Skogsröjning

Röjning

21 inlägg 20117 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning

MNBT-Syd  
#202840 Varför ska det vara så svårt för landets skogsägare att inse att en aggressiv röjning är det bästa för skogen.
Jag gjorde ett experiment i min fars skog där jag lätt röja halva skogen aggressivt och den andra halvan ''normalt'' och jag blev förvånad när jag så hur den del av skogen som röjdes aggressivt växte sig större och starkare än den ''normal'' röjda delen.
Nu när jag bedriver ett företag som bla sysslar med röjning så blir ni skogsägare förvånade och irriterade när jag säger att vi gör en aggressiv röjning så ska du se att det blir bättre.

Jag vet inte om det kan vara så att jag har råkat ut för dom här ''sura'' och ''gammalmodiga'' skogsägarna, eller om det är så att ni inte ser fördelarna med en aggressiv röjning.

Ni får gärna kommentera och bidra med era synpunkter och tankar.

MVH// MNBT Syd



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning

nisse8  
#202868 Vilka stamantal efter röjning menas med aggressiv/normal röjning :?:

Avatar Fallback

Re: Röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202875 Oj, en entreprenör som raggar jobb... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Röjning

towes  
#202916 Instämmer med Nisse8, definiera.

Antar att du snackar granskog här för trädslaget spelar ju också roll, liksom lokala företeelser som vilttryck, fukt mm. Även vindutsatt läge kan påverka, liksom var i landet man är.

För mig är en normalröjning i granplantering att återställa planteringsförbandet någorlunda samt att låta ev löv få stå i luckor där plantor dött. Vad är mer aggressivt? Att börja röja planterade plantor som annars skulle gallrats?

Talar vi tall eller björk så spelar tidpunkten även in. Har gjort egna provytor som visat bäst resultat för självsådd tall där den fått mkt lätt röjning initialt för att sedan röjas till förband då den nått älgsäker höjd.

Förtydliga gärna resonemanget.

Avatar Fallback

Re: Röjning

MNBT-Syd  
#203025 Då jag e från Småland så är det Gran jag syftar på.
har du 1ha granskog motsvarar de ca 2000 granplantor som i sintur motsvarar ca 8000 små björkar och annat löv.
normalröjning är ( för mig ) att låta allt löv över 10cm/diameter stå totalt ca 4-5000 löv träd.
aggressiv röjning då tar du bort allt under 15cm/diameter vilket ger ca 2-3000 löv träd kvar.
allt detta för att få in så mycket syre som möjligt.
sen spelar naturligtvis skogens övriga struktur in, är det mycket sten, ''träsk'' mm så får man ta mindre.
men en tumregel är på aggressivröjning 1granplanta ska ha 1,5 meter fritt i diameter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning

MNBT-Syd  
#203026
Mangan skrev:Oj, en entreprenör som raggar jobb... :roll:


klart man gör

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203027 Står där 5000 löv kvar efter röjning tycker jag låter lika med ingen röjning alls. Syre är det ingen brist på i skogen. Däremot solljus.

Användarvisningsbild

Re: Röjning

towes  
#203031
MNBT-Syd skrev:Då jag e från Småland så är det Gran jag syftar på.
har du 1ha granskog motsvarar de ca 2000 granplantor som i sintur motsvarar ca 8000 små björkar och annat löv.
normalröjning är ( för mig ) att låta allt löv över 10cm/diameter stå totalt ca 4-5000 löv träd.
Hade jag några tusen lövstammar över decimetern i diameter/ha i granplanteringen hade jag satsat på dem istället. Snacka om snabbväxare... :smile:

Nä, jag är medveten om att jag nu läser vad du skriver snarare än vad du menar. Är det kanske radie från huvudstammen du menar när du skriver 10-15 cm/diameter?

Användarvisningsbild

Re: Röjning

towes  
#203041
MNBT-Syd skrev:Varför ska det vara så svårt för landets skogsägare att inse att en aggressiv röjning är det bästa för skogen.
Sedan detta med landets skogsägare... Jag bistår själv i förvaltningen av familjeskogen på flera hundra hektar och får väl räkna mig till kategorin du nämner. Vill med nedanstående visa att man inte ska dra alla över en kam...

Detta är vad jag menar är en "normalröjd" Gudrunplantering:
007.JPG
I sort sett allt störande löv röjt, endast löv kvar i luckor.

Detta är ett exempel på "normalröjning" i plantering (också Gudrun) där det finns större luckor och björk sparats i lämpligt förband för tillväxt:
002.JPG


Alltså framstår tydligen min syn på normalröjning som rena monsterröjningen i jämförelse med det du menar är aggresiv röjning(?). Tänk så olika man kan mena när man inte uttrycker i detalj.

För övrigt så är jag den i familjen som mest förespråkar lövinblandning i granskogen. Men jag menar att initialt upp till 500-600 st/ha räcker för en sund miljö i ren produktionsskog (blöta partier undantaget). Man måste ha öga för naturen och samtidigt våga inte bara tänka monokultur.

Men lövinblandning kan ha positiva effekter på flera plan vilket man inte ska borse från. Här talar jag inte längre om "normalröjning" utan om att få upp ögonen för alternativa tankar. Om du som professionell skogsröjare har kännedom om dessa så kommer du lättare kunna föra diskussioner med skogsägaren om dennes mål med skogen. Även kunna motivera olika alternativ vad gäller skötsel. Detta ger dig som företagare samtidigt en trovärdighet och förhoppningsvis även ett rykte om dig att vara påläst och kunnig. Inte för att du måste praktisera nedanstående och kanske kan du redan allt, men läs gärna några av nedanstående länkar:

http://www.slu.se/PageFiles/33707/2001/FS01-12.pdf

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... och-bjork/

http://www.skogforsk.se/PageFiles/64097 ... h_gran.pdf

http://www.slu.se/PageFiles/33707/2011/ ... 7_2011.pdf

Avatar Fallback

Re: Röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203043
MNBT-Syd skrev:
Mangan skrev:Oj, en entreprenör som raggar jobb... :roll:


klart man gör


Då kanske du inte skall idiotförklara dina potentiella kunder.

Avatar Fallback

Re: Röjning

erikl  
#203045 Ja jag är tacksam för att ha kvar några träd efter blötsnön som kom i Bergslagen innan jul. Hade jag inte röjt försiktigt så hade nog allt som sparades lagt sig ner. Nu har ca 1/3 av lämnade stammar skadats så att nu står det kvar 2500 st/ha utan skador. Har man detta i bakhuvudet så ska man nog inte ta på tok för hårt från början.

Som extra bonus så äter älgarna nu enbart på de skadade träden i bekväm äthöjd :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjning

alias  
#203127 Om man inte försöker röja fram en lövskärm (som man sedan skall avveckla i ett eller flera steg) utan avser att slutröja beståndet, till produktionsförband inför gallring, så anser jag att man bör försöka hamna mellan 2000-2500 stammar/ha (definitivt inte över 3000 stammar/ha). Av dessa bör majoriteten vara planterade eller självsådda barrplantor och resten kompletteras med självsått löv där barrplantor saknas.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203152
erikl skrev:Ja jag är tacksam för att ha kvar några träd efter blötsnön som kom i Bergslagen innan jul. Hade jag inte röjt försiktigt så hade nog allt som sparades lagt sig ner. Nu har ca 1/3 av lämnade stammar skadats så att nu står det kvar 2500 st/ha utan skador. Har man detta i bakhuvudet så ska man nog inte ta på tok för hårt från början.

Som extra bonus så äter älgarna nu enbart på de skadade träden i bekväm äthöjd :grin:


Det där är väldigt beroende på tidpunkten för röjning. Sätter du in åtgärden i tid så får du stammar som klarar blötsnö skapligt bra, röjer man för sent, vilket väl får anses vara mer regel än undantag numer så är det ett måste att röja försiktigt.
Nu kan du ju gå in om några år och glesa ur där det ser ut att behövas, är ju lite olika beroende på vilket trädslag det handlar om, ren tallskog gissar jag?

Normalröjning för mig är stamtäthet på ca 1900-2200st/ha vid slutröjning. Vid en plantröjning vill jag slå omkull det mesta lövet men spara barrträden, ca 1 meter mellan stammarna. Även där skiljer det ju beroende på skogens ålder, bonitet osv.

Towes: Fint röjt! Jäklar vad topparna har skjutit iväg, nu blir det förhoppningsvis lite diametertillväxt också :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjning

MNBT-Syd  
#203198
Skogsola skrev:Står där 5000 löv kvar efter röjning tycker jag låter lika med ingen röjning alls. Syre är det ingen brist på i skogen. Däremot solljus.


Jag va en aning trött när jag skrev siffrorna, såg först nu att jag hade fått med en nolla för mycket på siffrorna.
När jag pratar om syre så syftar jag på luftmängden in till plantorna.
DVS att granen utsätts för ett vist vind pådrag.
självklart handlar det också mycket om att få ner sol till granen.
Sol kombinerat med vind = skog som inte växer för snabbt = virket får tät ådring = bättre virke.
sen e det så här att i dom delar av landet där jag har skog växer lövet ( till största del björk ) betydligt fortare än granen vilket gör att när granen e ca 0,75-1m e björken 2-2,5 meter och vid de laget har dom en stam på ca 5-15cm.

men dom bilder som har lagts upp visar naturligtvis en ''normal'' röjning. antalet stammar på björk som e kvar räknar vi även in de björk som får ersätta förlorad gran och runt kanterna.
se om jag har någon bild som jag kan lägga upp på hur jag menar.
sen fördummar jag inte er skogsägare faktum är att jag hyser största respekt för er som år efter år kämpar i era skogar och ser hur dom stora bolagen ''äter'' upp era pengar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning

towes  
#203217
MNBT-Syd skrev:Jag va en aning trött när jag skrev siffrorna, såg först nu att jag hade fått med en nolla för mycket på siffrorna.
kan hända även den bäste. :smile:

MNBT-Syd skrev:...e björken 2-2,5 meter och vid de laget har dom en stam på ca 5-15cm.
Önskar jag hade dessa björkar, som gjort för smidig vedhantering. :lol:

Ärligt talat är jag lite tvivlande till det övre måttet du gav i planteringsröjning, dvs det vi normalt kallar R1 - gran upp till 1,3 m. För 15 cm stam är våra björkar långt upp i himlen. Finns i regel som kvarlämnade icke röjda björkar i ca 20-årig granskog (dvs ungeför likåldriga med granen).

I den andra bilden som visats ovan har björkarna varit ca 3-4 m höga med de grövsta stammarna runt 5 cm. Det mesta bortröjda väsentligt klenare. Jag menar detta är väldigt normalt.

MNBT-Syd skrev:se om jag har någon bild som jag kan lägga upp på hur jag menar.
Det vore trevligt!

Var länkarna ovan till någon glädje?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).