Verkstan

Backlampa/varnare på TJ 810B

4 inlägg 3028 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Backlampa/varnare på TJ 810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201673 Tänkte som rubriken lyder sätta dit backlampa och gärna backvarnare oxå på 810an, som helst bara ska lysa när man har backen i eller körpedalen nere.
Även lite planer på att sätta dit en lampa bakåt på orginalkablaget som man tänder på knapp(är ju redan fördragen kabel,samma brytare/krets som dom i nederkant på hytten bak)

Men hittade även två till fördragen kabel när jag öppnade luckan i bakkant på bakramen(vid släp uttaget) fick lite hjälp att mäta och verkade som det fanns ström där när man rullade bakåt.

Provade att sätta dit en led lampa bak på dom kablarna men får ingen reaktion,märkte dock att jag fick ljord genom gods på lampan så jag kan ha fått kortis på kabeln.

Men problemet är att jag inte hittar kabeln i elschemat?? Kan det vara något som finns med i nyare scheman eller någor eftermonterat??

fanns både kabelnr på kablarna: 8 och 9
och lösa nr hylsor på kablarna: 20b och 20- tror ja de va.

Någon här inne som kanske har koll på vad det är och var säkringen sitter eller har ett schema och kan va snäll och kolla?

Tack på förhand // Jönsson



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Backlampa/varnare på TJ 810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202185 Ingen här som har koll på kablar och det elektriska i en gammal 810a ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Backlampa/varnare på TJ 810B

Swebat  
#203235 Hej,

Har du lyckats få till backlampan? Jag har en TJ 810B från 98 som jag tänkte genomföra samma förändring på. Har dock inte öppnat bakluckorna ännu så jag bara hoppas att det finns fördragna kablar som på din. Har kollat efter kopplingarna på de elscheman som fanns i reservdelskatalogen men utan att finna något... Ska kolla i manualen när jag kollar maskinen till helgen.

Jag tänkte dock att det alltid skulle vara tänt om jag väl slått på brytaren... Men det går ju koppla om!
Hör av mig igen när jag öppnat luckorna och mätt om jag har samma jordfel! :???:


MVH Swebat

Avatar Fallback

Re: Backlampa/varnare på TJ 810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203339 Tycker det borde nog va samma kabelstam på alla...blir nog billigast att bygga så,så du borde ha en kontakt som heter x5? nånting kanske x50 har inte elschemat här. Borde va ganska lätt att hitta vit plastkontakt har för mej kablarna va svarta å blå tror jag. Så är det bara att sätta dit en brytare nere i panelen(ej taket) om du inte har det redan(är samma som nedre hyttkant bak) Där borde oxå vara fördragna kablar om du inte har lampor där redan ;)...

Var dock inte den kontakten som jag misstänkte kortis på utan två andra kablar som jag inte hittat i schemat, men får duga med backlampa på knapp så länge.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).