Avverkning (slutavverkning)

Vad är "kubb"

53 inlägg 59822 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137970 Klentimmer är ett kubbsortiment här nere i söder. Finns kubb från 2.45 till 3.30 vad jag vet om. Sen klentimret är ju 3.10 upp till 5.50.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Risarvaren  
#158055 Hej, jag är relativt nu på forumet vad gäller att skriva inlägg och hoppas på förståelse om jag i början kanske har svårt med att hålla tråden och kanske jag blir för långrandig m.m.

Jag har fått några hundra kubik stormfällt av Dagmar (i närheten av Ljusdal) och mycket är tallskog som stått kanske 70 år, dock lite långsamväxande...

Kubbtimmer verkar vara ett sortiment som kan vara intressant men som sagts tidigare i tråden så skiljer köparnas villkor ganska kraftigt och likaså priset.

Sveaskog tall & gran:
Medeldiameter i trave 12-14 => 340 kr/m3fub, 15-17 => 375 kr/m3fub och 18+ => 400 kr/m3fub.
Diameter 13,0-18,9 cm i topp ub, längd 3,05 Max +20cm (hur går 13,0 ihop med medeldiameter 12-14???)
Klass: 1-2 fritt från röta


Rundvirke Skog AB:
Tall 370 kr/m3fub (lägst kval. 4)
Gran 365 kr/m3fub (lägst kval 2)
Min årsringskrav måste fyllas (ej frodvuxet)
min längd 31 dm, max längd 33 dm
min dia = 12 cm toppmätt ub
max dia = 22,9 cm toppmätt ub (23cm vrakas, 100 kr/m3fub)

Från 370 kr till 400 kr för talltimmret är ju en del i skillnad men om det är kvistigt och klassas till kval4 så verkar det vara bättre att leverera till Rundvirke...

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

jannee  
#161732 Japantimmer var en specialanpassad längd för just Japan, 4 (16) paket efter varandra fick rum i en container, därav längden.
Kubb är också en speciallängd för vissa speciella ändamål. Ibland reglar (255 cm), Löv 310 cm o.s.v.
Oftast är detta sortiment så pass mycket bättre betalt att det lönar sig att aptera, trots ett extra sortiment vid utkörningen.
Fallande längd på massaveden är i mitt tycke en skär förlust, bättre köra 3 meterslängd + skota ut resten som energived (flis).

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Midgård  
#161763 Quote "Fallande längd på massaveden är i mitt tycke en skär förlust, bättre köra 3 meterslängd + skota ut resten som energived (flis)" Qutoe

Varför anser du att fallande längd på massaved är förlust? På grund av mätonoggrannhet eller annat?

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Risarvaren  
#163482 Förlusten måste ju ligga i att massor av virke apteras som massaved trots att diameterkravet 12cm samt minsta antal årsringar är uppfyllt.

Om man får ut en extra stock 3,1 meter som betalas med 370 kr fub istället för massavedspris så borde det ju vara en bra affär!

Tall 370 kr/m3fub (lägst kval. 4)
Gran 365 kr/m3fub (lägst kval 2)

Blir nog en del massaved kvar på slutet trots allt men den delen vill man ju minimera!

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

6252736  
#163648 jag tror att AB Karl Hedin apterar ända ner till 10 cm nu till sin såg i Krylbo... ganska mycket bättre förtjänst an massa.

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203137 Blev inte tillräckligt gjort förra året, så det blev inge leverans. Har fått prislistan nu så nu ska det apteras, har betydligt mer tid på mig i år. Men priserna har sjunkit en del...
Men man får betalt i kr/m3 fub och längden kan variera mellan 3-3,4 m så det borde minska spillet en hel del. (Hursomhelst, perfekt när man kör med ATV vagn, massaveden fallande längder är hopplöst att hålla på med)

Det kallas inte kubb heller, utan nu heter det klentimmer med längd 3,10.

Nu ska det bara räknas ut hur många m3 som en medeltjock 3,10 stock är. Behöver veta ungefär hur många stockar jag behöver få ihop för ett 10m3 lass.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

snubblaren  
#203163 Nyfiken fråga varför heter det just kubb lite stort att spela kubb med dem ;)

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

k_h  
#203190
Uvskogen skrev:
Nu ska det bara räknas ut hur många m3 som en medeltjock 3,10 stock är. Behöver veta ungefär hur många stockar jag behöver få ihop för ett 10m3 lass.


Letade efter samma sak igår och hittade http://www.rotpost.com/infosida/skogsbok.pdf. Titta långt bak i filen. Finns säkert andra tabeller på annat håll.

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

T Landström  
#203201
snubblaren skrev:Nyfiken fråga varför heter det just kubb lite stort att spela kubb med dem ;)


Säkert något gammalt...
Tror jag det är så att man kallar virke av samma längd för kubb...tex. massaveds kubb..

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Risarvaren  
#203223 Finns flera aktörer som köper in kubb! I Hälsingland så arbetar exempelvis Rundvirke aktivt med sortimentet, går till en såg i Kilafors. Längden är 3,10 och minst 12cm topmmätt eller max 22,9 cm toppmätt.

Gran 335:-/m3fub
Tall 320:-/m3tfub

Ytterligare ett specialsortiment är octostolp, klen tall som sedan skall sågas till stängselstolp. Betalas med 285-340 kr/m3fub.
Min toppmått 6cm och max toppmått 17,9 cm.
Tror detta är jobbigt att arbeta med, går åt så många hundra bitar för att bli tio kubik...

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203259 Idag fick jag veta av en person som bygger skördaraggregat att TOPPMÄTT är lika med att man mäter 1dm in från topp! Det ska vara så i Sverige (men inte i Finland).

Är det så? Står inte ett ord om det i prislistan med apteringsanvisningar. Men han menar att det införstått i ordet "toppmätt".

Måste veta före helgen!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

wiktor  
#203260 man mäter alltid 1 dm in från toppen.

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

dwurg  
#203264 Octostolp fanns med ibland när jag körde skördare. Problemet va bara att när åkaren kom och körde tallmassa och de började sina i massahögen fyllde han på med octostolpen 😡

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

özach  
#203274 jag har hyvlat bastupanel av råvara från elesågen som bara sågar kubb. namnet borde komma av att det är korta bitar.? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).