Motorsåg och handhållet

Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

20 inlägg 14731 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200772 Jag inser nu att den inte alls passar till HVA:s kedja. Lägger man mallen där instruktionen lyder får man filen ungefär mitt på spetsen av tanden. Blir en väldigt bakåtlutad tand. Flyttar man mallen framåt, så går det lite bättre, men det blir allt höknäbb.

Är det bara jag som är för trött, eller funkar inte mallen på HVA kedja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200777 Bifogar en usel bild på hur tanden blir med stihlmallen på HVA-kedja. Alldeles för tillbakalutad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200781 Ja det der ser feil ut er alt for tilbakelent som ein seier på norsk. Mallen passr nok ikkje på oregon/hva kjeda nei. Viss du vil bruka mall så bruk heller rullefilmall, som Husqvarna selger berre pass på at du får rett mall er to forskjellige ein til 1,3mm drivlenketjukkelse H30 og ein til 1,5 mm drivlenketjukkelse H 25. Eg brukte slik mall selv før men det er ikkje optimalt. Problemet er at når mallen er ny filer du for høgt i tanna og når mallen er brukt og har fått slitemerke filer du for djupt og får haukenebb. Men skal du først bruka mall trur eg at den er den beste samt enkel og billig og få tak i.

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200782 Sågmeken sa att den skulle passa till HVA-kedja, frågade flera ggr. :-(

Så här ser det ut från andra sidan, till vänster en tand som jag tycker ser normal ut, till höger den FG4-filade tanden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

totte  
#200814 Den vänstra är rätt OK, lite väl "näbbig" enligt min bedömning, men inte katastrofalt. Den högra är fel, den kommer inte att äta in i träet utan du får pressa på och skärhastigheten blir usel.

teeth.jpg

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200846 Tannen som er i midten synes eg ser bortimot ok ut kanskje litt mykje haukenebb. Kanskje me kan høyra kva Mange synes?

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200857 Använder Oregons mall som man sätter på filen,känner mig mer nöjd med den än rulle.
Utförandet påminner lite om en röjklingefilmall.

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200863 Can, den i mitten är inte slipad med Stihls mall.

Ja, jag tycker de kan vara rätt smidiga röjklingemallarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200866
Mangan skrev:Can, den i mitten är inte slipad med Stihls mall.

Ja, jag tycker de kan vara rätt smidiga röjklingemallarna.


Nei det ser eg den trur eg må vera filt uten mal, på frihand.

Det var ein annan som nevnte Oregon mal slik flat mal som ein fester oppå fila, eg blei ikkje fornøyd men det er jo bra om andre blir det. Er fleire år sidan eg har brukt ei slik stihl har også slik, likte best stihl sin syntes den var enklare og løyse og feste fila.

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Brumsten  
#200927 Hej, jag kan bara rekommendera Hva:s filmall, den är bäst. Den kan även användas på Stihls 325" kedjor om man filar upp
slitsen för sidolänken.Detta gäller 323" kedjor. Jag har slipat sågkedjor i snart 40 år, medel ca. 20 kedjor i veckan , 46 veckor /år ungefär, jag orkar inte räkna ut hur många kedjor det blir, men det stör mej att medlemmar på det här forumet har problem med kedjeslipning

Med hopp om snar bättring!

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

rikard_e  
#200966 Vad har du för filstorlek Mangan?

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200969 4.8, som det står på mallen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

skogshasse  
#247759
totte skrev:Den vänstra är rätt OK, lite väl "näbbig" enligt min bedömning, men inte katastrofalt. Den högra är fel, den kommer inte att äta in i träet utan du får pressa på och skärhastigheten blir usel.

teeth.jpg


kan du rita en bild på en bra slipad tand som är helt perfekt enligt regelboken

Användarvisningsbild

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

totte  
#247776
skogshasse skrev:
totte skrev:Den vänstra är rätt OK, lite väl "näbbig" enligt min bedömning, men inte katastrofalt. Den högra är fel, den kommer inte att äta in i träet utan du får pressa på och skärhastigheten blir usel.

teeth.jpg


kan du rita en bild på en bra slipad tand som är helt perfekt enligt regelboken


Vänstra och högra syftade på bilden i inlägget ovan, det var det frågan gällde. Den bilden jag bifogade visar en tand som är korrekt. Notera att det endast gäller anfallsvinkeln, sen måste alla andra vinklar stämma också.

Avatar Fallback

Re: Stihls filmall FG4 på HVA kedja?

Homo abies  
#247790 Svar på frågan: -vet ej, Men för att det skall fungera så bör ju tanden se likadan ut i förhållande till där mallen ligger mot länken både i höjd o längd om det är samma vinklar som eftersträvas.
Att avgöra om filen ligger rätt med ögonmått funkar sådär.... har man dessutom inte fullt klart för sig tillverkarens rekommendation angående skärvinklarna för den aktuella kedjetypen så kan diskussionen bli som skrik i rymden... Generellt kan man säga att mallar som vilar på tandens överplan (förutsatt rätt fildim) är mer universella än de som vilar nere på länkarna där det finns fler felfaktorer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).