Motorsåg och handhållet

Jag behöver ett eggskydd till yxan

28 inlägg 26918 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Skogshuggarn  
#202407
traktorz skrev:Här en bild på ett förslag, dock med risk att eggen skär sönder spännremmen om man inte är aktsam vid påträdandet. Det funkar om man drar isär slitsen med remmarna. Ett 4-pack med 0.5m remmar kostar 29:- kr på Clas Ohlson.

Ref:
http://www.clasohlson.com/se/Sp%E4nnrem/Pr307067000

P1036292v1024.jpg


:-bd

Går ju bra att dra remmen direkt över/utvändigt slangen oxå,,,,

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

rikard_e  
#202433
Skogshuggarn skrev:
rikard_e skrev:Har aldrig skydd på min yxa, den sitter i huggarbältet, vill ha den nära till hands och redo när skogsstyrelsen kommer


Hugger du "kaffeved" när de kommer :wink: :?:


:lol: precis!

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

rokon  
#202472 Var in på Laitis i Boden idag där hade de ett Hultafors eggskydd av läder för en rätt liten yxa för 65 kr hängande på väggen för verktyg. Nya i orginal för det priset är väl inte så mycket att orda om.

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

traktorz  
#202511
palbin skrev:Jag har några överblivna äggskydd från mina många Gränsforsyxor
- jag har ett antal nya backup-yxor med äggskyddet på men de jag
använder har jag inga äggskydd på, så du kan köpa ett överblivet
ditto (från använda yxor) för säg 75 kr (inkl porto).

Då är det för stora klyvyxan - detta borde passa alla ... .

Mvh


Ja tack, gärna! Vill ju ha ett eggskydd som sitter fast bra på yxan som ligger i boxen fram på ATVn. Skickar dig ett PM med min postadress.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

traktorz  
#208750
Skogshuggarn skrev:
traktorz skrev:Här en bild på ett förslag, dock med risk att eggen skär sönder spännremmen om man inte är aktsam vid påträdandet. Det funkar om man drar isär slitsen med remmarna. Ett 4-pack med 0.5m remmar kostar 29:- kr på Clas Ohlson.

Ref:
http://www.clasohlson.com/se/Sp%E4nnrem/Pr307067000

P1036292v1024.jpg


:-bd

Går ju bra att dra remmen direkt över/utvändigt slangen oxå,,,,

Men då måste jag komma på ett bra sätt att fästa remmen också, utan att den riskerar att skadas av eggen.

Den här nya modifieringen verkar funka riktigt bra och uppfyller våra krav. Borrade hål i den ca 1 dm långa slangstumpen, i vilka jag lindade några varv tunn najtråd för att skapa två diametralt motsatta söljor som stöd för remmen.

P2016373w1024.jpg

P2016368v1024.jpg

P2016369v1024.jpg
Senast redigerad av traktorz fre 01 feb 2013, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

vetinte  
#208751 Klockrent ! Se den iden som "stulen" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208758 Traktorz! Fixa till någon variant, så att inte eggskyddet kan glida av eggen av misstag. T.ex. ett lite längre plaströr, där skåran inte går ända ut till rörändarna. Annars ser det funktionellt ut (om än inte särskilt vackert...).
/Niklas

Användarvisningsbild

förhindra avglidning av eggskyddet

traktorz  
#208811 Smidigast blir eggskyddet förstås om det är avpassat till den aktuella yxans mått på själva eggen, dvs yxhuvudets bredaste del. PEM-röret som används här håller ju formen väl, så med bara den uppsågade slitsen, så sitter det relativt bra i spänn.

Med den aktuella placeringen av söljorna, så spänner PEM-röret faktiskt åt rätt bra runt yxans lägg/blad. Risk finns förstås att spännbandet kan lossna runt yxans nacke och eggskyddet därmed kan glida av.

Hur gör man då den här typen av eggskydd mer robust, specifikt att det inte skall glida av så lätt? Förmodligen lutar det åt alt. #1, ifall vi erfar det blir nödvändigt med en förbättring.

Modifieringsförslag #1:
När jag nu redan använder najtråd, borra hål för att trä najtråd i gavlarna i en X- alt. I/D-formation för att förhindra eggskyddets avglidning.

Modifieringsförslag #2:
Sätt i en genomgående nylonskruv (vinkelrät orientering relativt slitsen) med tillhörande mutter (& låsmutter), i storlek M4. Alternativt material i mässing, vilket är mjukare än stål och rostar inte.

Modifieringsförslag #3:
PE-/PEM-rör svetsbara. Det skulle därför vara möjligt att svetsa på gavlar på PEM-röret, för att minska risken för eggskyddets avglidning.

Beträffande det estetiska, läder och nitar är förstås att föredra.

Ref:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyeten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

traktorz  
#208814
vetinte skrev:Klockrent ! Se den iden som "stulen" :lol:

Väl bekomme! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: förhindra avglidning av eggskyddet

machonisti  
#208823
traktorz skrev:Smidigast blir eggskyddet förstås om det är avpassat till den aktuella yxans mått för att minska risken för eggskyddets avglidning.

Beträffande det estetiska, läder och nitar är förstås att föredra.

Ref:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyeten

Handlar det om skydd mot (upp)eggning finns det piller!

Användarvisningsbild

OT: Jag behöver ett eggskydd till yxan

traktorz  
#208906 Smurfblå piller till efter fredagsmyset kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

dhaglund  
#502193
Skogshuggarn skrev:När folk lämnar in yxor till mig och vill ha slipat samt saknar eggskyddet, så brukar jag klippa till en bit från en 1" slang vilket jag slitsar upp på ena (lång)sida och "vränger" över eggen.

Slitsar/skär man upp slangen något mindre än höjden på egg/yxa så sitter det faktiskt riktigt bra, även utan spännrem, och duger fullgott,,,,åtminstonde som "transportskydd".


Bra idé att använda slang!

I brist på både tid och material gjorde jag detta eggskydd av en konservburk och en bit gummirep eller vad det nu heter. Men när jag läsen denna tråd blir jag sugen på att göra något bättre av plastslang och gummirep. Slangen kan ju också värmas för att fixa till formen. Brandslang vore nog också ett användbart material till eggskydd.

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502198 Skulle nog ha klätt den där konservburken invändigt med något tyg, för att skydda den vassa eggen.

Fast då "min" skomakare bara tar en hundring för ett sytt + nitat eggskydd med tryckknapp (100 kr med kvitto!), blir valet mycket lätt. Enda nackdelen är att jag då får avvara yxan i 2-3 dagar...

/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).