Skördare

Problem diametermätning Rottne 2004

7 inlägg 5403 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem diametermätning Rottne 2004

Per Skogsman  
#202895 Diametermätningen slutade fungerera gick på kvällen men när maskinen startades upp på morgonen så var den borta. 2 dagar senare så vart det samma problem med längdmätningen samt att den inte visat kap hemma samt ute. Det är ett Egs 400 aggrigat.
Har någon nån ide vad det kan vara för fel.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem diametermätning Rottne 2004

skogsjan695xl  
#202967 Skulle gissa på en dasa box i agg. Pratade med en häromdagen om konstiga fel som uppstått. Då nämnde han precis det du beskriver. Om jag inte minns fel var det boxen som skickar signalerna tillbaka in i maskin.

Avatar Fallback

Re: Problem diametermätning Rottne 2004

skogsarbetaren  
#202978 Kolla jordflätan i aggr.

Avatar Fallback

Re: Problem diametermätning Rottne 2004

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202995
skogsjan695xl skrev:Skulle gissa på en dasa box i agg. Pratade med en häromdagen om konstiga fel som uppstått. Då nämnde han precis det du beskriver. Om jag inte minns fel var det boxen som skickar signalerna tillbaka in i maskin.


Hmm..I en 2004 brukar det ju va DSP 4000 apteringsdator,då är det bara en box i aggregatet, kallas nod eller effektnod har jag för mej. Men det är kanske dasa som gjort den åt rottne. Eller är det flera boxar i senare 2004or? I min 97a satt det bara en iaf..satt nån diod på har jag för mej,eller en grön och en röd. Ligger ju en grövre strömmatning ut till noden och en mångledad kabel.
Hörde om en 5005a som dom hade haft klurigt fel på såggivarna på,induktiva givare på den dock, men där var det spänningsfall på stora +matningen.

Har för mej man kan gå in på typ F9 och sen leta sej vidare och se värden från givarna.

hmm..är dt den senare datorn med windows? Vi fick byta till windowsdatorn på våran kommer dock inte ihåg exakt hur det felet visade sig.

Avatar Fallback

Re: Problem diametermätning Rottne 2004

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202997 När jag tänker efter var det nog något med skärmen,den visade nog inte längden eller diametern och flimmrade, visade sig mest på morron när maskin var kall har jag för mej.... Ring till rottne å prata med dom, Roland på rottne är duktig på DSP 4000 om felet är i datorn, om han är kvar men det tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Problem diametermätning Rottne 2004

finskpinne  
#203104 Eftersom alla givare krånglar så tyder det ju på något som alla givare har gemensamt, t.ex strömförsörjningen till givarna. Nu har jag inte haft varken någon Rottne eller nån DSP 4000 dator men det brukar oftast vara gemensam strömförsörjning till alla givare. Kolla så det inte är någon löskontakt där...

Användarvisningsbild

Re: Problem diametermätning Rottne 2004

bodaedet  
#203139 Det finns en effektnod, och ett kretskort. På kretskortet finns det tre runda kontakter som går till givarna och en som går till noden. Om efektnoden krånglar så kan det bli problem med det mesta även givarna. Nodens diod ska lysa grönt, kolla även kabeln mellan kretskort och noden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).