Skördare

kombi skotare skördare

36 inlägg 19768 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
m_guld  
#20109 Japp hittade det på elmia skulle ju också funka problemet är ju att hitta något nu :D

   TS
Avatar Fallback

???

Ösa  
#20323 Har en tanke gällande det här med att sätta på ett aggregat på en skotare. Hur gör ni med hydrauliken? Kopplar ni in nya slangar ut på kranen och nya uttag på paketet eller hur görs det här?
Mvh Erik

Avatar Fallback
m_guld  
#20393 Om man ska ha ett agg på kranen måste man dra mer hydraulik + el till kranen jag har flera fuktioner över på min kran så det löser jag,Men som jag ev tänkt att sätta ett på vagnen och ha en fällsåg så behövs ju bara ett extra ut till kranen och resten till vagnen.
Problemet med skotarna (ialla fall äldre) är att man inte har flöde till hjulmotorerna på ett större agg

   TS
Avatar Fallback
Ösa  
#20429 Men kopplar på på det på befintliga funktioner då så att du till exempel har en elstyrd ventil som kopplar om flödet från kran till aggregat eller kopplar du nya funktioner på hydraulpaketet, kankse kopplar till ett nytt extra paket?
Kräver hjulmotorerna så mycket flöde?

Avatar Fallback
m_guld  
#20491 Ja på dom större aggregaten så är det upp till 600 cc motorer eller ännu mer enligt dom uppgifter jag fått då jag ringt runt och kollat lite.
Som du säger så går det att köra med en omkopplare men jag har extra funktioner över och då kan man ju köra båda samtidigt om man behöver.
Allt är bara på planeringsstadiet ännu för mej men för att klara större skog är jag inne på att montera på vagnen.

   TS
Avatar Fallback
Ösa  
#20521 Det låter som ett spännande projekt som du håller på med. Har också funderat på att göra något liknande men jag är nog mer inne på att bara sätta ett stegmatningsaggregat antingen i kranen eller på vagnen, har även funderingar på att kanske bygga ett eget stegmatningsaggregat men det är ju lite mer jobb. Tror det skulle kunna bli bra att bara sätta på liknande Patu stegmatare på vagnen och lasta den med kranen. Då slipper man ju ha en avancerad dator i alla fall.

Avatar Fallback
m_guld  
#20666 Ja det funkar no det med finns en på blocket idag för 58000:-
Ska bygga färdigt min verkstad nu till våren och sedan blir det bygge :D
Men man vill ju börja skaffa grejer redan nu.

   TS
Avatar Fallback

stegmatad

micke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20668 här är en som jag har gjort den tar 250 i diameter men kranen är för svag och kort men agregatet funkar bra får inte bilden att funka :?

Avatar Fallback
Ösa  
#20719 Det vore kul om du fick igång bilden så att man får se

Användarvisningsbild
Christer j  
#20724 Kan detta vara en volvo tvigg för övrigt???
Intressant att fler har samma ide om att sätta tex patu stegmatare eller
helst en lite större på skogskärran o mata med kran som en tvågreppare,skulle nog funka.

Avatar Fallback

Re: stegmatad

m_guld  
#20737
micke skrev:här är en som jag har gjort den tar 250 i diameter men kranen är för svag och kort men agregatet funkar bra får inte bilden att funka :?

Den bilden måste du fixa!!!!
Mycket intresant att se :shock:

   TS
Avatar Fallback
Ösa  
#20937
Christer j skrev:Kan detta vara en volvo tvigg för övrigt???
Intressant att fler har samma ide om att sätta tex patu stegmatare eller
helst en lite större på skogskärran o mata med kran som en tvågreppare,skulle nog funka.


jasså du går också i dom tankarna? Hur har du tänkt dig den lösningen?
Själv är jag bara på tankestadiet så lite tips och ideer vore kul!!

Användarvisningsbild
Christer j  
#20955 Jo det vore ju ganska enkelt att sätta en patu stegmatare i stakhålen på kärran men jag tycker den är för klen.Den är felkonstruerad med eftersom den drar trädet o kvistar samtidigt o det går för tungt.Den skulle kvista ut(plusrörelse)o dra trädet in.Nu går den ju tomme en rörelse.
Måste ju vara bättre att ha en sådan på kärrran än i huydraulen.

Användarvisningsbild

stegm

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20962 Det finns(fanns) en stegmatare som hette SKOGSERIK. Liknade den som satt på Kockum 822 fast en lite kraftigare sak. Den monterades på skotare och traktorgrävare!

Avatar Fallback
Ösa  
#20966 Skogserik, det lät som en spännande maskin :D Du har ingen bild?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).