Skogsröjning

Vilket Märke på filarna har ni

32 inlägg 19022 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105926 Er enig i at oregon sine filer i 12 pakk er bedre enn Hva sine i 2 pakk blå. Har just begynnt med oregon og er spent på om de er like eller varierer i kvalitet. Syns også at oregon filer fungerer bra både til oregon og stihl sine kjeder (bpx og rmc) har ikke prøvd de på carlton ennå. Synes at oregon sine er mye mjukare og fila med. Etter tips fra Mange har eg også fått tak i pferd de skal også testet ut, fekk også ett tips fra Mange om å benytte meg av 5,0 mm rundfil de første gangene til bpx kjedet. Det synes jeg høres veldigt fornuftigt ut da jeg filer på frihånd og det er lett å få for mye "høknebb" Desverre har jeg ennå ikke klart å få tak i 5,0 mm rundfil eller kanskje jeg ikke har anstrengt meg nok. Atop er også på trappene til å prøves ut.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116164 Jag har provat lite olika och Bachos har funkat klart bäst. Finns på jula.

Användarvisningsbild

Re: Vilket Märke på filarna har ni

Kjell S  
#116278 Håller med ovanstående.. Använder handfilen endast till skärpning, Dremmel hemma för "grovslipning" och
lämnar bort kedjor till en med maskin vid sten/järn sågning...

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193243 Tar opp denne tråden her. Trur kvaliteten på fila har mykje å sei for resultatet på rundfilt. Har den siste tida kjørt mest bpx og oregon. Synes at filene varierer i kvalitet selv i den enkelte pakken.
Har fått noen kjeder svært skarpe, andre berre vanlig skarpt/brukbart. Meiner selv iverfall at kjedene er filt likt med hensyn til vinkler, dybde i tanna og slikt. Trur forskjellen må ligge i kvaliteten på fila
Ser av USA sidene til Pferd at de har 2 forhugninger på 4,8 mm filene sine smoth eller vanlig, kunne tenkt meg og prøvd dei eller noe anna som bør passa til bpx. Viktigst for meg er ikkje at fila fjernar mest mulig material for kvart filtak, men at den får ein sterk holdbar egg.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

volvo_buster  
#193253 Stihls tycker jag blir bra skärpa med, håller ganska länge också (är smålänning ;))

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193540 Ser at Skogma har Vallorbe filer i temmelig mange varianter (størrelser) fra 3,2 til 5,5 mm størelse. De meine iverfall at filene har god kvalitet, noen her som har prøvd de og kan sammenligne eks vis mot oregon?

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

Sågis88  
#193561 vi kör med oregon, hade hva förut men som sagt man hade tur om alla filar i paketet tog nåt, ingen av oss använder nån mall alla kör på frihand.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193605 En fil kostar 12-18 kr och du blåser bränsle för 75 kr per dag.
Varför huvudtaget bry sig om filar, jag byter fil när den inte averkar något.
De kan va allt från första filningen för dagen till att va två veckor.
Kör nu med sthils filar.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194017
zorran skrev:En fil kostar 12-18 kr och du blåser bränsle för 75 kr per dag.
Varför huvudtaget bry sig om filar, jag byter fil när den inte averkar något.
De kan va allt från första filningen för dagen till att va två veckor.
Kör nu med sthils filar.


Zorran en som tror på virkespriserna.


jo eg har tru på at med ei bra fil så blir kjeda skarpare, du sparer brensle og jobber lettare. Selvfølgelig er ikkje fila alt, ein må ha rett understilling mellom rytter og tann, samt rett vinkler. Filingsvinkel støt og eggvinkel, eg håper iverfall at det skal gå ann og få det skarpare med ei god fil. Bestillte ein 12 pakk vallorbe 4,8 mm og ein 12 pakk vallorbe 4,5 mm i går håper og ha de om noen dager. Kan jo komme med tilbakemelding når eg har fått prøvd de. Kjedet er oregon 21 bpx, husker ikkje om eg har skrivd det før i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Vilket Märke på filarna har ni

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194045 Hur är Bahco:s filar?
Ser att Nima har bra pris på Bahco

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194316 Skal ikkje sei det 100 % sikkert men meiner eg kjøpte bahcos hos jula for ett par år siå. Synes ikkje de var noe særligt uten det gjennomsnitlige, raspa liksom litt for mykje minna meg om stihl.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200649 Har prøvd Vallorbe no ikkje noe særligt bra skal eg vera heilt ærlig, Oregon er bedre.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

rikard_e  
#200660 oregons filar, 12pack 4,8 mm , brukar krita dom så dom håller längre.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201384 Har bestillt pferd 4,8 mm smooth cut får testa dei på nyåret, ellers kjører eg også med Oregon. Men er det noen andre som har merka forskjellen på Oregon på 4,8 og 4,5 mm 4,8 er klart bedre, ganske merkeligt er jo samme merke.

Avatar Fallback

Re: Vilket Märke på filarna har ni

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285935 Tar opp igjen denne tråden her har fått tak i ein 12 pakke med vallorbe filer. Har berre prøvd ei fil til no den var iverfall veldigt bra, kjede blei svært skarpt. (21 bpx)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).