Traktorn i skogen

Begagnad Patu huggarvagn

67 inlägg 51351 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202817
BjörnS skrev:Hej igen,

har läst en del angående vinsch till kranen. Verkar som att Weimers radiorstyrd vinsch är bra.
Men frågan är i vilken storlek. Vinschen finns med 1400, 1700 och 2200kp dragkraft. Samtidigt går linhastigheten ner från 0,45 till 0,36 och 0,29 m/s på den kraftigaste. På de två större modellerna är det 8 istället för 6mm vajer och det gör att de har 35 istället för 40m vajer.
Den minsta kosta 13600:- den största är bara 700:- dyrare.
Men jag har läst att det kan vara problem med vältning av vagnen om vinschen är för kraftigt. Och om man inte har någon njuta av styrkan, då är det väll bättre att väljer högre hastighet och längre vajer för mindre pengar.
Eller vad tror ni?

Hur fästa jag vinschen bäst på kranen? Kan jag bara svetsa på ett fäste eller blir kranarmen svagare då?

Tack för hjälpen
Björn


Visst går det att vinscha omkull en griplastare men det finns mycket att sätta i mot. Själv sätter jag ner kranen i den riktningen jag ska vinscha och skapar mig ett stödben 3-5m från vagnen, ännu har jag inte varit i närheten av att välta vid vinschning även om jag lagt kärran vid andra tillfällen.
Gällande vilken vinsch du ska välja så satsa på den kraftigaste det kommer tillfällen då du kommer ångra dig annars.
jag anser att 6mm wire är för klent i skogen då den inte tål minsta nötning innan den går av.
Har Patus 1400kp vinsch på min kärra och drog av den gamla wiren näsan var gång jag vinschade och ledsnade därför ganska fort så därför bytte jag till 8mm och har sedan dess inte dragit av den en gång.
Beträffande längden på wiren så har jag inte saknat de sista 5 metrarna, 35m är långt i skogen och det är oftare andra saker som begränsar hur långt man kan vinscha.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Farma huggarvagn

robertstoralund  
#202819 Hej va tror ni om farma vagnar funderat på en ny farma 10ton 6,3m kran 500hjul och vinsch två spak med el on off någon som har erfarenhet

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202824
Maj2012Patruunal.jpg


BjörnS skrev:Men jag har läst att det kan vara problem med vältning av vagnen om vinschen är för kraftigt. Och om man inte har någon njuta av styrkan, då är det väll bättre att väljer högre hastighet och längre vajer för mindre pengar.
Eller vad tror ni?

Hur fästa jag vinschen bäst på kranen? Kan jag bara svetsa på ett fäste eller blir kranarmen svagare då?

Tack för hjälpen
Björn


På bilden syns de blanka skruvskallarna som går igenom röda winchplattan in i varsin
ca 5cm bred puckliknande och gängat svetsfäste.
Så det är enda svetsningen jag gjort på kranen och det verkar hålla.

Ang vältning så läste jag nånstans att den kan dra med 4 tons kraft och såklart drar
den omkull vagnen om man inte som nämnts lägger ut kranen och har gripen i backen.
Brytblocket sitter framme i kranleden som åxå syns i bild och det gör att man har
rejäl höjd och därmed en mkt gynnsam winchningsvinkel på wiren.
Man går ju bredvid det man winchar och släpper fjärrknappen om det hakar i så
vältning är inte ett så stort problem öht.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#202920 Men hur är det med hastigheten? 0,29m/s är ju inte så mycket.

Men riktigt osäker är jag med hela vagnen.

64.000+14.300 (vinsch) blir då 78.300 för en rätt så gamal vagn. Om jag nu köper en ny Farma CT 5,1-9 får jag den för 97.300 inkl vinsch.

Det är mycket mera än jag vill investera, men skillnaden mellan ny och gamal vagn käns ganska liten.

Hälsningar
Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#202955 Jo men då har du en farma sen med..

Du drar inte mycket snabbare med en vanlig lunningsvinsch bak på traktorn.

Jag tittade på Farma först ock. Men efter att en bekant visade vad som hänt med hans kärra.

vatten hade gått in i kranpelartornet och när det frös tryckte den ur kranen och la sig på sidan.
Hade hänt samma i stickan på kranen, gått in vatten och pressat balken så den svullnade upp.

Pratade med vår lokala verkstad, dom sa att 80% av reservdelarna som dom säljer är till farmavagnar.

Så tanken på att köpa farma dog, sen finns det säkert bra farma med, ska inte dra skit över dom, men jag vågar inte köpa nått med så dåligt ryckte och bli stillastående då körningen är igång.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#203706 Hej,

jag har köpt Patu vagnen idag. :grin:
Men det gick tungt med prutning. 😡
81.000:- blev det. :???: Men då montera de en radiostyrd Weimer vinsch We-2200, sedan får jag den hemkört (8mil enkel resa). Och jag har fått lite smågrejer som en lastdämparkula till fråntlastarn och ett par lyftarmskulor med krage.

Hoppas at jag blir nöjd med vagnen.

Igentligen hade jag inte tänkt att lägga ut så mycket. Men de hade tre begagnade vagnar till. Och de såg riktigt hemskt ut. Nokka vagnen som stod bredvid var svetsad överallt! Men nästan lika dyrt.

På min har jag inte hittad en enda sprick.

Tack för all hjälp som jag har fått av er.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#203900 Du lär inte hitta ne enda spricka heller :wink:

Patu har ett otroligt stål. Grattis till en riktigt bra vagn! :grin:

Nu får du bara se till att fixa mera bilder på den till oss :grin:

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#203969 Här får ni två stycken.
Men det blir flera när jag har fått hem vagnen. Förhoppningsvis nästa vecka, bero också lite gran p leveranstiden av Weimer vinschen.
Blir då spännande att se hur vinschen fungera. Och så klart hela vagnen på min traktor. Förgår när jag provkörde den, vad vagnen ansluten till en elmotorpump liknande vedklyv.

Jämfört med alla andra vagnar som jag har sett där, har Patun riktigt kraftiga stödben.

Hälsningar Björn

image.jpg
image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#203970 Är det en chockventil som syns på bilden? Den sitter på vagnstyrningen.
image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204037
BjörnS skrev:Jämfört med alla andra vagnar som jag har sett där, har Patun riktigt kraftiga stödben.


Måtte vara kraftiga, går även att använda vid hjulbyte på traktorn har jag sett :wink:

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#204065 Tror inte att det är en bra idee :shock:
Men kan tänka mig att det funkar. Det är ju två kraftiga kolvar.
Men om öglan go av...

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#204072 Låter lite väl bra. Smidigt med patu är att du kan plocka av kranen

Ser bra ut! vad har du för traktor till?

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#204074 Case Maxxum 5130

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#204078 Hoppsan, stor maskin.

Du lär ju kunna ligga på tomgång när du lastar med kranen iaf,
Har för mig att flödet på pumpen ligger över 70L/min

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

ss0803  
#204094
rikard_e skrev:Du lär ju kunna ligga på tomgång när du lastar med kranen iaf,
Har för mig att flödet på pumpen ligger över 70L/min

Stämmer nog bra det, 72l/min enligt konedata.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).