Avverkning (slutavverkning)

Vad är "kubb"

53 inlägg 59817 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

özach  
#203275 jag har hyvlat bastupanel av råvara från elesågen som bara sågar kubb. namnet borde komma av att det är korta bitar.? :smile:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421690
Skogsmange skrev:
Uvskogen skrev:Nja, förstår jag det rätt så är priserna i fub men under rubriken "Dimensioner" står det som jag skrev. Så det alltså bara toppen jag behöver mäta utifrån? Betyder det också att man mäter från toppen och sågar sig nedåt mot rotändan, i steg om 3,10, när man gör kubb?[/quote

Nej, man apterar alltid ett träd från rotänden. Timmer först sen kubb eller klentimmer och sist massaved..

Fast kanske inte alltid. Det blir enklare om man först tar av toppbiten om man är i gallring. Där kan ändå inget bli timmer, inte hos mig i varje fall. Biten jag kapar bort blir ved. Sen kubb och eventuell grövre på slutet blir ved det med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

isteskog  
#421691 Är det inte risk att man får en kortbit kvar om man börjar från toppen?

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421692 Vi som hugger 3 +/- 0,3m börjar nog helst från botten (och använder måttband... :oops: )

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421693
isteskog skrev:Är det inte risk att man får en kortbit kvar om man börjar från toppen?

Jo, så kan det bli men då får dem bli ved. Fast kubikmeterutbytet blir förstås bättre om man börjar från botten och anpassar sig så man inte överstiger max toppmått. Då enda vinsten med att börja uppifrån är att det går fortare.
Äsch det är kanske lite dumt ändå. Kom på tanken idag mot slutet av dagen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

isteskog  
#421698 De gånger jag börjat från toppen är de gånger det är gran med väldigt hängande grenar. Fast då apterar jag från botten iaf .... :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

snurra  
#421705 Västra Värmland, Kubb (Köbb dialekt) = 3 meters massaved
Senast redigerad av snurra sön 04 dec 2016, 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är

Torbjörn Johnsen  
#421706 När vi fick apteringsinstruktionen från Sveaskog för huggningsarbetet under Gallrinsgadagarna hade de ett sortimen de kallade Tibrokubb. Tibro Såg förklarar på sin sajt:
http://www.tibrosag.se/sagverket.html

Jag tror att vitsen med kubbsågning är att kunna såga ett homogent sortiment. Det krävs ingen omfattande mätning eller sortering av stockarna. Bara mäta in travarna för betalning i m3fub-pris. Stockarna sågas också mot ett väl definierat användningsområde med fasta mått (t ex kortreglar, containermått eller emballage/pallvirke,,,). Kubblinjerna brukar vara väldigt produktionseffektiva. Tibrosågen har en s k Planreducerare vilket innebär att ytorna fräses av med huggstål istället för att det sågas med klinga/blad och man får då direkt cellulosaflis utan att behöva hugga bakarna. Två ggr planreducering ger ett fyrkantigt ämne och med en klyvsåg i den sista "planingen" så får man 2 st bitar, t ex 45x95 reglar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).