Skördare

Beståndsgående skördare

28 inlägg 15589 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beståndsgående skördare

Andreas_93  
#20112 Hej är ute efter en besåndsgående skördare
vilken maskin ska man kolla efter prisklass?
agriegat?
(är ej ute efter någon vimek)



   TS
Avatar Fallback
Ponsse  
#20113 TJ eller JD 1070 är ju inte dum i gallring,eller tigercat H09 tror jag den heter,den är ju mkt smidig i stickvägsgallring,eller valmet 901 ?

Avatar Fallback
Andreas_93  
#20116 har funderat på Rottne 2000-serien

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#20118 Titta gärna på 2004, 99 och framåt, har JD motorn, tror efter 01 kom 50kranen, den är lättare att köra, riktigt parallellförd.
Aggregatet är egs400 om du väljer Rottne.
Ska du ha äldre än 99 så se till att du tar en med utskjut, det kommer du ångra bittert annars.
H8 är också trevlig, men lite dyrare.

Avatar Fallback
Ponsse  
#20119 Dom är inte dumma heller

Avatar Fallback
Andreas_93  
#20122 timberjack 770
hur är den

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20127 jag röstar för TIGERCAT H09....

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20131
Ponsse skrev:TJ eller JD 1070 är ju inte dum i gallring,eller tigercat H09 tror jag den heter,den är ju mkt smidig i stickvägsgallring,eller valmet 901 ?



1070n är inte beståndsgående den är stickvägsgående, kan hålla med om att den funkar bra i gallring :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#20132 Något som jag tycker talar för Rottne är servicenätet.
Tigercat är det lite sämre för här i närheten av mig.
Vet inte hur det är hos dig?
Ofta är det nära till kompetent service som avgör maskinval, iallafall för mig 8)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20151
masterchief skrev:Något som jag tycker talar för Rottne är servicenätet.
Tigercat är det lite sämre för här i närheten av mig.
Vet inte hur det är hos dig?
Ofta är det nära till kompetent service som avgör maskinval, iallafall för mig 8)




Tigercaten behöver man aldri skruva me :lol: :roll: .... hehe

Avatar Fallback
Andreas_93  
#20152 hur stor är Tigercaten tycker den ser stor ut (för att vara beståndsgående)??
vad vet jag

Hur är en lillebror att köra??

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#20156 Tigercaten är smalare än 2004an, min 2004a är 2.20m med 600hjul.
Tror Togercaten är 2m eller 2,05m.
Lutar det så kräver dock tigetcaten mer utrymme, då den inte nivellerar.
Sedan är den mycket längre, inget du snor runt med på stickvägen när du ska vända 8)
Enligt en av mina anställda som körde Tigercat innan, så är 2004an smidigare i lite bökig terräng medans bra marker etc så spelar det ingen större roll.
Tigercaten är lite starkare i hydraliken också, något som avspeglar sig i bränsleförbrukning. Min 2004a drar ca 8l/ timme, medans tigercaten han körde innan drog ca 13-14l/ timme.
Ni som har Tigercat här, hur fungerar det med reservdelar?
Till Rottne ska det mycket till om man inte får fram vilken del som helst senast 07.00 dagen därpå.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20162 Jag röstar på rottne som beståndsgående finns inget alternativ tycker jag då nivellering är oslagbart när det är bökig mark. VÄLDIGT smidig maskin.
Det funkar verkligen kanon med rottne och deras leveranser av delar då man nästan alltid har allt till 07:00 dan där på.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20220
masterchief skrev:Tigercaten är smalare än 2004an, min 2004a är 2.20m med 600hjul.
Tror Togercaten är 2m eller 2,05m.
Lutar det så kräver dock tigetcaten mer utrymme, då den inte nivellerar.
Sedan är den mycket längre, inget du snor runt med på stickvägen när du ska vända 8)
Enligt en av mina anställda som körde Tigercat innan, så är 2004an smidigare i lite bökig terräng medans bra marker etc så spelar det ingen större roll.
Tigercaten är lite starkare i hydraliken också, något som avspeglar sig i bränsleförbrukning. Min 2004a drar ca 8l/ timme, medans tigercaten han körde innan drog ca 13-14l/ timme.
Ni som har Tigercat här, hur fungerar det med reservdelar?
Till Rottne ska det mycket till om man inte får fram vilken del som helst senast 07.00 dagen därpå.


Tigercatten kan å är 1.90 me 400 hjul å 2.05 med 500, å du har lite fel när du säger att den inte nivelerar... vi har boggie lyft på alla axlar, så me den kan du "nivelera" så det räcker till, vi har haft tigercat i 2.5 år å alltid haft grejjerna dan efter vid 7.00 då bor jag i dalarna iofs...
Sen förbrukningen... körde din anstälda den äldre me den 4cyl motorn?
vår drar inte mer än 9l/timme i gallring, å lite mer dom gånger vi kört klen sluttavverkning, ska tilllägga att våran tiger har den 6cyl, den tidigare som vi hade innan hade 4 cyl, krävde högre varv vilket gjorde att förbrukningen blev nånstans runt 10-11 l/timme, det vi tjänar igen på bränslet nu kan vi lägga på amortering istället... :lol:

Användarvisningsbild
masterchief  
#20326
nutte skrev:
masterchief skrev:Tigercaten är smalare än 2004an, min 2004a är 2.20m med 600hjul.
Tror Togercaten är 2m eller 2,05m.
Lutar det så kräver dock tigetcaten mer utrymme, då den inte nivellerar.
Sedan är den mycket längre, inget du snor runt med på stickvägen när du ska vända 8)
Enligt en av mina anställda som körde Tigercat innan, så är 2004an smidigare i lite bökig terräng medans bra marker etc så spelar det ingen större roll.
Tigercaten är lite starkare i hydraliken också, något som avspeglar sig i bränsleförbrukning. Min 2004a drar ca 8l/ timme, medans tigercaten han körde innan drog ca 13-14l/ timme.
Ni som har Tigercat här, hur fungerar det med reservdelar?
Till Rottne ska det mycket till om man inte får fram vilken del som helst senast 07.00 dagen därpå.


Tigercatten kan å är 1.90 me 400 hjul å 2.05 med 500, å du har lite fel när du säger att den inte nivelerar... vi har boggie lyft på alla axlar, så me den kan du "nivelera" så det räcker till, vi har haft tigercat i 2.5 år å alltid haft grejjerna dan efter vid 7.00 då bor jag i dalarna iofs...
Sen förbrukningen... körde din anstälda den äldre me den 4cyl motorn?
vår drar inte mer än 9l/timme i gallring, å lite mer dom gånger vi kört klen sluttavverkning, ska tilllägga att våran tiger har den 6cyl, den tidigare som vi hade innan hade 4 cyl, krävde högre varv vilket gjorde att förbrukningen blev nånstans runt 10-11 l/timme, det vi tjänar igen på bränslet nu kan vi lägga på amortering istället... :lol:

Så det går att köra boggielyften sidvis och inte axelvis?
Han körde Tigercaten med 6a i, kanske gick den ovanligt tufft, körde mycket Gudrunvindfällen.
Senast redigerad av masterchief ons 20 feb 2008, 06:57, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).