Virkesmätning och Matrisfub

Vrakning

117 inlägg 73986 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vrakning

k850  
#200524 jag funderar varför vmf alltid ska vraka ca 3 procent av virke som är helt prima. det här är ren stöld från skogsägarna. dessutom betalas allt virke under bark trots att de använder den.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vrakning

Tosca  
#200537 Är det kollektivavdraget du menar med 3%?
Under bark är såvitt jag förstått ett sätt att ange volymen, alltså en mätmetod.
Levererar du virke utan bark vrakas väl det just därför att barken ingår i köpet.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

1470E  
#200722 Det samme skjer her i Norge også. Skogeiere må faktisk bli flinkere til å ta betalt for tømmeret de selger. De må bli mer professjonelle når de skal forhandle med kjøpere. Tømmeret blir målt på tomt hos kjøper, så en kan spekulere på hvor upartiske de er.

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

Skogshuggarn  
#200726 Bark + vrakavdraget borde numera ersättas minst som "energivedssortiment",,,PUNKT!.

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

Lajodi  
#200740 Visst, var ju en insändare/debatt om detta i senaste "Skogsland". Vad är principen bakom detta egentligen; ett sätt att betala 3% mindre helt enkelt? Eller är det en schablon som förutsätter att det några procent "alltid" är vrak?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200785 På bark och under bark är ju bara olika sätt att mäta. Tidigare mättes timmret i toppen under bark, det som fanns utanför den cylindern fick man inget för om man vill se det så. Fast meterpriset var högre då den metoden användes jämfört med fastkubik under bark.

Bara olika sätt att mäta.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200787 Kollektivavdraget är väl bara uppe i norr?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

superglue  
#200808
Ernst skrev:På bark och under bark är ju bara olika sätt att mäta. Tidigare mättes timmret i toppen under bark, det som fanns utanför den cylindern fick man inget för om man vill se det så. Fast meterpriset var högre då den metoden användes jämfört med fastkubik under bark.

Bara olika sätt att mäta.




För din skull hoppas jag att du fortfarande säljer ditt sågtimmer i m3to och inte i bolagens förbannade "fuskfub" Om du inte har skog av enorm kvalite så förlorar du på att sälja timmer i m3fub eller m3"fuskfub" som det egentligen heter.

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200813
superglue skrev:
Ernst skrev:På bark och under bark är ju bara olika sätt att mäta. Tidigare mättes timmret i toppen under bark, det som fanns utanför den cylindern fick man inget för om man vill se det så. Fast meterpriset var högre då den metoden användes jämfört med fastkubik under bark.

Bara olika sätt att mäta.




För din skull hoppas jag att du fortfarande säljer ditt sågtimmer i m3to och inte i bolagens förbannade "fuskfub" Om du inte har skog av enorm kvalite så förlorar du på att sälja timmer i m3fub eller m3"fuskfub" som det egentligen heter.


Nej, det heter inte fuskfub, utan matrisfub. Termen fuskfub är väl Lennart Bertilssons högst egna påfund.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 09 aug 2014, 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Nolltax AB  
#200823 -Jag har en pinne. Vad bjuder Du för denna min pinne?
-Lite surt, men nåväl. Låtom oss göra affär....

Avatar Fallback

Re: Vrakning

vastergarden  
#200830 Ett förtydlignde herr superglue. Det framkommer inte att det finns sågverk som inte mäter i matris fubb, även om prislistan är en fubb lista. Det är ju endast sparr - o tallsågverken (dvs m3to mätning) som är drabbade av detta fiasko med standardiserade omräkningstal. För fram detta till din inspektor o på årsmöten.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200875 Jag har aldrig sett någon vrakning på manuellhugget timmer och massa. I.o.f.s har jag bara sålt virke vid två tillfällen, det jag sålt har vart björktimmer, barrtimmer, klent talltimmer, barrmassa och björkmassa.
Jag har bägge gångerna sålt till en virkeshandlare utan egen industri, kan det spela roll?
Nöjda kunder och positivt prat på "bygda" kanske är viktigare för en sådan?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200893 La just märke till att vi har avdrag här i söder med. Fast det är lite inlindat, nämligen så att röta upp till 3% av traven ger inget avdrag, sen är det procentuellt fub-avdrag om man kommer över det. Låter väl bra? ;)

Men om man tänker sen att priset är satt efter de där 3% avdragen, och man får inte mer pengar vid 0% röta... 8)

En utmärkt illustration på att det är inte hur man mäter eller alla avdrag som är viktiga, utan totala priset?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

superglue  
#200904
Niking skrev:
superglue skrev:
Ernst skrev:På bark och under bark är ju bara olika sätt att mäta. Tidigare mättes timmret i toppen under bark, det som fanns utanför den cylindern fick man inget för om man vill se det så. Fast meterpriset var högre då den metoden användes jämfört med fastkubik under bark.

Bara olika sätt att mäta.




För din skull hoppas jag att du fortfarande säljer ditt sågtimmer i m3to och inte i bolagens förbannade "fuskfub" Om du inte har skog av enorm kvalite så förlorar du på att sälja timmer i m3fub eller m3"fuskfub" som det egentligen heter.


Nej, det heter inte fuskfub, utan matrisfub. Termen fuskfub är väl Lennart Bertilssons högt egna påfund.
/Niklas




Jaja Matrisfub då, oavsett så är timmermätning i m3fub ett otyg så som det är idag. Ska det bli rättvist så får man gå efter skördarmätningen och inte några tabeller.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

vastergarden  
#200945 i ett au står ju markägarnn dvs skogsägfaren för förlusterna som ev är gjorda.Dvs ev skotarfel,skördarfel mm. I det skördarmätta virket står ju köparen för ev förluster. I detta pris ligger ju dessa dolda fel inlagda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar