Servicebyggnader

Pulpettak

39 inlägg 64255 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203733
Bild


Jo så är det, sen ska man titta på det i många år.
Det finns så mkt fina garagemodeller så pulpet är inte tvunget.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203734 Mansardtak är fina...men tror det är lite dyrare talstolar... ;)
Sedan tycker jag nog dom passar bättre på en stor villa...

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#203750 Man kanske vill ha snetak pga snöraset.
Kanske vill "styra" det ått ett spesefikt håll av någån anledning.
Går i nya bygg tankar jag mä (tack för den Slufi :) ) 6x9m o kommit fran till att pulpettak vore praktiskt på de bygget. men funderar på altenativ.

Sen 4 m fritt hängande som trådskaparen ska ha borde det räcka med 2x8.
Särskilt nar han ska ha cc60.
Förrästen har du ingen "bonnasåg" i närheten ? tycker 50-60:-/m för 9tum värkar mycket.

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203777 Ang. funderingar kring isolering, cellulosaisolering (som ju är ett bra material med råvara från skogen =) )
Jag har för mej att han som var här innan dom sprutade det på taket sa att det inte går lägga om man har innertak med för mkt lutning, men ja är inte hundra säker på det.
Man kan ju iofs göra innertaket ganska rakt även om man bara har snetak utanpå.
Ska ju va bra för att det andas oxå som tidigare skrivits,sen är det ju trevligt med naturmaterial från skogen oxå som sagt

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203782 2"x8" tycker jag känns klent...särskilt om det är en flack lutning på taket.


Vad det beträffar "eco-fiber" så tror jag det inte spelar så stor roll vad det är för lutning... Dom sprutar ju vägger i dagsläget med sådan isolering.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#203791 Blev lite konfunderad på mig själv.
Letade fram dehär "Bygg i trä Nr 13" för skoj skuld. Alla bygghandlare har den/dom.
Denna heter nr 13 Garage byggbeskrivning.
Där visar dom ett pulpettak med fritt hängande på 3860mm, 45x220 men med cc 120 o 10 graders lutning.
Så helt ute o cyklar e jag inte när jag tyckte att 2x8 på cc 60 borde räcka :wink:
Nu vet jag iof inte villken snözon det gäller. Men bonregeln 2x2tum / fritt hängande värkar funka.

Vet inte vilken snözon jag bor i (går väll o ta reda på) men ja har ett ex, en gubbe här i närheten byggde carport på 9x5 m inga pelare, rest i 2x4. Taket är pulpet med nästan 0 lutning?????? eller max 10 grader. 2x6 på 120. O det håller???????
Jag förvånas varje vinter MEN det står. Kommer ihåg när jag flyttade hit så undrade jag om han inte skulle skotta av det? Han tittade konstigt på mig o sa"JAG gammla gubben? Upp dit o klättra ? Har inte skottat de på 20 år så det blir inget mä de" :lol: :lol:
O som sakt det står än.
Men även jag tycker att konsruktiosmässigt så är det lite underdimisjonerat :grin:
Men jag är oandra sidan inte byggnadsigenjör.


PS. ser nu att konstruktionen i brochyren är baserad på snözon 3.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203796 Många saker som spelar in...
Snözon är en...egenvikten på taket en annan...sedan kan det stå så till att du får en vindlast...

Visst många gånger går det bra...men det beror nog mer på tur än skicklighet...

Många gånger kan man ju begära in en offert på takstolar och då får man ju oftast med en ritning på hur de dimensionerat...då får man ju svart på vitt hur man ska göra.

Om man tänker isolera taket gör det ju inget att gå upp lite i dimension då får man ju i lite mer isolering...fast eldar man med ved ur egen skog så blir ju inte vinsten så stor som om man köper uppvärmningen på ett eller annat sätt...

Detta börjar lika diskussionen om det omkull blåsta lärkträdet på trädgårdsforumet... ;)

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

tommy f  
#203917 Jäklar va det trillar in svar :)
Enda enkla anledningen till pulpettak är kostnaden och enkelheten.
Tänkte ju bara göra i den här stilen fast med 2 tum 9.. Och med gjuten platta:
Bild


Och det blir den billigaste/enklaste lösningen jämte med takstolar..
Snözon 3 bor jag i.
Ang om vissa tycker att det är snyggt eller inte det råder det delade meningar om, men för mig är det ren funktion som står i centrum, hellre bygga billigt och få annvändning utav det innom snar framtid en att snåla ihop extra pengar för att "bygga snyggt" längre fram.. Så resonerar jag, iaf när det gäller just den här lilla skapelsen :P
Förstår att man kanske inte tycker det "ser" roligt ut om man har 1000kvm tomt varav denna skulle stå 3 meter ifrån kåken.. men så är inte fallet, har 1,7 hektar runt om bara huset varav "atv-garaget" ska ligga en bra bit ifrån huset.. helt enkelt för att kunna köra in och ut atv och skoter.. och ev meka lite med dom om det behövs..

Ang priset på 2tum9 så är priset för kvalite c30.. c24, c14 är billigare. Vet inte om man bör/vågar bygga med reglar som understiger klass c30?

Så.. enkelt och billigt..

Mvh Tommy

   TS
Avatar Fallback

Re: Pulpettak

axwell  
#203934
vetinte skrev:Vet inte vilken snözon jag bor i (går väll o ta reda på) men ja har ett ex, en gubbe här i närheten byggde carport på 9x5 m inga pelare, rest i 2x4. Taket är pulpet med nästan 0 lutning?????? eller max 10 grader. 2x6 på 120. O det håller???????
Jag förvånas varje vinter MEN det står. Kommer ihåg när jag flyttade hit så undrade jag om han inte skulle skotta av det? Han tittade konstigt på mig o sa"JAG gammla gubben? Upp dit o klättra ? Har inte skottat de på 20 år så det blir inget mä de" :lol: :lol:
O som sakt det står än.
Men även jag tycker att konsruktiosmässigt så är det lite underdimisjonerat :grin:
Men jag är oandra sidan inte byggnadsigenjör.


Det går att göra fel även för byggnadsingenjörer.
Känner en tysk som tog hjälp av sin tyske kompis, tillika bygg. ing.

De försökte köpa byggmtrl i Sverige till ett garage 8*10 meter men de hade så udda dimensioner i sina krav att de fick ta allting från Tyskland.

Övervägande 75*225 mm och 8 till 10 meter långt, satte ihop hela huset med klammer och bamseskruv.
Inget fackverk i takstolarna, bara horisontella 75*200mm strävor, cc 1200 mm mellan takstolar.
Snözon 3,5, vindpinat läge.

Jag frågade en annan tysk, med egen byggfirma, om man verkligen bygger hus på det
sättet i Tyskland, "Nej men riktigt små hus kan byggas så".

Som väntat, mannen med byggfirman fick tillfälle att beskåda mästerverket och det blev akututryckning med stora domkrafter och andra rejäla redskap för att tillfälligt stoppa det nybyggda huset från att rasa.

Mao. ingen idé att överdimensionera istf att veta hur man gör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).