Socialt (mer om oss)

Handeln utnyttjar köttokunskap....

26 inlägg 11913 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handeln utnyttjar köttokunskap....

masterchief  
#93900 Gick igenom veckans reklam från de stora matkedjorna....
Verkar som om dagens djur har genmanipulerats och fått 4 fileer.
Ytterfile, vad är det?
Enligt min mening ett fult knep att få folk att tro de köper något fint istället för kottlettrad eller biff...
Iofs inte dåligt kött något av de, men enligt mig ett fult marknadsföringsknep där de krämar några kronor extra för köttstyckena....



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93901 Inge nytt under solen tyvärr, inte här i norr i alla fall. Men fördelen är att den brukar vara billig. Fast det är fult i alla fall. Nån med ork kan ju stämma dom för bedrägeri :wink:

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93906 Det må vara att det pågått ett tag men på slutet har det eskalerat nåt otroligt. Läste en bok i ämnet och tydligen så fungerar det jätte bra. Vi konsumenter köper mycket mer om det heter nåt som vi känner igen som nåt bra. Och det behöver inte vara kött. Edamerfile kallas de avlånga fyrkantiga bitarna industriost som finns på affären, namngiven för att få oss konsumenter att associera till den fina filen som vi blivit itutade ska var så fin och bra.
Köttkunskapen hos gemene man är så otroligt låg vilket gör det möjligt att "lura" oss på det här viset. Jag påtalar det felaktiga då jag får tillfälle och handlar aldrig nåt som inte heter vad det är.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93910 hmmm.... det är väl därför man jagar älg... då vet man då lite vart köttet kommer ifrån å man vet hur det är tillvarataget... vet man nått egentligen vart köpt kött kommer ifrån eller vad det är???

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

frasse  
#93911 I samband med styckning av älg bestämde sig vi som jobbade med köttet att: -I år sätter vi namnlappar på alla köttdelar.

Den första kommentaren blev:-Inte fan visste jag att det fanns entrecote på älg...................

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200538 När man läser i reklambladet att det är tillbud på nåt nytt fabrikat av köttfärs. Då kan man dra öronen åt sig med en gång. När man läser det finstilta på paketen i butik. Så har den billigare blandfärsen högre fettprocent än vad den dyrare fläskfärsen har. 😡

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Tosca  
#200541 Det är väl bra såhär i kalla tider att vi får i oss tillräckligt med fett så vi får energi att hålla oss varma. Inte alla som har förmånen att kunna elda för att ha lite extra varmt i stugan.
Fast vill man köpa dyrare fett så finns det ju gott om det i godis och choklad...

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200558 Konsumenterna av i dag köper oftast bara mat för dagen/helgen.
Finns knappast en villa av nyare ursprung som har jordkällare, för konserverad mat, potatis, grönsaker och frukt.
Inte många som köper årsbehovet av potatis eller en halv gris, inte lagra frukt från trädgården heller.
Ett jävla gnäll på matpriserna är vanligast.
Tacka för att det kostar, när mattrenden går mot färdiglagat.
Och varför blir det så här då.
Tja, ta grundskolans basämnen: matte, engelska och svenska.

Men inte hemkunskap.

Den hemkunskap är dessutom j䤤¤ långt från matlagning.
Att få något i sig och på sig verkar oviktigt.
Dessa elever blir vuxna och föräldrar så småningom, med miserabla hemkunskaper !

Inte konstigt att folk handlar hel och halvfabrikat.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Tosca  
#200561 Kunskapen om köttets uppväxt är dessutom liten, inte många som kommer ihåg Astrid Lindgrens strid för de lyckliga grisarna.
Är importköttet billigare så är det bara o köpa, hur djuret mått och vad det fått i sig under uppväxten funderar man inte ens på.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200571 Nåja, nu köpte jag 25kg billig potatis vid jul, men vi som bor i villa har inte lika bra möjligheter till förvaring som grossisterna, kantänka?

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

totte  
#200573 Matkällare under köksgolvet har sina små fördelar.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200575 Indeed. Jag har i alla fall bunkrat lite billig sill och kaffe i dagarna! :D Zoegas för 25:-/paketet.

Ikväll mätte jag temperaturen i villakällaren, skall nog bygga en sval under källartrappen där gamla pumpen stod. Finns ventil utåt också. Några som har byggtips? Fuktrisk?

Användarvisningsbild

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

totte  
#200645 Om du behöver göra väggar där så är Leca-sten ett väldigt bra material, isolerande, suger inte fukt och lätt och trevligt att mura med. Fuktrisk har du ingen om du inte har några fuktproblem där tidigare, i synnerhet om du har ventil att hålla öppen, framför allt vår och höst.

Min källare är nedsänkt i pinnmon under köksgolvet, nu har vi väldigt torr och bra mark huset står på en liten åsrygg som sluttar åt båda hållen. Ventil ut har jag via en plåttrumma. Har aldrig haft fuktproblem. Gjutet i botten, en rätt smal gång, som ett tråg och sen ut mot sidorna ungefär 50 cm brett på var sida och så murat upp till trossbotten med 9 cm Leca. Konstruktionen betingades mest av att slippa handschakta ut mer än en kubikmeter och bära ut i hinkar.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200651 Det var inte en dum idé alls. Tål att fundera på.

Avatar Fallback

Re: Handeln utnyttjar köttokunskap....

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200663 Jag gjorde en liknande som din totte när jag byggde vår norska hytte. Oumbärlig under varma sommardagar och jag har sluppit köpa gasoldrivet kyskåp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).