Skördare

Stendöd Rottne H8 2007

21 inlägg 12157 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#200509 Har en H8 som bara stendog i fredags, har luftfri diesel fram till pumpen men bara lite ibland inget till spridarna. Får inga larm i Iqan, och ström fram på alla kontakter, vet däremot inte om allt funkar som det ska innanför kontakterna. Har hört att rotorn kan haverera i pumpen mistänker att det kan vara det om det inte är nån stoppmagnet som lagt av. Någon som varit ute för detta?
/Pär



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200588 Hej

Råkade ut för att motor stendog på min H8 för något år sedan. Enligt Rottnes service killar ska det komma upp felmedelande i Iqan displayen om motorn inte startar, måste dock veva minst 10sek på startmotorn. Fick aldrig något felmedelande vilket tydde på ECU:n var död.
Bytte till en annan ECU från en likadan motor och den startade med en gång. Pluggade i den döda ECU:n i den andra motorn, då fungerade den igen. Bytte tillbaka den och har fungerat sedan dess, vet fortfarande inte varför den slutade fungera.

/Dan

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#200601 Ok får kolla det, verkar som dioderna lyser rätt på ecu:n, men den kanske kan va kass ändå.
/Pär

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

rocky  
#200640 Var ute för samma sak på en 1070d och då var det pumpen som hade lagt av. Har inte varigt ute för det på någon H8a än.

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200659
bodaedet skrev:Ok får kolla det, verkar som dioderna lyser rätt på ecu:n, men den kanske kan va kass ändå.
/Pär

Vet inte vilka dioder du menar, har inte observerat några sådana på mina. ECU:n finns bakom elskåpet på motorn. Har du tillgång till en JD 4045 motor att pröva byta med?
/Dan

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#200667 Borde finnas en stopp magnet på pumpen som ska funka på ett vis. har ström till alla kablar men vet inte om det funkar innanför. Sitter Ecun bakom skåpet med säkringar och reläer vid pumpen?
Senast redigerad av bodaedet tis 25 dec 2012, 12:12, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stendöd Rottne H8 2007

JohanH8  
#200683 Sjekk alle ledninger inn på ECU`n. Jeg klarte det kunststykket å klippe en når jeg vasket en gang, vanskelig å oppdage da det heller ikke kom noen larm i D5.

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200706
bodaedet skrev:Sitter Ecun bakom skåpet med säkringar och reläer vid pumpen?


Ja, det gör den.

/Dan

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#200707 Tackar ska kolla detta, jag får ju diesel till spridarna sporadiskt är väl troligtvis pumpen som lackat ur.
/Pär

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

rocky  
#200719 Om du inte har skräp i ingående ledning i pumpen. Har för mig att det sitter en sil in i pumpen där. Bytt filter nyss?

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#200730 Nya filter. Kollar silen imorgon. Har diesel i röret som går in i pumpen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

rocky  
#200850 Du har inte missat oringen till vatten skålen när du bytte?

Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#200862 Nej oringen på plats, har ren luftfri diesel till pumpen. Hade meken ute idag, vi konstaterade att pumpen trycker ut diesel i returröret från spridarna. Dieseln går altså bakvägen också, inte riktigt bra trodde vi.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

bodaedet  
#202348 Ny pump på plats, H8an gick igång efter mycket luftning och svordommar. Gick då bara på tre och en halv cylinder. Injektorn på ettans var kass, meken hämtade en, och nu går den bättre än någonsin. Förfiltret och mekaniska matarpumpen förbikopplad det tillverkades luft där efter allt skruvande. Nu skall det bli nya tätningar och pump även där, är trött på att lufta aset varannan dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stendöd Rottne H8 2007

skogsjan695xl  
#202350 Gött att få igång den lilla blå skalbaggen. För det ena till det andra. Ska du sälja en maskin?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).