Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58609 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning innan avverkning 3

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200854
Niking skrev:Förröjning har diskuterats tidigare viewtopic.php?f=29&t=9486 och då var det tydligen stört omöjligt att få en vettig kalkyl på hur vida en förröjning var lönsamt eller ej för skogsägaren. Är det fortfarande lika omöjligt?

För kan inte ens entreprenören hosta upp en trovärdig kalkyl för förröjning på ett givet skifte, så ska det heller inte gnällas på markägaren när det inte är förröjt.
/Niklas

Jag kör bara slutavverkning så jag kan bara svara för det. Men ska man ta ut grot så SKA det va förröjt. Vi kan inte lägga rishögar över massa smågranar som sen hamnar i flisaren med rot, jord, småsten och annan skit. Dessutom vet jag inspektorer som inte hade hört talas om förröjning i slutavverkning, men däremot röjde dom ner överståndare efter slutavverkningen innan matberedning och plantering. Då kan man ju göra röjningen innan avverkning så har alla nytta av det.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#200855
Mudderland skrev:
Niking skrev:Förröjning har diskuterats tidigare viewtopic.php?f=29&t=9486 och då var det tydligen stört omöjligt att få en vettig kalkyl på hur vida en förröjning var lönsamt eller ej för skogsägaren. Är det fortfarande lika omöjligt?

För kan inte ens entreprenören hosta upp en trovärdig kalkyl för förröjning på ett givet skifte, så ska det heller inte gnällas på markägaren när det inte är förröjt.
/Niklas

Jag kör bara slutavverkning så jag kan bara svara för det. Men ska man ta ut grot så SKA det va förröjt. Vi kan inte lägga rishögar över massa smågranar som sen hamnar i flisaren med rot, jord, småsten och annan skit. Dessutom vet jag inspektorer som inte hade hört talas om förröjning i slutavverkning, men däremot röjde dom ner överståndare efter slutavverkningen innan matberedning och plantering. Då kan man ju göra röjningen innan avverkning så har alla nytta av det.


Håller med :!: Men när markägarna läser inlägget lär du få svaret: Det är inte markägarens fel att flishuggarna e så dåliga att dom inte ens tål lite sten o grus....

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200859 Risk för det kanske

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#200925 Man höjer ju medelstammen när man röjer och det leder ju till billigare avverkning!
Sen blir det ju mycket bättre resultat också..

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200953
Skogsmange skrev:Man höjer ju medelstammen när man röjer och det leder ju till billigare avverkning!
Sen blir det ju mycket bättre resultat också..


Men eventuell intäkt av en förröjning ska ju också vägas mot garanterad kostnad för den samma. Det är den platsspecifika kalkylen jag förväntar mig av antingen entreprenören eller virkesköparen. Sedan är det markägarens sak att avgöra om det ska förröjas eller ej - eftersom det är markägarens skog!

Sedan kan man fråga sig när nu alla entreprenörer skriker på att det är så lönsamt med förröjning, varför tar de då inte själva hand om förröjningen och stoppar vinsten i egen ficka?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#200964 Hur tänkte du nu? Ska jag som entrepenör betala förröjningen så att det blir högre medelstam och billigare avverkning?? Dom röjare jag känner brukar inte räkna hur många stam och m3 fub dom röjer bort...
Senast redigerad av Skogsmange tor 27 dec 2012, 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200971 Idealiskt vore om du som entreprenör hade såpass resurser att du kan skicka dit röjare själv innan gallringen och ta betalt för det naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200985 Det har efterlysts konsekvens som blir följden om virkesvärdet generellt skall upp 20 kr/m3. Detta inlägg skall kopplas till viewtopic.php?f=1&t=15517&st=0&sk=t&sd=a&start=135#p200839

Detta inlägg visar några stora fall där virkesköpande företag även efteråt agerat så stora värde förlorats men full kostnad tagits ut.
När dessa beteende avlägsnas sker värdeökning utan högre debiterad avverkningskostnad.
Det är för vanligt att skogsbolaget orsakar förluster. Så skedde där Holmen medverkat.
De vägrade lämna avverknings uppgifter i nära 1.5 år. Ljög också.
Sen var det avsiktligt använt fel prislista vid avverkningen.
Holmen överdebiterade skotningsavstånd 60%.
Holmen ljög när de påstod att skördaren mätte oantastligt. Den var i stället kaputt en hel vecka men avverkade ändå avverkningen.
Holmen "glömde" betala 20 kr/m3 i certifieringsersättning trots att certifiering tecknades vid kontraktsskrivningen.
Holmen glömde" betala för glömt virke som hämtades och mättes 3 månader efter slutredovisning!!!!!

På en stor avverkning på ca 12.000 m3 med utbo som ägare och där SCA "släppte allt fritt" hände;
SCA undanhöll produktionsuppgifter länge.
Vrakmängder, ej inmätt av maskin och kvarglömt virke motsvarande 150.000 kr blev följden.
Höga stubbar gav förluster på över 80.000 kr.
SCA överdebiterade markberedning minst 15% (Ca 20 ha)mot utfört.
SCA överdebiterade enligt kontroll av Skogsstyrelsen ca 65.000 st plantor.
ca 1.200 m3 virke är försvunnet jämfört mot goda kalibreringsuppgifter från skördare.
Om normalt arbete och kontroll gjorts skulle värde ökas utan att några ersättningar skulle tas ut från skogsägare. (om priserna varit riktiga,)
Värdeminskningen blev över 1 milj. kr.
Det som blev fel här borde inte inträffat och skulle följaktligen inte kosta något mer i avverkningskostnad.
I båda fallen var över 100 kr/m3 "försnillat".

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Blivande snickare  
#200992 Investera i skog i finland istället så är en stor del av dessa problem som bortblåsta ;)

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Johan$$on  
#201034
Niking skrev:
Skogsmange skrev:Man höjer ju medelstammen när man röjer och det leder ju till billigare avverkning!
Sen blir det ju mycket bättre resultat också..


Men eventuell intäkt av en förröjning ska ju också vägas mot garanterad kostnad för den samma. Det är den platsspecifika kalkylen jag förväntar mig av antingen entreprenören eller virkesköparen. Sedan är det markägarens sak att avgöra om det ska förröjas eller ej - eftersom det är markägarens skog!

Sedan kan man fråga sig när nu alla entreprenörer skriker på att det är så lönsamt med förröjning, varför tar de då inte själva hand om förröjningen och stoppar vinsten i egen ficka?
/Niklas


Vill du ha en specifik kalkyl för varje bestånd är det nog inga som helst problem, förutsatt att du är villig att betala för det givetvis.

Betalar du timpenning kan ju givetvis ingen tvinga dig att förröja men är det ackordskörning är det inte längre upp till dig eftersom priserna är baserade på röjda bestånd.

Det är väldigt oklart vad du egentligen menar med det sista stycket, hur skulle entreprenören kunna komma åt den större vinsten för markägaren pga billigare avverkningskostnad per m3?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201043
Skogsola skrev:Idealiskt vore om du som entreprenör hade såpass resurser att du kan skicka dit röjare själv innan gallringen och ta betalt för det naturligtvis.

Det spelar väl ingen roll vem som röjer?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201053 Nu är vi långt ifrån ämnet.....

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

snubblaren  
#201057 Om vi ska återgå till ämnet hur ser klappen ut? Har södra sagt upp all körning för alla sina entrepenörer, för en viss tid eller på obestämd tid?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201058 Vad jag förstår är det omförhandling av alla kontrakt. Men det kanske finns nån som vet bättre?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201074 På vårt område så finns överkapacitet. När dom gjorde om områdena 2010 till större VO (virkesområde) mot tidigare SBO-kontor så felbedömde dom nog avverkningvolymen en del. På vårat VO har vi inte kört fullt med alla maskiner någon gång sen dess. Vi var utlånade till annat VO 75% av 2011 och i höst har vi haft veckokvoter. Så tanken är väl att ta bort några maskiner så kvarvarande kan köra fullt istället för att svälta ut alla.
Samtidigt så läser man att södra ska gasa 2013 och att dom behöver virke. Så det borde väl flyta på när allt det här är över, om dom får tag i skog dvs. Verkar inte som folk slänger stora slutavverkningar på dom direkt. Säkert inte lätt att få folk att avverka nu när priserna har gått ner.
Även Gallring har varit stora problem att få tag i tydligen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).