Bioenergi

Vad ska jag göra med min björkved?

19 inlägg 16803 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

ulfgustav  
#201012
machonisti skrev:Har hört att det är bättre att fälla björken i augusti och låta löven torka ut träet några veckor.
Då skall björken innehålla mer väte än på våren.

Att sk "syrfälla" i augusti är helt förkastligt, syrfällning skall ske vid lövsprickning eller senast åtminstone före midsommar, annars drar inte lövet ut fukten ur veden. En riktigt lyckad syrfällning innebär att veden i augusti nästan är eldningstorr

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

herjman  
#201021 På det viset är björk och dess näver kass, har fällt mkt asp, ek och ask mitt i sommaren, apterat och sedan klyvt på vårvintern utan mögel.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201027
ulfgustav skrev:
machonisti skrev:Har hört att det är bättre att fälla björken i augusti och låta löven torka ut träet några veckor.
Då skall björken innehålla mer väte än på våren.

Att sk "syrfälla" i augusti är helt förkastligt, syrfällning skall ske vid lövsprickning eller senast åtminstone före midsommar, annars drar inte lövet ut fukten ur veden. En riktigt lyckad syrfällning innebär att veden i augusti nästan är eldningstorr


Man får inte vara för snabb när man syrfäller. Löven måste hinna utvecklas klart så att dom har så bra sugförmåga som möjligt.

Om man ska ta reda på nävern för att slöjda. Då är det bäst att ta det nån vecka innan midsommar då släpper den lätt. I alla fall på denna breddgraden. Samlar man på näver så är det bra att fälla samtidigt. Då kommer man åt mer än på stående träd.

Annars brukar jag syrfälla 1-2 veckor efter midsommar. Det hinner torka för mig. Sen får det inte ligga för länge på hösten när fukten börjar komma innan man hugger upp det.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag göra med min björkved?

skogsbonne  
#201065 man kan syrfälla när löven är "musöron" eller i slutet av juli/början av augusti och låte det likka i 3-4 veckor för efter det är löven döda och då går dom inte sin funktion och då går det att elda med men den är inte 18 % den är ca 30%

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).