Socialt (mer om oss)

Handeln utnyttjar köttokunskap....

26 inlägg 11914 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Elfving  
#200674
Famag skrev:Konsumenterna av i dag köper oftast bara mat för dagen/helgen.
Finns knappast en villa av nyare ursprung som har jordkällare, för konserverad mat, potatis, grönsaker och frukt.
Inte många som köper årsbehovet av potatis eller en halv gris, inte lagra frukt från trädgården heller.
Ett jävla gnäll på matpriserna är vanligast.
Tacka för att det kostar, när mattrenden går mot färdiglagat.
Och varför blir det så här då.
Tja, ta grundskolans basämnen: matte, engelska och svenska.

Men inte hemkunskap.

Den hemkunskap är dessutom j䤤¤ långt från matlagning.
Att få något i sig och på sig verkar oviktigt.
Dessa elever blir vuxna och föräldrar så småningom, med miserabla hemkunskaper !

Inte konstigt att folk handlar hel och halvfabrikat.


Ingen vanlig Svensson i radhus eller villa är intresserad av att bunkra potatis eller kött på gammalt vis. I stället köper man billiga stormarknadspåsar med nästan oätlig potatis gödslad med gud-vet-vad och trycker in i skafferiet. Eftersom det smakar så illa hinner hälften börja gro i skafferiet och man äter ris i stället för att slutförbruka potatisen. Man förvånas över vad billig potatis är i butik, men smaken representerar inte alls hur riktig potatis skall smaka...

Sedan inser jag att det vore orimligt om gemene man bunkrade på gammeldags vis. Potatis är tyvärr en vara som inte går att förvara på effektivt sätt i ett modernt hus.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

MrEast  
#200676 Jäkligt kul när man som köttproducent säljer kött åt någon som brukar handla kött till lägsta möjliga pris på affärn och man sedan träffar denne och får höra vilken otrolig skillnad det är på kött och kött.
Det roliga är att jag säljer ekologiskt nötkött till lägre pris än vad lågpris kedjorna tar för kött.
Skippar man lite mellanhänder och säljer själv till konsument så blir det hållbart också.

Skickar iväg djur på legoslakt så man får besiktat kött, styckar och säljer själv med kvitto naturligtvis.
Dock så säljer jag minst en 1/4 djur med ben så lite bök för konsumenten men i gengäld riktigt bra kött till bra pris.

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

halvproffs  
#200677 Vid jaktstugan har jag grävt ner ett kylskåp rensat från kompressor mm på rygg. fungerar alldeles utmärkt. Lagt en plywoodskiva över locket så inte vatten tränger in. Alltid +5-8 grader sommar som vinter. Freonfritt och drar ingen ström.

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200698
totte skrev:Matkällare under köksgolvet har sina små fördelar.


Instämmer. Ingången är dock ej genom golvet. :D

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

totte  
#200701 Ingången genom köksgolvet är både plus och minus. Stort plus är att man inte behöver gå ut, betyder också att man kan ha det mer som "kylskåp". Beroende på var luckan sitter kan det vara ett minus att det påverkar hur man kan möblera och lägga mattor. Ett klart minus är intransport av skörden, bökigt och jobbigt att lyfta ner potatiskorgar/säckar och annat tungt gods.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200713
totte skrev:Ingången genom köksgolvet är både plus och minus. Stort plus är att man inte behöver gå ut, betyder också att man kan ha det mer som "kylskåp". Beroende på var luckan sitter kan det vara ett minus att det påverkar hur man kan möblera och lägga mattor. Ett klart minus är intransport av skörden, bökigt och jobbigt att lyfta ner potatiskorgar/säckar och annat tungt gods.


Du får bygga en liten hiss, kanske driven av en snöslungemotor...

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

totte  
#200737 Jag har redan en hiss, handdriven :D


Ovärderlig när vi skulle ner med sådär 5 korgar potatis. Har inte odlat lika mycket senaste åren, har varit så fruktansvärt med röta så vi har hållit ned till vad vi behöver under sommarn och hösten.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Blivande snickare  
#200745
totte skrev:har varit så fruktansvärt med röta

Har du provat växelodla?

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

totte  
#200750
Blivande snickare skrev:
totte skrev:har varit så fruktansvärt med röta

Har du provat växelodla?


Ja, tyvärr har det inte hjälpt.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200943 Det kan gå att ordna matkällare i många nybyggda hus genom att dra inkommande vatten i några slingor på väggen. ventilation och isolering lär ordnas som vanligt.

Vad gäller tottes rotröta så behövs det mer än växelbruk.
Välj sort med god motståndskraft mot bladmögel.
Nytt utsäde, virusfritt. X och Y. ca 10-15 Kr/kg. 2400 kg/Ha 35mm sättpotatis.
Min 4 års växtföljd.
Mycket gles plantering. Om odlingen endast är till husbehov.
Bevattning nattetid.
SPRUTMEDEL, det går utmärkt med alkohol, då svamp inte tål mer än 17%. använd 96%etanol.
Följ SJV:s temp och nederbördsprognos för planmässig sprutning mot bladmögel.
Kupa och ligg i med att rensa ogräs.

Eller köp på hösten, pris ca 5:- kg

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

totte  
#200955 Famag vet uppenbarligen vad det handlar om! Det är rätt kinkigt att få till det.

Så vi har gått på det sista rådet, nämligen att köpa på hösten. Hittade en leverantör av ekologiskt odlad av mycket bra kvalitet till vettigt pris, och då kändes det mindre väsentligt att hålla på att odla hela årsbehovet, som vi gjort tidigare.

Så vi odlar mest tidiga sorter nu, får som regel upp det mesta innan rötan hunnit sprida sig. Så har vi en gammal sort som är hyggligt motståndskraftig, den äter vi på hösten, har några få kilo kvar just nu av den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).