Motorsåg och handhållet

Jag behöver ett eggskydd till yxan

28 inlägg 26926 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jag behöver ett eggskydd till yxan

traktorz  
#154865 framför allt när den är med på ATVn ut till skogen. Finns det att köpa till befintliga yxor? Har inte sett att lösa säljs, men väl att nya yxor levereras med eggskydd. Som t.ex. till den lilla yxan på bilden som är med på jakten.

Annars får väl ta med den stora yxan på axeln och knata in i närmaste shoppingcentrum till skomakaren och be denne sy och nita till ett passande skydd??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154890 Jag röstar på skomakaren, även om det kan kosta en 200 spänn kanske.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

zeetorg  
#154898 Annars är det ganska lätt att fixa ett skydd själv om man inte är så noga med utseendet.
En plast eller träbit och ev. en liten spännrem så är det fixat.

Skall du få en hantverkare att göra skyddet så blir det säkert lika dyrt som att köpa hela yxan.

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Skogshuggarn  
#154914 När folk lämnar in yxor till mig och vill ha slipat samt saknar eggskyddet, så brukar jag klippa till en bit från en 1" slang vilket jag slitsar upp på ena (lång)sida och "vränger" över eggen.

Slitsar/skär man upp slangen något mindre än höjden på egg/yxa så sitter det faktiskt riktigt bra, även utan spännrem, och duger fullgott,,,,åtminstonde som "transportskydd".

Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

axwell  
#154923
Skogshuggarn skrev: av Skogshuggarn » 20 minuter sedan.
När folk lämnar in yxor till mig och vill ha slipat samt saknar eggskyddet, så brukar jag klippa till en bit från en 1" slang vilket jag slitsar upp på ena (lång)sida och "vränger" över eggen.

Är det armerad tryckluftsslang som du använder?

Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

brum brum  
#154956 ett modifierat svärdskydd till husqvarna motorsåg skulle va häftigt.(ev stihl i västa fall) :lol:

gummislang till kylen på bilar är mjuka och tänjbara, hyfsat mjuka även i kyla.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Elfving  
#154957 Skaffa nitar och sök reda på en bit läder i förråden och gör ett själv? Inga speciella verktyg behövs för att fixa det där.

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154992
Mangan skrev:Jag röstar på skomakaren, även om det kan kosta en 200 spänn kanske.


Det var en dyr skomakare. "Min" skomakare brukar ta 80-100 kr/eggskydd för yxa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Skogshuggarn  
#154997
axwell skrev:
Skogshuggarn skrev: av Skogshuggarn » 20 minuter sedan.
När folk lämnar in yxor till mig och vill ha slipat samt saknar eggskyddet, så brukar jag klippa till en bit från en 1" slang vilket jag slitsar upp på ena (lång)sida och "vränger" över eggen.

Är det armerad tryckluftsslang som du använder?


Alldeles riktigt,,,,, men inte den i genomskinlig plast, utan svart "tygarmerad" gummislang, (mera följsam).

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155012
Skogshuggarn skrev:När folk lämnar in yxor till mig och vill ha slipat samt saknar eggskyddet, så brukar jag klippa till en bit från en 1" slang vilket jag slitsar upp på ena (lång)sida och "vränger" över eggen.

Slitsar/skär man upp slangen något mindre än höjden på egg/yxa så sitter det faktiskt riktigt bra, även utan spännrem, och duger fullgott,,,,åtminstonde som "transportskydd".

Bra tips!

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Skogshuggarn  
#155021
OAS-forests skrev:
Skogshuggarn skrev:När folk lämnar in yxor till mig och vill ha slipat samt saknar eggskyddet, så brukar jag klippa till en bit från en 1" slang vilket jag slitsar upp på ena (lång)sida och "vränger" över eggen.

Slitsar/skär man upp slangen något mindre än höjden på egg/yxa så sitter det faktiskt riktigt bra, även utan spännrem, och duger fullgott,,,,åtminstonde som "transportskydd".



Bra tips!


Vassego!

Annars så tror jag närmast på att kontakta Gränsfors/Hultafors, mfl,,,, ja, alltså om man funderar på att köpa "färdiga" skydd.

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

traktorz  
#202251 Sågade till ett par bitar av 32mm PEM-slang till två yxor. Var dock lite ambitiös och tog till längden en bit större än själva eggen och inte som ovan rekommenderat. Ofta ramlade eggskyddet av då yxan låg i transportboxen på ATVn.


Här en bild på ett förslag, dock med risk att eggen skär sönder spännremmen om man inte är aktsam vid påträdandet. Det funkar om man drar isär slitsen med remmarna. Ett 4-pack med 0.5m remmar kostar 29:- kr på Clas Ohlson.

Ref:
http://www.clasohlson.com/se/Sp%E4nnrem/Pr307067000

P1036292v1024.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

rikard_e  
#202318 Har aldrig skydd på min yxa, den sitter i huggarbältet, vill ha den nära till hands och redo när skogsstyrelsen kommer

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

palbin  
#202401 Jag har några överblivna äggskydd från mina många Gränsforsyxor
- jag har ett antal nya backup-yxor med äggskyddet på men de jag
använder har jag inga äggskydd på, så du kan köpa ett överblivet
ditto (från använda yxor) för säg 75 kr (inkl porto).

Då är det för stora klyvyxan - detta borde passa alla ... .

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Jag behöver ett eggskydd till yxan

Skogshuggarn  
#202406
rikard_e skrev:Har aldrig skydd på min yxa, den sitter i huggarbältet, vill ha den nära till hands och redo när skogsstyrelsen kommer


Hugger du "kaffeved" när de kommer :wink: :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).