Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58599 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förröjning innan avverkning 4

skogsjan695xl  
#201259 Som jag skrev tidigare vet jag inte vad eb röjare kostar det var ett EXEMPEL. En erfaren röjare går över 10 hektar fort. Han behöver inte många dagar på sig. Ju fortare han röjer ju mer tjänar du på det. Det skulle behöva kosta 23900 med röjning för att den inte skulle vara lönsam. Och nu har vi inte ens räknat med skotningen än.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bergsmannen  
#201260
skogsjan695xl skrev:
Bergsmannen skrev:
skogsjan695xl skrev:Tja, tjänar inte entreprönören en hel del på att det är förröjt? Annars förstår jag inte alls varför entreprenörerna skriker så mycket om att det ska vara förröjt. :wink: Så varför ska markägarna sponsra förröjningen åt entreprenör och virkesköpare?
/Niklas[/quote

Den som tjänar på det i längden är markägaren. För entreprenören blir det i stort sett bara enklare och smidigare att göra ett bra jobb. Är det klent får ju entreprenören mer betalt per m3 än när det är grövre medelstam. Har kört gallringar där det kunde varit en medelstam på 0.08 men bara för att de inte röjt blev medelstammen 0.04. Kostaden för huggningen gick på 185 kr m3/fub ist för 125.7 kr m3/fuben.
Så bara för att markägaren inte röjt kostade det honom 60.7 kr mer per m3.


Vad skulle förröjningen ha kostat? Blev den totala volymen högre i oröjt bestånd? Tycker du gör en lite enkel analys här.


Säg då att du har ett utag på 50 m3 per hektar. Då förlorar du 3035 kr per hektar som markägare, nu vet jag inte vad röjning kostrar, men det är inte några 3035 kr/hektar.

Självfallet blev det mer kubik än beräknat, men det är så marginellt att det ger i kronor och öre inte mer i netto.
Även om det inte är så jätte mycket smått så dras medelstammen fort ner i maskinen och bidrar till dyrare avverkningskostnad.

Ett exempel.

Ett bestånd 10 hektar 500 kubik 0,08 i medel skulle kosta 62850kr att avverka.
säg 300 kr kubiken för massaveden blir 150.000kr
150.000 - 62850= 87150 i netto.

Samma bestånd i 0,04 som det kanske t.om skulle bli 550 kubik pga mer stam skulle kosta 101.750 att avverka.
300*550= 165.000 minus avverkningskostad blir 63250 kr netto.

Säg att det kostar 1500 kr/hektar att röja, då blir det en kostnad på 15000.
Så 63250+15000= 78250

Här hade alltså markägaren tjänat 8900kr på att förröjt.


Runt 16kr kubiken tjänar man då i ditt exempel. Lite skilnad mot 60kr. Nu förespråkar jag dock förröjning kanske inte av rent ekonomiska skäl, utan jag tror man får ett bättre utfört jobb.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201261
skogsjan695xl skrev:Som jag skrev tidigare vet jag inte vad eb röjare kostar det var ett EXEMPEL. En erfaren röjare går över 10 hektar fort. Han behöver inte många dagar på sig. Ju fortare han röjer ju mer tjänar du på det. Det skulle behöva kosta 23900 med röjning för att den inte skulle vara lönsam. Och nu har vi inte ens räknat med skotningen än.


Men ska du kunna ge kunden en vettig kalkyl, så måste du givetvis veta vad en professionell röjare kostar, samt hur lång röjningstid som är rimligt för det aktuella skiftet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201262
Niking skrev:
skogsjan695xl skrev:Som jag skrev tidigare vet jag inte vad eb röjare kostar det var ett EXEMPEL. En erfaren röjare går över 10 hektar fort. Han behöver inte många dagar på sig. Ju fortare han röjer ju mer tjänar du på det. Det skulle behöva kosta 23900 med röjning för att den inte skulle vara lönsam. Och nu har vi inte ens räknat med skotningen än.


Men ska du kunna ge kunden en vettig kalkyl, så måste du givetvis veta vad en professionell röjare kostar, samt hur lång röjningstid som är rimligt för det aktuella skiftet.
/Niklas


Nu mister jag vet allt lugnar vi oss lite. Som anställd på en gallrings skördare så bryr jag mig inte vad det kostar. Bara markägaren är nöjd med resultatet så är det bra.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201264
skogsjan695xl skrev:
Niking skrev:
skogsjan695xl skrev:Som jag skrev tidigare vet jag inte vad eb röjare kostar det var ett EXEMPEL. En erfaren röjare går över 10 hektar fort. Han behöver inte många dagar på sig. Ju fortare han röjer ju mer tjänar du på det. Det skulle behöva kosta 23900 med röjning för att den inte skulle vara lönsam. Och nu har vi inte ens räknat med skotningen än.


Men ska du kunna ge kunden en vettig kalkyl, så måste du givetvis veta vad en professionell röjare kostar, samt hur lång röjningstid som är rimligt för det aktuella skiftet.
/Niklas


Nu mister jag vet allt lugnar vi oss lite. Som anställd på en gallrings skördare så bryr jag mig inte vad det kostar. Bara markägaren är nöjd med resultatet så är det bra.


Då bör åtminstone din närmsta chef kunna ge denna kalkyl.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201265 [/quote]Runt 16kr kubiken tjänar man då i ditt exempel. Lite skilnad mot 60kr. Nu förespråkar jag dock förröjning kanske inte av rent ekonomiska skäl, utan jag tror man får ett bättre utfört jobb.[/quote]

Averkningskostnad per kubik blir 60 kr, med en medelstam på 0,08 har vi 125 kr och vid 0,04 har vi 185kr.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201266 [/quote]Då bör åtminstone din närmsta chef kunna ge denna kalkyl.
/Niklas[/quote]

Jag tror inte han heller bryr sig så mycket, i hans kontrakt med Stora så är det skrivet att det SKA vara röjt vid behov.
Inte fan ringer vi på röjare för 2 hektar med lite underväxt. Men gallringen blir inte lika fint efteråt.
Allt som är under 6 cm i brösthöjd ska vi lämna isf då det inte räknas som ett träd.
Tänk dig själv ett bestånd med mycket sånt i, där allt klena står kvar efter en gallring och hälften av det är sönderbrutet av fällningen.
Jag garanterar att du skulle gå och röja ner det efteråt om det var din skog.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bergsmannen  
#201268
skogsjan695xl skrev:
Runt 16kr kubiken tjänar man då i ditt exempel. Lite skilnad mot 60kr. Nu förespråkar jag dock förröjning kanske inte av rent ekonomiska skäl, utan jag tror man får ett bättre utfört jobb.[/quote]

Averkningskostnad per kubik blir 60 kr, med en medelstam på 0,08 har vi 125 kr och vid 0,04 har vi 185kr.[/quote]

8900kr på 550 kubik blir runt 16kr inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201269 Jag förstår precis vad du menar. 16 kr per kubik är vad markägaren tjänat.
Nu är vad markägaren tjänat och vad avverkningen kostat 2 olika saker det du och jag skriver nu.
Senast redigerad av skogsjan695xl lör 29 dec 2012, 01:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201270
skogsjan695xl skrev:
Bergsmannen skrev:Runt 16kr kubiken tjänar man då i ditt exempel. Lite skilnad mot 60kr. Nu förespråkar jag dock förröjning kanske inte av rent ekonomiska skäl, utan jag tror man får ett bättre utfört jobb.


Averkningskostnad per kubik blir 60 kr, med en medelstam på 0,08 har vi 125 kr och vid 0,04 har vi 185kr.


Men nu efterfrågar nog de flesta markägare kalkyler som gäller för markägarens situation, inte entreprenörens situation. Och då ska bl.a. bedömd röjningskostnad med!
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 29 dec 2012, 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201271
Niking skrev:
skogsjan695xl skrev:
Runt 16kr kubiken tjänar man då i ditt exempel. Lite skilnad mot 60kr. Nu förespråkar jag dock förröjning kanske inte av rent ekonomiska skäl, utan jag tror man får ett bättre utfört jobb.


Averkningskostnad per kubik blir 60 kr, med en medelstam på 0,08 har vi 125 kr och vid 0,04 har vi 185kr.[/quote]

Men nu efterfrågar nog de flesta markägare kalkyler som gäller för markägarens situation, inte entreprenörens situation. Och då ska bl.a. bedömd röjningskostnad med!
/Niklas[/quote]

I 99 fall av 100 så tar markägaren det med köparen.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bergsmannen  
#201272
skogsjan695xl skrev:Jag förstår precis vad du menar. 16 kr per kubik är vad markägaren tjänat.
Nu är vad markägaren tjänat och vad avverkningen kostat 2 olika saker det du och jag skriver nu.


Nej du skrev följande.

"Så bara för att markägaren inte röjt kostade det honom 60.7 kr mer per m3."

Det kostade honom 16kr med ditt exempel.

God natt.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201273
Bergsmannen skrev:
skogsjan695xl skrev:Jag förstår precis vad du menar. 16 kr per kubik är vad markägaren tjänat.
Nu är vad markägaren tjänat och vad avverkningen kostat 2 olika saker det du och jag skriver nu.


Nej du skrev följande.

"Så bara för att markägaren inte röjt kostade det honom 60.7 kr mer per m3."

Det kostade honom 16kr med ditt exempel.

God natt.


Nu var inte exemplet det samma som den avverkningen där dom 60.7 kr handlade om heller.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201274
skogsjan695xl skrev:
Niking skrev:
Bergsmannen skrev:Runt 16kr kubiken tjänar man då i ditt exempel. Lite skilnad mot 60kr. Nu förespråkar jag dock förröjning kanske inte av rent ekonomiska skäl, utan jag tror man får ett bättre utfört jobb.


Averkningskostnad per kubik blir 60 kr, med en medelstam på 0,08 har vi 125 kr och vid 0,04 har vi 185kr.


Men nu efterfrågar nog de flesta markägare kalkyler som gäller för markägarens situation, inte entreprenörens situation. Och då ska bl.a. bedömd röjningskostnad med!
/Niklas


I 99 fall av 100 så tar markägaren det med köparen.[/quote]

Det är nog dessvärre lika svårt att få någon vettig kalkyl från köparen också.

F.ö. anser jag att avtalspunkten om att det ska vara förröjt är som att sälja skinnet innan björnen är skjuten.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#201275 Som det fungerar här i många fall av våra gallringar, markägaren får ett fast pris att betala, allt beroende på om han ska röja själv eller låta Stora fixa någon som gör det (för det mesta är det andra som röjer)
Skulle sen avverkning med skotning kosta mer än det beräknade så står Stora för mellanskillnaden.
Så är det många gånger i normala första gallringar.
2-3 gallring blir det självkostnad då det blir ett högre netto när det bli timmer m.m
Slutavverkning är nog självkostnad också (har varit så de få vi kört)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).