Skojigt/Galet

Chefslöner

13 inlägg 8024 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Chefslöner

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202268 Vet inte om det här är rätt avdelning,men jag tycker att "galet" avdelningen är ganska passande.
Har blivit debatt kring chefslönerna här i FIN nu efter att president Niinistö anser att han har för HÖG lön och vill sänka den :roll:

Medan Stora Enso chefen Jouko Karvinen fick ett "litet lönelyft" på 132% :roll: :roll: :roll:
och nu bara tjänar ca 3 miljoner euro/år

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/monel ... 1301331133

Vad anser ni läsare,är det rimligt med så höga löner :?:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202273 Det är upp till ägarna och styrelsen, sparka styrelsen om de inte sköter sitt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

machonisti  
#202323 I Fin vill man även sänka lönerna och skära förmåner samt höja pensionsåldern. Skattehöjning på bred front höjda avgifter för barnfamiljer.

Högre chefslöner klingar illa mot skärpningen.

Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202329 Jag anser att det är legal stöld av aktiebolagets tillgångar, men om det är ok eller inte är upp till aktieägarna.
Tror att de enorma lönerna i vissa storbolag ofta påverkar lönsamheten negativt och därmed aktieavkastningen. Men som liten aktieägare kan bara acceptera läget eller sälja av.

Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

finskpinne  
#202341 Ja om företaget går med ordentlig vinst och det finns ett överflöd av pengar så varför skulle dom inte då kunna ta ut såna löner om dom vill. MEN, om företaget samtidigt permitterar och sparkar anställda så är det hela nog rent ut sagt åt helvete. Själv ser jag ingen mening heller med att tjäna så otroligt mycket pengar. Finns ju inget vett i det hela. Den som tjänar 3 miljoner euro gör inte 100 gånger mera arbete än den som tjänar 30 000 euro om året men ändå är lönen 100 gånger så hög. Företaget skulle ju inte fungera utan den som tjänar 30 000 heller, då skulle det ju fattas en länk i kedjan. Och jag slår vad om att det skulle finnas personer som skulle sköta den där VD:ns jobb lika bra som honom men till en tiondel av lönen.

Det som dom håller på och tjatar om nu är ju också att höja pensionsåldern, vilket jag också anser är åt helvete. Och detta tycker jag även om jag inte ens är nära pension ännu, flera årtionden dit ännu. Det som många politiker inte tänker på är att det finns vissa yrken som folk inte orkar med rent fysisk när dom är 65-70 år, klart det finns dom som orkar men inte är dom lika effektiva som en ung person som har bra hälsa.
Jag tycker att man ska förlänga arbetslivet i den andra änden istället, se till att få ut dom unga och fräscha i arbetslivet snabbare istället för att dom är arbetslösa eller drar ut på sina studier i flera år. Problemet är bara att många i min ålder och i min generation har en så jävla dålig arbetsmoral. Folk är rent ut sagt för lata för att arbeta. Många som är lite högre utbildade vägrar ta ett "lägre betalt" jobb för att sedan arbeta sig uppåt, dom förväntar sig att dom ska få chefsposter direkt dom kommer ur skolan, även om dom har noll arbetserfarenhet...

Att det finns brist på arbetskraft samtidigt som det finns arbetslösa talar ju sitt tydliga språk!

Avatar Fallback

Re: Chefslöner

volvo_buster  
#202379 Det riktigt sjuka med chefers höga löner är att de också kan få en bonus som betalas ut trots att bolaget går med röda siffror! Man kan ju bara gratulera deras förhandlingstaktik när det gäller att avtala förmåner och ersättningar, en VDs lön ligger ju inte och belastar samma konton som en "vanlig" anställd. Utöver denna "sjuka" ersättning som de väljer att kalla lön tillkommer ju allt som oftast ett avgångsvederlag på X antal härliga euros/kronor, detta trots att den som får denna utbetalning tydligt och klart inte gjort sig förtjänt utav sin ursprungliga lön eller fullföljt sin arbetsbeskrivning.

Ser man på skogsbolagen och deras sätt att avtala andra förhandlingar, tex rotposter och andra inköp, så finns en generell ovilja och ett rent oförstånd att teckna avtal som är fördelaktiga enskilda individer såsom skogsägare eller entreprenörer!!!

Svårt för företagsledare att få förtroende i sina egna led, eftersom de inte lever som de lär. Vi vanliga dödliga, alltså vi med helt vanliga löner, är lite som barn i det avseendet att man gör som chefen gör. Vilket betyder att barn gör inte som man säger utan gör som man själv gör, och om då inte chefen föregår med gott exempel så kommer inte hans undersåtar heller göra det, att då som chef stå och deklamera dåliga tider och att man måste "hålla igen" med kanske sänkta löner och sen i samma andetag avslöjas det att man har en stor fet ersättning som arvode......DETTA ÄR SJUKT!!!!

Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

machonisti  
#202381 Kan detta finnas kopplingar mellan finurliga mätmetoder och höga arvoden som framkommit i andra trådar?

Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

Ecologger  
#202489 Södras nya Vd har ju en årslön på 8 miljoner, vad tycker ni som är medlemmar om de?

Avatar Fallback

Re: Chefslöner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202494 Usch, jag tycker han borde ha sämre än städerskan, att sitta på ett kontor och bara vända papper är väl inget jobb för en karl!

Avatar Fallback

Re: Chefslöner

volvo_buster  
#202592
Ecologger skrev:Södras nya Vd har ju en årslön på 8 miljoner, vad tycker ni som är medlemmar om de?
exkl bonus ;) Så nog måtte det vara en prestationslön eller?! Det är vad jag kallar EFTERlikvid :P

Avatar Fallback

Re: Chefslöner

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202620
Ecologger skrev:Södras nya Vd har ju en årslön på 8 miljoner, vad tycker ni som är medlemmar om de?
Det är skrivet om en lön på 800.000 kr/månad.
Det blir 9.6 milj. kr på ett år. Ev. efterlikvid vet jag inte något om men kontroll om bostad eller fordon etc. subventioneras kan vara befogat.

Det som mest diskuterats i press och lokalradio är lönehöjningen från ca 6 milj. som Brodén hade till ca 10 milj. som styrelsen gett sin gamle kollega.
Mer än 50%!

Användarvisningsbild

Re: Chefslöner

Ecologger  
#202666 Oj, ber om ursäkt att jag for med osanning, de är ju rätt rejäla löner vi pratar om. Visst gör han ett väldigt bra jobb kanske de kan vara befogat med hög lön men snudd på 10 mille om året är väldigt mycket, känns väl lite sådär att de är hans gamla styrelse vänner som satt lönen.

Avatar Fallback

Re: Chefslöner

volvo_buster  
#202715
Bertilsson skrev:
Ecologger skrev:Södras nya Vd har ju en årslön på 8 miljoner, vad tycker ni som är medlemmar om de?
Det är skrivet om en lön på 800.000 kr/månad.
Det blir 9.6 milj. kr på ett år. Ev. efterlikvid vet jag inte något om men kontroll om bostad eller fordon etc. subventioneras kan vara befogat.

Det som mest diskuterats i press och lokalradio är lönehöjningen från ca 6 milj. som Brodén hade till ca 10 milj. som styrelsen gett sin gamle kollega.
Mer än 50%!


Med efterlikvid för chefen menade jag på ett typiskt Södra tänk att bonusen kunde benämnas med detta namn ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).