Virkesmätning och Matrisfub

Vrakning

117 inlägg 74072 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203786
Mangan skrev:
vastergarden skrev:Kära herr Simba. Det låter som om du är förskräckt över volymSTÖLDEr vid virkesförsäljning. På denna tråd har gode Bertilsson under x antal år presenterat matrisfubb ( åven kallat 8 mm fubb,fuskfubb).Trots att åren gått finns denna volymstölder fortfarande i marknaden.Vore intressant att höra hur du ser på denna volymstöld som fortfarande sker i bl.a SÖdra Sverige.


Den STORA vOLYmstölDEn är att mäta TOPPmätt, m3to.
På vilket sätt blir betalningen lägre i virkestrave apterad i m3to och mätt i m3to än en likvärdig trave apterad i m3fub och inmätt i matrisfub/fuskfub?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203787 Volym /= värde. Att du aldrig lär dig hålla isär volym och värde.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203788
Blivande snickare skrev:Bertilsson: Du predikar om hur dåligt ert sätt att mäta virke är, men när vi börjar ge förslag på övergå till skördar mätning så börjar du spela defensivt...
Varför? :geek:
Det viktigaste som upptäckts är att prisnivån lagts 10 - 40 kr/m3fub för lågt.
Dessutom minskar förtroendet när produktionsuppgifter inte vågar lämnas efter betalning med stampris.

Som mätmetod tror jag på skördarmätning om maskinen mäter bevisligen rätt. (Där finns ca 10-30% av skördarna idag enligt bedömning.)

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Blivande snickare  
#203790
Bertilsson skrev:
Blivande snickare skrev:Som mätmetod tror jag på skördarmätning om maskinen mäter bevisligen rätt. (Där finns ca 10-30% av skördarna idag enligt bedömning.)

Men då har ni ju lite att kalibrera :wink:
För det andra så tror jag att det största problemet inte sitter i maskinerna utan mellan öronen på dem som bestämmer om detta...

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203792
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
vastergarden skrev:Kära herr Simba. Det låter som om du är förskräckt över volymSTÖLDEr vid virkesförsäljning. På denna tråd har gode Bertilsson under x antal år presenterat matrisfubb ( åven kallat 8 mm fubb,fuskfubb).Trots att åren gått finns denna volymstölder fortfarande i marknaden.Vore intressant att höra hur du ser på denna volymstöld som fortfarande sker i bl.a SÖdra Sverige.


Den STORA vOLYmstölDEn är att mäta TOPPmätt, m3to.
På vilket sätt blir betalningen lägre i virkestrave apterad i m3to och mätt i m3to än en likvärdig trave apterad i m3fub och inmätt i matrisfub/fuskfub?
Eftersom det kom ett svar från Mangan som kan kopplas till min fråga, om så är fallet så är den inte besvarad.
Jag utgår från att om det bara står m3 som volymbegrepp så är siffran för matrisfub ca 19% högre än med m3to.
Eftersom vedertagen omräkning av pris på de båda måttenheterna ligger ca 23% högre på m3to är prisfrågan vid prislistejämföresle en särskild sak och måste göras först. När inbördes nivåer är kända dras systematisk volymförlust för matrisfub ifrån (kan under vissa omständigheter kontrolleras.)

Eftersom ingen skördardator kan aptera med matrisfub/fuskfub utan felaktigt använde vanlig m3to uppstår slutligt prisfel "på sista raden" på 1-6%.

Den som behöver mer förklaring hittar den på mängder av inlägg i denna kategori.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203794 Jo, det var en kommentar till din fråga, Bertilsson. Som du uppenbarligen inte märkte så var det ett påstående om volym som du kommenterade med en fråga om värde. Att du aldrig lär dig skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203802
Mangan skrev:Jo, det var en kommentar till din fråga, Bertilsson. Som du uppenbarligen inte märkte så var det ett påstående om volym som du kommenterade med en fråga om värde. Att du aldrig lär dig skillnaden.
Om det nu har något värde för någon, så har min kritik mot matrisfub/fuskfub handlat om vilken värdeförlust som uppstår med den falska volymberäkning som blir följden.
Dessutom uppstår som känt för många, att det blir betydande apteringsförlust med moderna skördare. Även detta påverkar värdet.
Tillsammans ger dessa två faktorer en värdeförlust på sista raden, som blivit upp till ca 35 kr/m3fub.

Avsikten har också varit att hjälpa entreprenörer till insikt om att dessa drabbas direkt av de betydande volymförlusterna.
Alltså har flera parter i skogen anledning att få bort matrisfub, som inte ens kan ses på mätsedeln när den förstört nära en skotarkostnad..

Avatar Fallback

Re: Vrakning

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203826 Mangan för att vara ny skogsägare vad jag förstår på din blogg o vad gäller apptering så tycker du väldigt mycket.Det kanske är bättre o ta reda på lite fakta innan man tycker.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203829
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Jo, det var en kommentar till din fråga, Bertilsson. Som du uppenbarligen inte märkte så var det ett påstående om volym som du kommenterade med en fråga om värde. Att du aldrig lär dig skillnaden.
Om det nu har något värde för någon, så har min kritik mot matrisfub/fuskfub handlat om vilken värdeförlust som uppstår med den falska volymberäkning som blir följden.


Fast nu var det inte dig jag kommenterade, utan vastergardens påstående att det är VOLYMstöld att mäta i matrisfub. Värde på virket är inte samma sak som den uppmätta volymen.

Nu gjorde jag det i fetstil så du inte skulle tro att det står värde där. Får se om det hjälper. ;)

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203830
skogogräv skrev:Mangan för att vara ny skogsägare vad jag förstår på din blogg o vad gäller apptering så tycker du väldigt mycket.Det kanske är bättre o ta reda på lite fakta innan man tycker.


Kul att du läser min blogg, och hur länge räknas man som ny skogsägare då?

Fakta är att volymen blir lägre om man mäter i m3to än om man mäter i m3fub. Volymstöld, alltså.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203836 Jag läser alla bloggar,KSE har en riktigt underhållande blogg den missar jag inte.
Ny skogsägare är man till man har lärt sig att volym o värde har ett samband.När man har lärt sig det så måste man ha sålt virke som mättes in med omräkningstal o inse att man har blivit blåst på en en massa volym för skogen avsmalnade inte 8mm per meter.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203839 Du blir blåst på mest volym om du säljer i det gamla m3to. Om du inte inser det, så antar jag att du är ny skogsägare då.

Om volym och värde hade haft ett enkelt samband, hade man fått mest betalt om det blev inmätt i m3fpb och minst om det blev inmätt i m3to.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203845
Mangan skrev:Du blir blåst på mest volym om du säljer i det gamla m3to. Om du inte inser det, så antar jag att du är ny skogsägare då.

Om volym och värde hade haft ett enkelt samband, hade man fått mest betalt om det blev inmätt i m3fpb och minst om det blev inmätt i m3to.
Säljer du 1 m3to till samma pris som 1 m3 i matrisfub?
Skulle du skota 1 m3to till samma pris som 1 m3 imatrisfub?

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203876
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Du blir blåst på mest volym om du säljer i det gamla m3to. Om du inte inser det, så antar jag att du är ny skogsägare då.

Om volym och värde hade haft ett enkelt samband, hade man fått mest betalt om det blev inmätt i m3fpb och minst om det blev inmätt i m3to.
Säljer du 1 m3to till samma pris som 1 m3 i matrisfub?
Skulle du skota 1 m3to till samma pris som 1 m3 imatrisfub?


Nu använder Bertilsson samma argument som jag använder när jag säger att jag inte riktigt tror på Bertilssons uträkning att skogsägarna har förlorat X miljoner.
För om Skogsköparna får betala för mer volym kommer det INTE att betalas med samma pris.

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

T Landström  
#203882 Kan det inte vara så att dom betalar inköpsvirket i proportion till vad dom får ut...iaf vad det gäller timmer..??? ;) Eller det borde vara så iaf ;)

Det viktigaste måste väl vara att hitta en nivå där ALLA är nöjda...
Får vi mer betalt för vårat timmer kommer slutprodukten bli dyrare och då kommer bygghandlarna och byggbranschen få höja sina priser och det kommer bli dyrare att bygg bostäder och folk kommer inte att ha råd att köpa bostäderna som byggs...
Fast med erfarenhet så är det vi i byggbranschen få ta skiten för vi vill tjäna mer pengar när det i slutänden egentligen är skogsägarna som vill ha mer betalt ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar