Traktorn i skogen

volvo baklastare

67 inlägg 71473 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Skogsjanne  
#200631 Hade en 641'a som jag använde nästan dagligen i 15-20 år, men för några år sen så skaffade jag en Schäffer teleskoplastare istället. Jag vill definitivt inte byta tillbaks!!! Men jag tycker dock det fanns en del kvalitéer med "elefanten" (några kommer säkert ihåg det populära smeknamnet, det fanns även en klubb med detta namn vill jag minnas, fina trycksaker :grin:).
Sikten är i det närmaste oslagbar, man har extrem precision vid pallgaffelhantering, stenplockning mm. Startade i alla väder. Nån beklagade sig för dörren tidigare - men det allra första man gör när man har fått en sån maskin är ju att ta väck dörren och bygla startspärren om sådan finns, en del kapar även bort överdelen på hytten men det skulle jag nog inte våga själv. Olyckorna var många efter vad jag *hört*, innan det fanns galler vid sidorutorna var det tydligen en del som stack ut huvudet där samtidigt som dom sänkte eller höjde skopan, och en del hade otur och befann sig under eller emellan lastaren när en hydraulslang brast.
Sen var den kanske inte världens mest lättåtkomliga maskin när det skulle skruvas haha, åkte på att byta kuggkransen en gång, det blev några långa dagar.
Men om jag var i behov av en lastmaskin och fick syn på en riktigt fin 641-642, som var tät i alla leder, renoverad motor och drivlina med bättre packningar, stora hytten med modell nyare sits, fin i lacken och iordning, modernare belysning runtom och bättre bromsar; då skulle jag nog kunna tänka mig att hosta upp 90-110k faktiskt.

God Jul!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#200769 härligt! :mrgreen: god jul du med!

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200907 Ytteligare ett födelsedags offer tro? http://www.blocket.se/eslov/Volvo_642_44559071.htm?ca=9&w=3

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Tosca  
#200918 Förstasidan › Alla ›Lastbil, Truck & Entreprenad›Entreprenadmaskiner i Eslöv Sökningen Nästa »
Volvo 642
Säljes av Ingemar. 26 december 17:57. Ta bort, ändra, förnya annonsen.
Pris: 20 000:- Typ: Entreprenadmaskiner Plats: Eslöv
Volvo 642
Årsmodell: 1984
Hjullastare

Timmar:12390 h

Maskinen är i bra skick.

Inga läckage eller glapp.

Nya bussningar i lastaggregatet.

Fungerar felfritt.

Det finns inga defekter.

Alla oljor är nyligen bytta.

Priset är 20000KR.

Prutare samt oseriösa handlare behöver inte kontakta mig.

Först till kvarn är det som gäller!

Ring helst.
Kollar inte mailen.

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#200952 fin maskin :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200963 För den som inte vill vara så mainstream så är ju Carman valet. Denna finns i Lindesberg, borde väl t.o.m vara byggd där? ....kanske aldrig vart ur sockna.

http://www.blocket.se/orebro/Fyrhjulsdr ... m?ca=8&w=3

0046763314.jpg

0066269197.jpg


Pris: 38 500:- Typ: Entreprenadmaskiner Lindesberg:
Carman 1000 ,snöskopa,grusskopa,gaflar och snökedjor följer. Motor Bm350. Endast telefon kontakt.

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#201945 den carmanen ser ut att vara ordentlig!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).