Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montering vinsch, hydraulik

14 inlägg 14950 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montering vinsch, hydraulik

kolmannen  
#202290
bild2.JPG
bild1.JPG
Hej!
Jag ska koppla in en vinsch på skogsvagnen, en HV-100 vinsch. Frågan gäller inkoppling av hydrauliken.

Tänkte gå in på tryck och retur, nr 1 och 4 på bilden men såg pluggarna som sitter på nr 2 och 3, kan jag sätta en adapter på 2 och 3 och ansluta slangarna till hydraulpumpen där? Visst är väl dom sammankopplade med 1 och 4?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Montering vinsch, hydraulik

Skogshuggarninorr35  
#202292 Risken med att koppla in tryckslangen till vinchen på nr 4 in (jag ser ingen överströmmare på nr 1) är att du kommer att förlora trycket till kranen eftersom oljan tar lättaste vägen.
På dom vinchar som är monterade från fabrik så sitter väl vinchen före ventilpaketet.
Alltså tryck från traktor till vinchens hydraulmotor och vidare till trycksidan på paketet.
En FMV kärra jag körde va kopplad så, vinchmotorn gick hela tiden.
På så sätt cirkulerar oljan rätt väg och du har tryck både till vinchen och till kranen.

Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

kolmannen  
#202297 Det här är också en FMV kärra, vinschmotorn går hela tiden och man drar i ett snöre som spänner remmarna så vinschen drar.

Nr 1 på bilden är trycksidan på paketet. Du menar att slangen som går in i nr 1 bör gå till hydraulmotorn och från motorn tillbaka till nr 1 på paketet? Har jag tolkat det rätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montering vinsch, hydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202298 Jag fick med en elventil som jag satte mellan ventilpaketet
och returslangen, det var enkelt och funkar bra.
Elventilen styrs med radiofjärr.

Användarvisningsbild

Re: Montering vinsch, hydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202299 Ja nu ser jag att du vill ha winchen snurrande jämt, då ska du inte ha nån ventil
bara koppla tryckslangen till winchen och winchen till paketet där tryckslangen gick in.

Användarvisningsbild

Re: Montering vinsch, hydraulik

Skogshuggarninorr35  
#202331 Ja om nummer 1 är trycksidan ska du dra den slangen till vinchen först och sen ner till "1" på paketet igen.

Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

kolmannen  
#202395 OK, blir en tur till affären och köpa lite slang imorgon. Tack för snabb och bra support!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montering vinsch, hydraulik

Skogstomte  
#202397 Kom ihåg att koppla lilla anslutningen i gaveln på motorn till trycklös retur. Kan bygga tryck mot axeltätningen annars med resultat att du skjuter den. Var kopplat så original.

Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

kolmannen  
#208918 Idag har jag testkört vinschen för första gången. Funkade bra, att jag inte monterat den tidigare :-(. Kan nämna att det är B39 remmar till drivningen till HV-100 vinsch om det är fler som jag fått tag på vinsch utan medföljade remmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

TommyB  
#215378 Hej grabbar som vet det mesta!
Jag har en HV-100 vinsch med en sprucken trumma. Ett kilremsspår är väck!
Var kan man finna reservdelar? Nya eller begagnade.

Har ringt runt lite men får inga bra svar. Prylar från 1981 anses vara för gamla.
Bra att veta att det skall vara B39 remmar.

Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

kolmannen  
#215392 Har du testat att enbart köra med en rem? Jag tror nog att den kommer dra bra ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

TommyB  
#215399 Ja, jag kör med en rem. Det funkar men det slirar när det går tungt. Kanske har jag fel rem.

Köpte en vinsch på Blocket som har en kedja istället för remmar. Men kom just på att det behövs ett ventildon med ut-neuteral-in funktion på den. Dessutom får jag troligen ingen fri utdragning av viren. Försöker man dra ikull ett träd som "kalvar" så följer väl vagnen med.

Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

TommyB  
#224819 Nu har jag hittat en komplett begagnad vinsch!!!!!!!!!!
Den fanns i grannbyn. Tur att någon "surrar runt " ibland.

Problemet nu är att axeln genom kranarmen naturligtvis är fastrostad.
Det får vi lösa med gassvetsen.

Kan t.o.m. sälja reservdelar?

Avatar Fallback

Re: Montering vinsch, hydraulik

kolmannen  
#224886 Perfekt, borde väl inte vara allt för svårt att få loss den. Lycka till :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).