Inomgårdsmaskiner

Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

55 inlägg 39292 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#163547 På B&S gamla "snömotorer" sitter det en plåtkåpa över förgasaren som innesluter också ljuddämparen så den får en viss förvärmning av luften. Nu ser jag att insug och utblås sitter på varsin sida av cylindern på den här så det är inte lika enkelt. Du skulle kanske kolla hur det ser ut på snöslungor med Honda-motorer och få lite inspiration. Om det nu blir några problem förstås, men du har väl ganska fuktig luft där vid Vänern och det brukar kunna ställa till isbildning.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163579 Jo Tecumsehmotorn som satt på hade sån där plåtlåda med halva ljuddämparn innanför.

På Hondas snöslungor sitter det alltid GXmotorn som är en robustare motor än GC/GCV.
En kåpa har dom över förgasarn mot cylindern men inte runt ljuddämparen. Borde inte va så svårt att fixa en liknande på min om jag vill.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#163625 Kanske sitter och är gjord så det drar nytta av fläktströmmen runt cylindern, bör ju göra samma tjänst som att få värme från dämparn.

Avatar Fallback

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

ord bind  
#163816 jag kör med kina 5.5hp på min 25" gillson och enda problemet jag har haft
är att när det lägge sig snö mellan tanken och fläktkåpan som smälter så
kan regulatostaget frysa fast. så att mororn rusar (startar slungan med
min stora borrmaskin) så kan det vara lite stresande inan man får av den.
anledningen till borrmaskin är att den inte gick att dra i gång med magnapullen
när det var kallare än -15 grader. har kört fyra år sedan motor bytet.

Avatar Fallback

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

pholke  
#198248 Hej på er!

Nu har det blivit vinter igen och snöslungan börjar bli aktuell igen. Jag har med stort intresse tagit del av motor- 0ch växellådsbyte på ariens snöslunga. En undring, inkoppling av driften sitter ju ihop med växeln på dessa, hur ordnas frikopplinen av motorn när man skall växla eller stanna. Är det så att ni har kompletterat med en något längre drivrem och en tryckrulle? Saken är den att jag har två Ariens slungor, en som ursorungligen hade en motor p 8hkr. och en som är bredare och 10 hkr. Båda motorerna har gjort sitt. 8 hästarn bytte jag ut mot en kines 5.5 hkr. för ett par år sedan, den gǻr helt utmärkt trots att det inte är en vintermotor, om det är mycket snö känns den lite klen, men det gjorde orginalet också.
Den på 10 hkr. sa vevstaken upp sig efter 20 års trogen tjänst. Jag har en helt oanvänd Peerless växellåda liggande, ursprungligen var denna vad som påstods för mej avsedd för Stiga park 8 hkr. den ser lika ut som de växellådor ni använt.
Har ännu inte behövt göra något åt den här friktionsdriften, men den största slungan dröjer det nog inte så länge innan det är dags. Saken är den att jag tänkte ge den en ny motor 13 hkr. med elstart eventuellt en vintermotor 11hkr. med 230 volts startmotor, prisskillnaden på dessa är ca. 1000 kr.
mvh. Folke A

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199768 Hej Folke!
Ja jag har satt en spännrulle som koppling.
Till denna vintern har jag fixat till det sista, en kåpa över remmarna, wire till choken o styrpinnar vid motorns remhjul. Nu funkar den riktigt bra men den vill ha liiite choke för att gå rent o orka. Inte optimalt kanske men det fåtal timmar den går på vintern är nog ingen fara. Kanske blir en värmesköld till nästa år.

Lycka till med ditt bygge, skriv gärna o berätta hur det går.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201323 Hej.. Nu har vi fått jobb åt slungorna..
Angående Kopplingen så fungerar den precis som tidigare.
På min SNOW THROU sitter den ihopbyggd med växellådan

Min 1972 års Ariens har slungat många kubik snö...
PB181070.JPG


Här ett snyggt motorbyte från Tecumsehmotorn till B&S på en 43 år gammal Ariens
685686609_jVXkh-O.jpg


Här en film med en Ariens slunga i 13cm:s snöjobb från nätet....



:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#201334 Ariens har gjort väldigt bra slungor genom åren. Har för mig att dom fortfarande är ett bra stycke bättre än dom generella MTD-klonerna i olika färger.

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201348 Sevärt
Hittade på you tube denna 1971-års Ariens Sno-Thro snöslunga modifierad med Yanmar 10 hk diesel och turboladdad med en turbo. Lite tungstartad kanske men går nog bra..:




Vi får se nästa år om han har nitro laddat...


:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#201475 Intressant, men han hade behövt snökedjor uppenbarligen, alternativt så slirar friktionsdriften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).