Verkstan

Klurigt fjärrstyrningsproblem

25 inlägg 12964 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201422 Min linkran har ingen fjärrstyrning, jag har grunnat på om man kunde bygga en med hjälp av vajer/lina. Men, problemet är att den inte är riktigt bygd för detta.

Så för att koppla ur "frihjulet" måste man dra en spak i längsled med ekipaget. Sedan för att vinscha in, vinkelrätt mot exipaget.

vinsch.JPG
vinsch.JPG (3.63 KiB) Visad 2125 gånger


Bilden ovan är alltså rörelse 1 för att koppla ur frihjulet, rörelse 2 för att vinscha in och rörelse 3 för att bromsa. 2 och 3 kan man ju ordna med vajer och returfjäder. Men hur fixar man rörelse 1 på en finurligt sätt. Räcker med att man skall kunna göra det en gång när man kopplat bunten, sedan skall det räcka med 2 och 3. Det är samma spak.

Det borde finnas en enkel och elegant lösning...

(radiostyrning med hydraul mm räknas INTE. Helt mekaniskt, tack. :-) ).



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

sveakatten  
#201425 Linhjul?

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201438 Jo, men hur?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

sveakatten  
#201446 Du ska alltså dra spak nr 1 mot traktorn för att få gång på spelet?
Du vill ha endast en vajer snöre?
Du kan ha fjäder på spak 2-3 för att få in vajern och bromsa?

Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#201472 En idéskiss för vad det kan vara värt.



Vad jag inte vet är ju exakt hur spakarna sitter i förhållande. Nästa okända faktor är hurpass tungt de går, därför som jag la in "bromstrissan", nåt som repet spänner över och ger mer friktion för det rycket som släpper frikopplingen.

Kanske inte heller gör nåt om spak 2 åker till bromsläget först och därefter drar trissorna spak 1 till inkoppling, när du sen släpper efter så börjar den vinscha. Får mig dock att fundera, det är inte bra att den bromsar när du drar och vinschar när du släpper, det bör vara dödmansgrepp så den stannar om du tappar linan eller den går av. Kan lösas med en bryttrissa till. Nytt försök:



Jaja, bara en idé, vet inte alls om den är genomförbar utan att kunna studera på plats och det är så j-a långt till dina trakter :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201503 Det är alltså bara en spak, man drar den mot traktorn för att släppa frihjulet. Då är bromsen i. Sen drar man den åt sidan för att starta invinschningen. Så vinschen stannar när man släpper linan, eftersom fjädern drar tillbaka (så är det tänkt).

Hmm, något motsvarande självutlösande brytrulle?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

sveakatten  
#201537 OK
Då förstår jag, då borde du kunna sätta linhjulet i en sådan här http://www.traktordelar.net/traktordela ... stopp.html
Så när spaken är i bromsläge släpper linhjulet och det fungerar åt andra hållet.

Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#201581
Mangan skrev:Det är alltså bara en spak, man drar den mot traktorn för att släppa frihjulet. Då är bromsen i. Sen drar man den åt sidan för att starta invinschningen. Så vinschen stannar när man släpper linan, eftersom fjädern drar tillbaka (så är det tänkt).

Hmm, något motsvarande självutlösande brytrulle?


Aha, det är en spak för alltihop, det fattade jag inte. Jaha, jag återkommer om jag får nån idé.

Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#201586

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

dwurg  
#201590 Nån låsning som du kan utlösa genom att rycka i linan och en fjäder som drar tillbaka spaken mot traktorn. Har du ingen bild ?

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201601 Hävarm? Det var klurigt.

Skall fixa bilder när jag fått på kranen på traktorn, måste fixa traktorn först bara. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202582 Okej, lite bilder nu. Den öda spaken går att lossa, så det bara blir en 2dm pinne kvar ungefär. Funktionen är symetrisk och spegelvänd, så lossar man spaken och sätter den på andra sidan toppstaget, så går det att trycka neråt på den sidan också för att vinscha.


Har satt dit en (för svag) fjäder så att släpper man spaken så slutar den vinscha. Går säkert att förbättra.

Friläge, vajern går att dra ut


Bromsad, vajern är låst


Börjar vinscha in med låg kraft


Fullt drag in!


Funderingarna nu är att man måste vrida ca 90 grader för att få full effekt. Max kraft vore ju om man kunde vrida hävarmen/handtaget "bortåt", så att den är bromsad när handtaget pekar bortåt, och full vinsch in när det pekar rakt upp. Dvs står man på "bortsidan", så lyftar man handtaget uppåt för att starta vinschning.

De där lutande stagen som finns, kan de hjälpa till med att släppa friläget? Osäker på om kraften räcker.

Fler tankar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#202800


Ja här är en ide, ritat in det i ditt foto. Den ljusblå grejen är ett järn som på nåt sätt får sättas fast. Längst ut på det sitter en krok, lagom böjd. Linan sitter fäst i en ring som hakas på kroken och löper sen genom ett block som sitter i spaken. När du drar i linan så dras spaken framåt mot traktorn och när den kommer långt nog ut blir vinkeln sån att ringen glider av kroken och sedan fastnar mot blocket. Drar du sen vidare så drar du spaken åt dig.

Knepet är väl att hitta lämplig böj på kroken så att spaken dras lagom långt innan ringen glider av.

Kanhända behövs det ett brytblock en bit ner på stödbenet i en kedja eller nåt för att det skall kunna dra ner spaken långt nog, som det ser ut på sista bilden så är den i stort sett i våg när du har fullt drag.

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202964 Insåg nyligen att man kan koppla ur bromsen enkelt på ett annat sätt, så det kanske räcker med att röra enligt 2 och 3 i översta bilden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

hayabusa 08  
#202991 Jepp det där är en rottne kran, min far hade en sådan så jag har kört rätt mycke med en sådan.
Du har rätt, med spaken mot kranen så vinchar du utan broms på vajern, tryck spaken mot traktorn så vinchar man med broms.

Att fjärrstyra bara vinchning utan broms med en lina och nån talja går nog bra men att släppa broms med en lina tror jag blir svårt, tyvärr. Det var det som va fördel med starkranen på den tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).