sett att det fanns tre ägare men inte brytt sig för vi andra två var ju bara kvinnor.
Dom har fått tillstånd av skogsvårdsstyrelsen. Jag tycker att även där borde de ha krävt in alla ägares underskrift. Min kusin skulle aldrig ha blivit utsedd till ställföreträdare av oss.
Hur mycket kan man kräva, finns det liknande rättsfall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203964 Lite oklart ang. kusinen - är han utsedd ställföreträdare eller inte?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#203966 Kusinen skulle aldrig bli utsedd av någon. Han är knappt skrivkunnig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203975 Detta är verkligen illa, gå vidare med detta.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#203978 Använd små ord och försök att lösa situationen smidigt.
Försök sedan att köpa ut den mindre begåvade mannen. Förstod aldrig mannen vad han gjorde?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

axwell  
#203983 Ofattbart att något seriöst skogsbolag kan agera så.

Efter stormen Dagmar krävde SCA personnummer av både mig och hustrun trots att det bara vara leveransvirke för ett obetydlig värde jämfört med detta.

Ett rejält skadestånd bör du kräva.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203988 Skogsbolaget handlade kanske i god tro? Det är väl din kusin som du borde bli argast på, tycker jag. Han visste i alla fall hur ägandet såg ut (eller?).

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#203990 Givetvis är jag arg på kusinen men han går inte att kontakta då han varken har telefon eller mail och bor i en annan del av landet.
Godtro! Ett seriöst skogsbolag har liksom alla andra skyldigheter, vilket i första hand är att ta reda på vem som äger marken innan de avverkar. Skogsbolaget har erkänt att det gjort fel.
Kusinen ifråga var bara ute efter pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203993 Pengarna betalas väl ut på ett konto? Vem förfogar över det? Betalningsplan?
Glöm inte att avsätta till plantering, markberedning!
Kan inte bli så stor slant över för kusinen
Häng ut bolaget, oseriösa bolag ska det varnas för 😡

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#203995 Avtalet var skrivet så att alla pengar skulle gå till kusinen. Som tur var är så hann vi stoppa betalningen till honom pga att en person meddelade oss att avverkningen var gjord. Annars hade han fått alla pengarna också.
Skogsbolaget har erbjudit sig att markbereda gratis. Jag vill inte ha dem i min skog någon fler gång.
Jag kommer att hänga ut dem om jag inte får min vilja igenom. Jag lovar!
Pengarna ligger kvar hos skogsbolaget. Har du tips om betalningsplaner, skogskonton, mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mooos73  
#203996 Kontakta jurist. Tror inte man ska förhandla utan stämma i detta fall!

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#203998 Ja, det känns så!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204000 Att de gjorde ett misstag är helt klart, men det gör vi alla då och då. Det jag menar är att kusinen din handlade i ond tro, medan bolaget i gjorde det i god tro. Häng ut din kusin istället, det är nog han som skall undvikas i affärer framgent.

Markeberedning gratis? Wow, vilket erbjudande... *ironi*.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).