Skördare

Rottne 2004 frågor och funderingar

26 inlägg 16777 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#203813 Hur upparbetar man förfällda träd med en Rottne 2004?

Grannen har precis skaffat en sån och jag fick hjälpa till idag med att klura ut hur man ska hantera aggregatet för manuell körning.
Dokumentationen som följde med var inte mycket att hänga i julgranen, någon som har bättre handhavande manual?

Enda man kan röra är nedre kvistknivarna, knapparna för hjul och över kvistknivar ger ingen funktion varken i auto eller manuell läget?


Senast redigerad av Joe lör 12 jan 2013, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

JohanH8  
#203815 Du må resete agg først. Steng døra, trykk på den røde knappem på høyre side(reset HTC/PVC) deretter hold reset knappen på venstre palett inne til du hører et pip. Da skal alt virke.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

Joe  
#203817 Trodde att jag hade resetta aggregatet, trycker jag reset (0) så öppnar aggregatet och tiltar upp.
Så det blir skillnad om jag håller in knappen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

bodaedet  
#203920 Måste hålla inne Reset knappen på västra palletten. Då ska det funka, reser aggregatet och öppnar allt. Om det inte funkar då så är något galet. Funkar allt så ska det bara vara att tilta ner agg och plocka upp stammen.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

Joe  
#203923 Jo jag kan tilta ner och plocka upp stammen, men hur får jag hjulen och övre kvistknivarna att klämma?

Är aggregatet upptiltat och jag tar ett stående träd så går allt "automatiskt" med högra spakens ner "knapp", kläm - såg - ner tilt - fotpedal matning - såg osv..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

Joe  
#203955 Testat mera och nu går det att gripa träd ner tiltat med alla knivar och hjul....

Däremot så har högra spakens sidorörelse fastnat på funktionen matning fram / back.. Oavsett om man försöker styra eller rotera aggregatet.
Kopplade ur växlingspedalerna för krantilt och matningen men det gjorde ingen skillnad. (Vid kontakt 9 och 36)

Testat att starta om den flera gånger..
Verkar vara något elfel men var? Inget elschema fanns i pärmen..


Sen såg jag att det finns ett blybatteri ungefär under där diffvredet sitter, någon som vet vad den är till för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

rocky  
#203956
Joe skrev:Däremot så har högra spakens sidorörelse fastnat på funktionen matning fram / back.. Oavsett om man försöker styra eller rotera aggregatet.
Kopplade ur växlingspedalerna för krantilt och matningen men det gjorde ingen skillnad. (Vid kontakt 9 och 36)

Testat att starta om den flera gånger..
Verkar vara något elfel men var? Inget elschema fanns i pärmen..


Var det inte en knapp på paletten till att välja funktion på spaken eller kom det först på H8an?

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203957 Batteriet du pratar om är nog ett back up batteri så datorn inte ska få för lite ström när man startar maskin. Jag köpte till och monterade en sån batterisats när jag bytte till windowsdator i den vi hade.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204005 Det låter som om ett relä är sönder. Det finns ett relä för matning/rotator. Ska kolla vad relät heter. Det är smalt och genomskinligt.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 upparbeta förfällt träd

Joe  
#204013 Kollade relän A191 och A202 och de som satt brevid men jag kunde inte se att någon hade fastnat.
Fast något kanske ska ha varit dragit istället?
Senast redigerad av Joe sön 13 jan 2013, 14:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204197 Har du otur så kan det ha hänt något med pvc-boxen!! Har du provat att skifta relän? Det kan vara en säkring som gått. Det sitter en 8 A glassäkring under reläna för matning.
Tror den har säkrings nr: S 76.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#204229 Relä A191 och A202 drar när man trycker på pedalen för växling mellan krantilt och utskjut.
Under sitter två relän P och Q som drar direkt när man trycker Reset HTC/PVC.
När man tog ur S76 så föll de ena.
Pedalen för växling mellan matning och rotation drog inget relä.

Jag antar att både pedalerna går in på PVC och den drar i sin tur reläerna..

Relä D drog när man tryckte Reset HTC/PVC som det ska vara antar jag.

Reläerna är skiftade men motorn ville inte starta utan motorvärmare idag (-10 och dåliga batterier) så vi gjorde inga mera försök utan får ringa Rottne imorgon och höra om dom kan sälja ett elschema..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Tosca  
#204236 Har inte Rottne någon hemsida med elscheman och reservdelar?

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#204265 Enda jag har hittat är http://help.rottne.com/ men det verkar vara för att de ska kunna gå in på datorn i maskinen och kolla.
TeamViewerQS är ett program för att kunna fjärrstyra en (din) dator.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

rocky  
#204311 Pratat med en Rottne Serviceställe så kan du få en PDF fil/filer på både Rep och Instruktionsbok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).