Skördare

Rottne h8

9 inlägg 8102 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne h8

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200721 Hej.
Vill veta vad det är för skillnad på rottne h8 tillverkad före 2008 och de som tillverkats efter 2008 som kallas "nya modellen"?
Vill veta + och - för dessa modeller.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne h8

rocky  
#200849 Skillnaden i stort är väll styr och mät systemen. H8 med 405 aggregat har nya mät systemet. Steg 3 motor kom väll där oxå.

Avatar Fallback

Re: Rottne h8

modul  
#200919 Ett ex. H8 2007 tar isugsluft från motorsidorna(därav filtren) och blåser ut luften bakåt genom kylaren. Från 2008- fläktrot. vänds=luft genom kylare bakifrån, ut på sidorna. Samt ett luftintag på motorhuv.

Avatar Fallback

Re: Rottne h8

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200973 vid ett ev. köp vilken modell skulle rekomenderas? Har en rottne 2004 -01. Har hört här på forumet att nivelleringen inte är så bra på h8,gäller detalla modeller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h8

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200977 Hur stor är hydraulpumpen på en h8?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne h8

blixxxt  
#200993 Hej!
Jag bytte från 2004 till den nyaste modellen av h8 i höstas.
Kört 2004 länge innan och min personliga åsikt är att framkomligheten på h8 är sämre än den var på 2004an.
Bodaedet här på forumet upplever det helt tvärtom kan jag tillägga och jag vet inte om hans 2004 gick sämre än min, eller om min h8 sämre än hans??? :wink:
Hur som helst så är produktionen betydligt bättre med h8.
Mer muskler, mer flöde.
På 2004an har jag för mig att man har 150 l/min medans h8 har 230 l/min samt 250 bar ut till aggregatet på såg o matning. Det märks rejäl skillnad!
Komfort o servicevänlighet är oxå mycket bättre på h8, samt mer övrigt lull lull :wink:
Allt som underlättar är ju positivt. T.ex sådana småsaker som sidotorkare, spolarvätska, bättre sikt och en liten detalj på D5 jag upptäckte första kedjebytet i mörker va att alla lampor på kran o vänster sida hålls tända när du stänger av motorn :grin: liten extra lyx som underlättar det oxå.

Att framkomligheten är sämre i knölig terräng är nog bara att leva med. Antar att det beror på den extra vikten (2 ton)
Har lagt massor med tid o pengar på att mixtra med nevileringen. Bytt ventiler, ändrat inställningar o ramper fram o tillbaks, och nu går den ok, men tycker ändå att den är sämre både på o klättra över sten, klättra uppför och inte minst backa än min 2004 var :sad:
Satte t.o.m dit en extra potensymeter för o styra diffen mellan fram o bakhjulen, men inte ens då tycker jag det funkar klockrent.
Har också märkt att man får köra med lite annan teknik när man hjälper till med kranen under förflyttningar, så till viss del kanske mina upplevelser beror på orutin?
Har bara hunnit köra h8 i 500 timmar än, men har snackat med en del andra entreprenörer som upplevt samma saker som jag, men efter nåt år så kanske man inte tänker på det längre? Märks väl mest i början när man kommer direkt från en annan modell. Kan väl hoppas att det blir så att man hittar annan körteknik som kompenserar :wink:
Hur som helst ångrar jag inte att jag bytte då fördelarna är betydligt fler än nackdelarna jag upplevt.

Avatar Fallback

Re: Rottne h8

blixxxt  
#200994 Glömde skriva att dom ju har flyttat in styrkolvarna på h8 från 2004 så h8 svänger ju skarpare men tappar styrka i midjan. Detta kan väl va en bidragande orsak till mina upplevelser om sämre egenskap i stenig terräng. Den orkar helt enkelt inte "tvinga" upp ett hjul på samma sätt som 2004an gjorde. Samma när arslet sjunker.... På gammeln kastade man fram kranen och styrde upp ett bakhjul, kastade under lite pinnar för hand när det hängde i luften, sen kunde man mata in bitar under sig själv. När jag fastnade med h8 stog jag där jag stog... Orkade knappt rubba midjan :sad:
Längre hjulbas på h8an gör ju att man inte kan lätta röven på samma vis, men däremot blir det betydligt behagligare utför :-bd

Avatar Fallback

Re: Rottne h8

blixxxt  
#200996 Ville bara förtälja mina erfarenheter mellan 2004 och h8 D5. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av D4 modellen.

Avatar Fallback

Re: Rottne h8

kolsnäs  
#526066
blixxxt skrev:Ville bara förtälja mina erfarenheter mellan 2004 och h8 D5. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av D4 modellen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).