Verkstan

Bygge av skogstak till valtra

112 inlägg 65884 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

volvo bm  
#203550 Det ser bra ut så in i helsike! :) Bra gjort

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

totte  
#203587 ^:)^ :-bd

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Amatörhuggare 62  
#203603 Mycket fint bygge, Häftigt häftigt

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Blondin 750  
#203631 Imponerande projekt, det ser fint ut! Lite nyfiken på hur det är tänkt att få tätt mellan det nya och det gamla plasttaket? Det kanske blir nytt hela rasket.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#203696 Tack för alla svar! :)
Vi kommer använda oss av det gamla taket för att täcka den främre delen av taket som inte påverkats av det nya bygget, originaltaket är avkapat på mitten och när det läggs dit så pasar det in mot de nya, men där finns själklart springor och "hål" som jag kommer försöka täta med silikon i skarven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

T Landström  
#203698 Försök att täta med något annat än silikon...något som tål uv-ljus

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#203699 Har funderat en hel del på hur man ska lösa och vart man ska placera filtret till hyttventilationen, då de filtrets platts försvunnit eftersom den delen kapats bort. Har nu löst det hela med att kapa ur filter och hållare av den bakre bortkapade delen på taket, smida ihop ett skyddshöjle av plåt att lägga filtersattsen i och slutligen placera filtret mitt på taket. Har även kapat hål i taket och satt dit en tät genomförning som luftslangarna kan kopplas till. Drog även av skyddsplasten som suttit på rutorna och oj vilken sikt det blev! :grin:
Mitt på taket kommer ventilationsfiltret att placeras :)
Påthöljet är nu svettsat och slipat, och har även placerat i luftburken med filtret till hyttventilationen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#203701
T Landström skrev:Försök att täta med något annat än silikon...något som tål uv-ljus


Okej, tack för tippset! :) har inte tätat än, så det är inte försent att ändra sig. Har du något förslag på vad man kan tänkas använda sig av istället, för det är ju bra om det vore elastiskt, då det kan vibrera en del, tål frost och ljus som du säger? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

T Landström  
#203705 Tyvärr...har inte något bra tips...
Det finns ju en del "ute fogar" som vi använder på byggena...kan ju funka med någon sådan...

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

hayabusa 08  
#203707 Bara en ide, men någon form av gummilist kanske?
Snyggt arbete förresten.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

T Landström  
#203708 Det optimala är ju att "foga" innan du skruvar ihop allt och då skulle nog jag använda PL400...

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Sune_  
#203711 Purlim, som används till att limma bilrutor.
Väldigt starkt och elastiskt, har användt det till att sammanfoga mycket genom åren.
Köp på tub, sån stor korv som silicon säljs i.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

land cruiser  
#203825 http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD497jag hade nog använt trans 7 då det blir helt klart

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Per S  
#203833 http://swe.sika.com/sv/solutions_produc ... 04104.html

Sikasil WS-305 CN

Detta kanske kan va nåt?

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Alexander.finnsbo  
#204045 Ser bra ut du, när åker dom nya lamperna på då ;-) ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).