Verkstan

Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

18 inlägg 14520 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stektlök  
#201887 Hej experter !

Jag har läst runt lite här angående vart man kör returen från skogsvagnskranen... olika råd finns ! Skulle vi kunna enas ? :roll: Ska jag ha returen i öppen ventil? Som går rätt till tanken vad jag förstått, eller ska man köra det genom uttagen ??

Mvh stektlök

ps. för att vara exact, om det nu behövs så pratar vi mowikran.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201889 Jag har upplevt att bland det enklaste är en snabbkoppling monterad i oljepåfyllningen
antingen i själva locket eller med en Y-koppling strax under locket.
Så är det original på New Holland och det funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stegmaster  
#201890 Vil då minnas at det stått "öppen retur" i manulen til dom 2 vagner jag har haft, men Morgan Nordin hos KTS sa vel i en annan tråd at det inte spelar någon roll.(retta mig om jag tar fel?)
Va ska man egentlig annars använda detta uttaget til,om inte til rundpumpesystem, typ huggarvagner och vedklyvar???
Dock står det i traktoren`s manual at man bör ha returfilter om man ska köra mycket med detta uttaget, vilket jag aldrig har haft under snart 10år med min valmet. :???:
Misstenker vel at flöde ochså spelar inn här??
T.eks, så har grävaren ochså egen "öppen retur" til hammare, vedprocessor och liknande.
(men dessa har ju ochså annat hydrauliksystem).

Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stektlök  
#201894 Goot nytt slurfi å stegmaster !

Ja har en "hane" på min valmet som är retur rätt i tanken, testade en vagn som en firma koppla, å på den vagnen fanns en slang som dom satte där ! Men nu har jag en mowi hemma som är bromsad å den slangen till bromsen är "hona" säger ägaren å det är den enda honan. Resten
"hanar" alltså ingen som jag kan koppla i öppen retur !!??? Så därför står jag här som ett stort ?

Mvh
ps. hur är hydraliken kopplad på rotatorn på era gripar? Åtvilket håll åker ändan mot er på stocken om ni drar spaken åt höger ? Detta har varit olika på de jag testat, jag vill att ändan mot mig på stocken åker åt höger om jag drar spak åt höger!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stegmaster  
#201905
stektlök skrev:Goot nytt slurfi å stegmaster !

Ja har en "hane" på min valmet som är retur rätt i tanken, testade en vagn som en firma koppla, å på den vagnen fanns en slang som dom satte där ! Men nu har jag en mowi hemma som är bromsad å den slangen till bromsen är "hona" säger ägaren å det är den enda honan. Resten
"hanar" alltså ingen som jag kan koppla i öppen retur !!??? Så därför står jag här som ett stort ?

Gott nytt år til dig med. :grin:
Den "hane" til returen du talar om bytte jag direkt til en "hona".
Det er endast för at man inte ska felkobla at det er så.
Gillar själv at ha endast "honor" på traktoren och "hannar" på redskapen
"Honnan" til bromsen er av annan typ, så den passer inga andra platser en just bromshannen. :mrgreen:

Hur rotatoren snurrar minns jag inte, om jag inte sitter i maskinen, och det gör jag inte just nu. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

zeetorg  
#201909 Det går att koppla returen till antingen till uttaget eller en speciell retur.

Det blir i stort sett samma, men fördelen med den öppna returen är just det att den är mera "öppen" då det alltid blir en viss strypning i ventiler och böjar.
Därför blir det mindre friktion och värme om man använder en sådan retur.

Oftast kanske det inte har så stor betydelse hur returen är kopplad , men finns det en fri retur så bör man använda den i första han pga ovansående.
Blir oljan för varm så ändras dess egenskaper plus att den "åldras" fortare.

Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201913 ang. rotationsriktnig så är det väl spak åt höger = medsols, dvs du får titta på änden som är från dig.

Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stektlök  
#201922 Men jag tittar på ändan som e närmast mig å då blire juh fel kl-820 ..... aj aj

Den fria returen skall användas asså. Då ska jag fixa det.... finns det adapter man kan sätta på traktor eller ska jag byta koppling på hydralslangen eller traktorn??

"honor" som bara passar till vissa "hanar".... lite märkvärdiga "honor" då kan tyckas då jag gillar "honor" som gillar "hanar" mer generellt å alla "hanar" framförallt, eller kanske endast "honor" som gillar en "hanne" som mig :mrgreen: "hanar" å "honor" hör ihop iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201927 :grin: Illa, nä men jag tänkte bara att om du ska köra nåt annat nån gång, så kan det var enklare att ha ganska enhetligt kopplat.

Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

nordtravare  
#201929 enligt min mening är returfilter ett MÅSTE ,grannen fick en skuren rotator ochproblenen efteråt var dyra och tidsödande,traktorn IH 955 hade separat hydraultank som tur var.Skicka ofiltrerad olja rätt ner i växellåda som på dom flesta nyare traktorer är idioti.Det finns fler trådar att läsa.

Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201932 Returfilter sitter väl på kranen i många fall?

Avatar Fallback

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stektlök  
#201941 Kan man koppla emellan det vid den öppna returen annars då ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201943
Bild

http://www.oeparts.se/Produkter?id=2168 ... hid=553075

Jovisst, man kan ju bulta fast det snyggt på kranfoten tex och leda returen därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201944 http://www.weimer.se/Shop/List/Returfilter-Spin-on/99/1

Användarvisningsbild

Re: Hyrdaulik, öppen retur på skogvagn

stegmaster  
#202076
stektlök skrev: "hanar" å "honor" hör ihop iaf

Verkar vara en mycket vettig konklusjon du kommit fram til. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).