Öppna kategorin

Platt skatt - ett lyft för Sverige

18 inlägg 9713 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Platt skatt - ett lyft för Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Robert T  
#200827 En hel del intressanta åsikter. Framförallt att arbetsgivaravgiften bör bli synlig. Det är nog många svenskar som inte har en aning om att den finns, eller vet hur hög den är.

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200832 Ja absolut, bara en så läskig grej som dolda skatter, hur kan man i en demokrati ha dolda nånting?
Det är ju dessutom helt gratis att införa, det blir inte mindre inbetalt bara för att man känner till det.
Många många tror att skatten i Sverige är kring 30% för det är den de ser på lönebeskedet.

Platt skatt med de första hundratusen man tjänar avdragna vore en fröjd.
Det är sann solidaritet.

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200843 Kollade mitt lönebesked nu...
Och där redovisas preliminär skatt
och Lönskatt (arbetsgivaravgift)

Är det så Slurfi vill ha det? Eller menar du att det betalas mer skatt på min lön?

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200873
Slurfi skrev:Ja absolut, bara en så läskig grej som dolda skatter, hur kan man i en demokrati ha dolda nånting?

Arbetsgivaravgiften är väl inte dold. Eftersom den betalas av arbetsgivaren så hör den ju inte hemma på ens eget lönebesked, eller skall alla arbetsgivarens skatter på något sätt komma med på de anställdas lönebesked för att de skall bli "synliga"?

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200878 Jag jobbade som anställd åt en firma som tydligt redovisade hela lönekostnaden
så jag trodde det var vanligt, sen har jag ju märkt att så är inte fallet, det är ett undantag
att även redovisa löneskatterna som jag tycker ju självklart hör till.
Hur ska man annars förstå vad arbetsgivaren betalar för arbetskraften som anställd?
Klara tydliga spelregler & klar tydlig information hör till en demokrati.

Avatar Fallback

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200879 Sen slipper man nog mycket gnäll att fotfolket får så liten del av kakan om man ser vart pengarna tar vägen.

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200926
Slurfi skrev:Hur ska man annars förstå vad arbetsgivaren betalar för arbetskraften som anställd?

Och vad skall ingå i uppgifterna i så fall :?: Min del av lokalhyra, uppvärmning, städning, administrationskostnad, licenskostnader för datorprogram, dator, datasupportavdelningen, företagets investeringar, forskning och utveckling, företagsledning och annat som brukar finnas med när timkostnaden för en anställd beräknas.

Samma sak gäller här, skattepliktiga förmåner som jag betalar skatt för som t.ex. lunchförmån, traktamente mm. ingår i lönebeskededet men inte de kostnader som arbetsgivaren betalar som t.ex min dator.

Eftersom timkostnaden typiskt ligger på 2-3 ggr lönen (utom för advokater :grin: ) så är det i så fall den som skall med på lönebeskedet för att förstå vad arbetsgivaren betalar för arbetskraften, allt annat är ju inte konsekvent?

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200934 Jag tycker man kan nöja sig med den del som går till den anställde plus det som går till stat, landsting och kommun.

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200954
Slurfi skrev:Ja absolut, bara en så läskig grej som dolda skatter, hur kan man i en demokrati ha dolda nånting?
Det är ju dessutom helt gratis att införa, det blir inte mindre inbetalt bara för att man känner till det.
Många många tror att skatten i Sverige är kring 30% för det är den de ser på lönebeskedet.


Själv skulle jag helst vilja skrota hela systemet med den dolda arbetsgivaravgiften och överföra den till en regelrätt löneskatt. För så vitt jag förstår så är pengarna som arbetsgivaren "betalar" i arbetsgivaravgift för en anställd inte öronmärkta till just denna anställda person, utan går in i det kollektiva socialförsäkringssystemet. Ungefär som en löneskatt. Självfallet får ju "lönen" höjas i motsvarande grad.

Slurfi skrev:Platt skatt med de första hundratusen man tjänar avdragna vore en fröjd.
Det är sann solidaritet.


Ja, det låter som en sund princip!

F.ö. borde det väl heta platt skattesats. Själva skatten räknad i inbetalda kronor och ören är ju ingalunda platt, utan det är själva skattesatsen som ska vara platt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200958
Niking skrev:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/platt-skatt-skulle-vara-ett-lyft-for-sverige_7775132.svd
/Niklas


Replik: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fo ... 781052.svd
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200959
Slurfi skrev:Jag tycker man kan nöja sig med den del som går till den anställde plus det som går till stat, landsting och kommun.

OK, så då skall företagets nettomoms, företagsskatt, VA och sophämtning, kanske el och fjärrvärme samt samt ev hyra om man hyr lokaler av stat/landsting/kommun ingå i lönebeskedet?

Avatar Fallback

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200965
th skrev:
Slurfi skrev:Jag tycker man kan nöja sig med den del som går till den anställde plus det som går till stat, landsting och kommun.

OK, så då skall företagets nettomoms, företagsskatt, VA och sophämtning, kanske el och fjärrvärme samt samt ev hyra om man hyr lokaler av stat/landsting/kommun ingå i lönebeskedet?


Medvetenheten om vad man kostar per timme borde stå på dörren hos de som jobbar
i stat/landsting/kommun.
Känner en som jobbar på landstinget och som klagar på att behöva gå på en massa
möten som antingen, 1 inte berör vederbörande, 2 som fattar beslut på fel nivå,
3 tjafsar om saker som är omöjliga att förändra, 4 tjafs om vad som ingår i ens
arbetsuppgifter, 5 skapa nya tidskrävande, meningslösa och onödiga rutiner
och gärna skapa en blankett som är helt omöjlig att fylla i på ett korrekt sätt
pga att den är så krånglig att fylla i.

Visste man att ett möte med 20 personer i 2 timmar kostar 500kr*20*2=20.000kr
så kanske mötet inte behöver behandla om man ska köpa in EN tuschpenna
för 5,90kr eller 7,20kr.


Visst finns det personal inom den privata sektorn som gör vansinniga saker
men landstingets personal slår nya rekord i dumhet.
Ett exempel: eftersom personalen har begränsad kunskap i att, 1 skriva basal svenska,
2 addera, 3 kryssa i rätt kryssruta, 4 veta vad moms är för något
så går det inte att fylla i en blankett på ett korrekt sätt.
Hur löser man då detta problem?
Jo man HYR IN EN KONSULT FÖR 1200KR/TIMMEN för att
FYLLA I BLANKETTEN!!!

Användarvisningsbild

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200981
th skrev:
Slurfi skrev:Jag tycker man kan nöja sig med den del som går till den anställde plus det som går till stat, landsting och kommun.

OK, så då skall företagets nettomoms, företagsskatt, VA och sophämtning, kanske el och fjärrvärme samt samt ev hyra om man hyr lokaler av stat/landsting/kommun ingå i lönebeskedet?

Nej det tycker jag inte.

Avatar Fallback

Re: Platt skatt - ett lyft för Sverige

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201106 Hur är det egentligen, är det lägre skatter m.m där det räknas som glesbygd?
Som arbetsgivaravgifter,bränsleskatt,fordonsskatt etc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).