Traktorn i skogen

Volvo vs övriga märken

73 inlägg 39052 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201453 Med Belarus får du bra markfrigång, hög ljudnivå, dålig komfort och inte direkt ergonomisk utformad men fungerar gör dom. Vet inte direkt vilka svaga punkter 5245 har men tänk på att hitta en traktor med lätt trampad koppling. Blir jobbigt att upptäcka det i efterhand.
Bromsar (trummor) brukar vara ett problem på äldre Zetor. Enkelt att laga men tar lite tid. På nyare är det väl skivor tror jag. Kolla så att dom tar jämt annars så får firman fixa det först.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#201463 Vagnsköpet blir nog allt av. Har ju ingen egen skog, utan kör just nu hos grannbonden. Givetvis hade det varit grymt kul att ha nyare vagn och även kanske större. Men man måste ju vara realistisk också, får ju ungefär samma funktion som en 6tons farma kärra nu. För en tredjedel av priset.

Ska fundera lite på zetorn, är egentligen för dyr för mig, som sagt var så kör jag ju bara hem egen ved. Så hade jag kunnat hitta en billigare traktor för mina behov så hade det ju inte gjort något. kommer ju köra med en här kärran som nog är en 5tons. Så jag kanske till och med hade klarat mig med en 2wd traktor. Är ju alltid skönt att kunna köpa sakerna kontant. Finns dock en 575 4wd på blocket. 79 000:- vill dom ha. Står inga timmar eller något om skicket, men jag får nog ringa och fråga på den. Borde ju vara en rätt så stabil traktor om den är ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201474 Kolla även på http://www.lantbruksnet.se där finns det ibland traktorer som inte är på blocket. Själv så kör jag med en Zetor 6718 och en Lövånger 6 tons vagn. Det duger för husbehov. Det är alltid bra att kunna betala cash då vet man att man äger prylarna :smile:

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Fiat 60-90  
#202015 Har haft BM 600 2 hjulsdrift och har nu en Fiat 60-90 4 hjulsdrift. Det är en stor skillnad i skogen specielt om man ska backa.
Kolla omdu kan hitta en Fiat 680 till rätt pris som inte är upprostad.en

Det är stor skillnad när det gäller bränsleförbrukning och han är kortare i hjulbasen.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

kungsis  
#202053
Fiat 60-90 skrev:Har haft BM 600 2 hjulsdrift och har nu en Fiat 60-90 4 hjulsdrift. Det är en stor skillnad i skogen specielt om man ska backa.
Kolla omdu kan hitta en Fiat 680 till rätt pris som inte är upprostad.en

Det är stor skillnad när det gäller bränsleförbrukning och han är kortare i hjulbasen.


Måste fråga. Menar du att en 600 drar så pass mycket mera bränsle, så att det märks. Trodde väl att en BM 600 var human i bränsleförbrukning. Det är ju ändock en 350 Boxer i grunden. Jag har ju en Fiat 680 och inte kan jag tro att det är en fiat som du tycker är törstig. Kan förövrigt instämma i att Fiat är trevliga traktorer. Dock så märks det att de är lite "snik" med lite enkla lösningar, vilket jag tycker visar sig i lite reparationer. Sedan hade jag gärna sett att den haft lite bättre vändradie.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Cat554  
#202059 Hadde Volvo 430 fra -71 til -85 med griplaster på. Gikk utrolig bra om bakken var frusen og kjettingene topp i orden. Kjøpte Valmet 602T4 også med griplaster på (bygde griplasteren selv) som var i bruk til -94. Alt var 50% bedre enn 430. Større lass, mindre plunder med å sitte fast, kunne kjøre også på barmark om det var tørrt, siden den dro på alle 4, kunne kjøre forsiktigere da den ikke fastnat. Seigdragende motor, god sving lett å starte, Finner du en 305-4 foran den vognen du har, så er det topp. Heller en liten 4x4 enn en større 2WD. Se litt på hydraulikkapasiteten. Gamle engelse er ikke akkurat raske med kran.
Holdbarheten var god på dem begge.
OH

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202069
kungsis skrev:
Fiat 60-90 skrev:Har haft BM 600 2 hjulsdrift och har nu en Fiat 60-90 4 hjulsdrift. Det är en stor skillnad i skogen specielt om man ska backa.
Kolla omdu kan hitta en Fiat 680 till rätt pris som inte är upprostad.en

Det är stor skillnad när det gäller bränsleförbrukning och han är kortare i hjulbasen.


Måste fråga. Menar du att en 600 drar så pass mycket mera bränsle, så att det märks. Trodde väl att en BM 600 var human i bränsleförbrukning. Det är ju ändock en 350 Boxer i grunden. Jag har ju en Fiat 680 och inte kan jag tro att det är en fiat som du tycker är törstig. Kan förövrigt instämma i att Fiat är trevliga traktorer. Dock så märks det att de är lite "snik" med lite enkla lösningar, vilket jag tycker visar sig i lite reparationer. Sedan hade jag gärna sett att den haft lite bättre vändradie.

M.v.h
Kungsis



Jag har haft en Fiat 580 4x4 med 3 cyl. Det gick verkligen billigt. Nackdelarna var att kopplingen var tungtrampad och att värme kom först när man belastade den. Ingen vändbar stol heller. Zetor 4718 lämplig storlek, går billigare än 6718. Fördelen med 6718 är att det är stor hytt. Man kan sitta på innerskärmen när man kör kranen.
Fiat 680 på blocket.

http://www.blocket.se/jonkoping/Fiat_68 ... m?ca=2&w=3

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#202090 Vad hade ni valt mellan en zetor 5245 med Trima 912 lastare 1200 timmar för 89+ moms. 90 års modell vs en MF 575 4wd ca 6000 timmar 81 års modell Trima lastare ( större modell) för 79+ moms? Mf har nog bättre reservdelspriser/utbud, Zetorn är ju nyare med färre timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Fiat 60-90  
#202091 Bränsleförbrukning mm
Förtydligande om bränsleförbrukningen på Fiat. Fiat är kända för att gå billigt och det är stor skillnad mot den BM 600 jag hade tidigare som slukade bränsle om man jämför mot Fiaten.
Nackdelen är ju som det skrivs ovan att värmen är dålig om den inte belastas. Det beror på långa oisolerade slangar till värmepaketet som sitter i taket. Ett tips är att isolera dessa där man kommer åt.
Fiaten på blocket verkar ju vara klar för skogen med bukplåt och grenavisare o svängbar stol.
Sedan har 680 grövre drivaxlar än 60-90 vilket inte är någon nackdel

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202126
Hultebergarn skrev:Vad hade ni valt mellan en zetor 5245 med Trima 912 lastare 1200 timmar för 89+ moms. 90 års modell vs en MF 575 4wd ca 6000 timmar 81 års modell Trima lastare ( större modell) för 79+ moms? Mf har nog bättre reservdelspriser/utbud, Zetorn är ju nyare med färre timmar.


http://www.oeparts.se/ Lite dyrare än Traktordelar.
http://www.traktordelar.net/traktordelar/zetor/
http://www.motocheck.fi/ Dom pratar svenska. Bra att ha göra med. Bra priser.

Mitt förslag är att köpa Zetor. Reservdelar är inget problem. Den har gått få timmar, enkel och robust. Vanligt att dom utrustades med Trima 912 lastare. Prova att jämföra slitdelar mellan dom så får du en uppfattning och kostnaden. MF är säkert billigare ibland och ibland dyrare. 6000 timmar hur länge håller en koppling? Beror säker på hur den har använts under åren också.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Cat554  
#202208 Uten tvil Zetoren!
OH

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202221 Har bara kollat genom tråden snabbt, men till den lilla skogskörning du ska göra så tycker jag att de är lite onödigt med den rättså stora skillnad i pris för att få 4wd.. 2wd med kedjor borde räcka, Innan de kom 4wd Valmet till gården här så kördes det i skogen med bm 600 och 9 tons moheda kärra och de fungerade bra. Det är självklart stor skillnad mot nuvarande traktor, men ändå kördes de några 100 timmar om året med 600an i skogen.

Jag föreslår bm 600 pga priset, väldigt driftsäker och lätt meckad, går bra på väg (bra ork och hoppar inte mycket) Just vägkörning tycker jag att bm600an går mycket jämnare, en kort 4wd traktor hoppar betydligt mer.

Hydraulpump på kraftuttaget rekommenderas ifall du vill ha bra fart på kranen.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#202410 Var lite Kinas med kopplingen på 575an när jag väl kom dit. Pedalen fjädrade bara tillval halvvägs. Säljaren hade tyvärr dålig koll på modellen så han skickade ut en mekaniker. Mekanikern hade tyvärr också dålig koll på hur det skulle funka, men han trodde kanske att kopplingen var sliten, ocH hade blivit justerad till sitt Max. Vi lyckade heller inte få stopp på kraftuttaget. Fyrhjulsdriften visste dom inte hur man kopplade in, samt hur hitchkroken fungerade.

Men på vägen hem så hittade jag en IH 674 TA med lastare och kedjor till salu på blocket. Denna traktor har jag åkt förbi påväg till jobbet nu i över ett år. Har alltid tyckt att den ser så himla fin ut, i alla fall på håll. Kostar bara 43000:- privat. Är ju långt under halva priset mot MF en och en tredjedel av vad Zetorn kostar? frågan är om det inte egentligen räcker med en sådan traktor. i alla fall till att börja med. Ska ju bara flytta snö, balar och köra hem ved med kärran som för övrigt funkade bra och kommer kanske hem redan i helgen:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202454 Klarar lastaren av en bal? Dubbelverkande lastare är guld värt på en 2 hjulsdriven traktor. Man kan bryta upp sig med skopan om man råkar köra lite för lång ut över någon kant. Åk och titta på den. Provkör helst utan kedjor så du hör ev. missljud bättre.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#202763 Ih n var tyvärr en besvikelse. Hade rätt höga förväntningar på det yttre skicket, men den var tyvärr riktigt rostig och allmänt dassig:( lastaren var en ombyggd gammal mekanisk lastare, utan riktigt fäste. Sedan verkade inte snabbväxeln funka riktigt. Börjar tycka att det här traktorletandet börjar bli svårt. Vilken traktor jag än har kollat på så har det alltid varit något som jag inte riktigt har gillat/ känt mig trygg med. Känns ju lite surt att lägga 100 000 på något som som är i halvbra skick.

Verkar som att man skall bli tvungen att kompromissa när man köper traktor. Bra motor men mycket rost, lite rost men osäker koppling osv...

Men jag har några nya kandidater att titta på. Vill om möjligt hålla mig på rätt sida om 100000:- ink moms.

http://www.blocket.se/alvsborg/JL_traktor_700DT_4WD_med_Frontlastare_44626120.htm?ca=16&w=3
Känns som en risk dock. Är väl i grunden en universal, fast med hytten byggd i Danmark. Frågan är hur det är med reservdelar. Kanske lite väl riskabelt köp?

http://www.blocket.se/alvsborg/MF_350_2wd_L_44649511.htm?ca=16&w=3

Igen 4wd, men kanske egentligen täcker mina behov? Borde ju vara hyfsat rostfri också, då den började tillverkas 1987. Och MF är ju fina traktorer. Har ju bra hydraulflöde enligt konedata

http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_6610__86_43651629.htm?ca=16&w=3

Har pratat med tanten, verkar vara en helt ok traktor. Slitna framdäck annars verkar allt vara ok. Dom ville få in lite bud, så därför är inget pris satt. Men runt 90-100 + moms tänkte dom vilja få ut.

Får ju förhoppningsvis hem huggarvagnen i morgon, men kommer ju inte att kunna provköra den förrän jag har en traktor. Känns lite surt:(

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).