Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Bruun skotare var tog de vägen??

31 inlägg 37538 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170196
hycket skrev:Kanske du tänker på den här:http://app.elmia.se/classic/files/Bruun7610H1989EGS.pdf

Eller den här:http://app.elmia.se/classic/files/Bruun7620H6wd1991EGS.pdf

Eller den här:http://app.elmia.se/classic/files/BruunProduktprogram1990.pdf.

Tack Jimmi Svensson och Elmia för att in har sammanställt alla dessa skogsmaskin broschyrer!


Roligt att ni uppskattar broschyrerna, feedbacken gör mig än mer "sporrad" att fortsätta spana efter "äldre" broschyrer som utökar samlingen.
Så hittar ni några broschyrer, tänk på att aldrig lämna dom till returpappers-återvinningen, kontakta mig !! :wink: / Jimmi

Här är en bild över samtliga BRUUN-broschyrer jag lyckats samla ihop:
BRUUN Skogsmaskiner.JPG

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

kh1234  
#202330
Bruun 7620-ägare skrev:Bruun skotare var tog de vägen??

Jag har en bruun 7620 årsmodell -91, blå 8-hjuling, för hobby-bruk, trevlig maskin, suverän räckvidd. - 9,5m kran.
var på bruuns auktion i filipstad när maskintillverkningen upphörde och har en hel del reservdelar om det är någon som är intresserad. har massa drev o axlar, även till efterföljaren. :smile:


Hej!

Är ägare till en Bruun 7610 som fortfarande är i drift. Vore bra att höra av Er som har reservdelar kvar än idag.

Användarvisningsbild

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Hagwall  
#202724 Är också ägare till en Bruun 7620F en -91:a med 6,5 meters kran, kör i stort sett endast för eget bruk och i liten skala. Gallringar, ris och ved + en och annan älg.
Hade tidigare en MiniBruunet 578F, men förarkomforten på 7620:an är i en helt annan klass beroende på att motorn är gummiupphängd och att kranen sitter på bakdelen.

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

ulfgustav  
#202730 Lars Bruun var en föregångare om än kontroversiell men hans konstruktioner var även med dagens mått mätt i många fall överlägsna.
Jag minns fortfarande mitt första möte med honom 1978 ute i de uppländska skogarna i samband med en stor skotartest.

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202740 Han verkar leva och vara 78 år, ett hedersmedlemskap borde han ha.
Ja SkogsJan Eriksson och LL-Lars Lameksson också för den delen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202752 Synd att dom inte fortsatte byggas verkar ha en del smarta lösningar,som boggiestyrning och så har dom ju lyckats hålla ner maskinbredden på dom..jag hade ju velat ha en 9-10 tons skotare me styrning på vagnen och å runt 2,70-2,80 bred med 800 hjul =)....

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Hymax  
#490492 Hej. Har idag hjälpt kompisen att bärga hem hans Bruun 7620 från skogen då en av boggilådorna bak hade lossat. Skruvarna som håller svängkranslagret till boggin hade gått av och när det hände så gick även drivaxeln mellan diff och boggi av. Nån som har nåt tips var en drivaxel kan hittas?
Mvh Lennart

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Hema  
#490508 Kolla inlägget längst ned på första sidan i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Hymax  
#490523
Hema skrev:Kolla inlägget längst ned på första sidan i denna tråd.

Jo jag läste det men han är inte så aktiv på skogsforum, har inte varit inne på 3 år. Går det att få fram Mailadress till honom på nåt sätt?

Användarvisningsbild

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Torbjörn Johnsen  
#490532
Hymax skrev:
Hema skrev:Kolla inlägget längst ned på första sidan i denna tråd.

Jo jag läste det men han är inte så aktiv på skogsforum, har inte varit inne på 3 år. Går det att få fram Mailadress till honom på nåt sätt?


Testa att skicka ett PM

Användarvisningsbild

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Torbjörn Johnsen  
#490534
Torbjörn Johnsen skrev:
Hymax skrev:
Hema skrev:Kolla inlägget längst ned på första sidan i denna tråd.

Jo jag läste det men han är inte så aktiv på skogsforum, har inte varit inne på 3 år. Går det att få fram Mailadress till honom på nåt sätt?


Testa att skicka ett PM


Eller också efterlyser vi @Bruun 7620-ägare här.

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Hymax  
#490537 Var hittar jag PM-knappen eller hur gör jag för att skicka PM?

Användarvisningsbild

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Torbjörn Johnsen  
#490545
Hymax skrev:Var hittar jag PM-knappen eller hur gör jag för att skicka PM?


Klicka på användarnamnet. I informationsrutan (se bild) finns en kuvert-symbol. Klicka på den så får du upp ett meddelandefält där du kan skicka ett PM. Good luck!

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Bruun 7620-ägare  
#490586 Hej!
Jo det stämmer, jag har en hel drös med drev och axlar mm till Bruun maskiner.

Enklast är väl om Du skickar ett mms på 070-2268911 och talar om hur många splains och längd på axeln så ska jag gå ut o kolla om jag har någon drivaxel till din Bruun 7620.
Du är även välkommen att ringa.

Nu har jag ändrat lösenord, så kanske jag kan bli lite flitigare att besöka sidan :-bd

svar från: Bruun 7620-ägare

Avatar Fallback

Re: Bruun skotare var tog de vägen??

Hema  
#490619 Välkommen tillbaka. Men för din egen del ta bort ditt mobilnummer, om du inte vill att alla ska kunna se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).