Traktorn i skogen

Traktordäck, byta bredd?

9 inlägg 12507 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktordäck, byta bredd?

jmatsson  
#200278 Funderar på att byta däck på en traktor, det sitter 12.4-24 fram på den och jag skulle vilja ha lite bredare däck på traktorn. Vilken storlek ska man ha om man vill ha dom bredare, men vill ha samma höjd på dom?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: traktordäck

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200280 http://www.naftenas.lt/media/File/09Mic ... taBook.pdf

Sida 97

Där är däcken ordnade i stigande omkrets.

Avatar Fallback

Re: traktordäck

axwell  
#200311 Enl den tabellen sid 6
420/65-24

Sen beror det väl på vilken typ av däck du söker.

Avatar Fallback

Re: traktordäck

jmatsson  
#200341 Tack för svaren. Jag lägger ner den här tanken om att skaffa breddare däck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: traktordäck

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200349 Som jag förstår det hela så måste du byta fälgar för att få nån större breddökning.

Avatar Fallback

Re: traktordäck

jmatsson  
#200356 ja, det blir jag tvungen att göra det eftersom en fälg har spruckit och det är svårt att få tag på en fälg som passar. Det är med att bredda är ett alternativ eftersom det kan vara lättare att få tag på fälgar.

Kan 13.6-24 eller 14.9-24 vara nåt?

   TS
Avatar Fallback

Re: traktordäck

Perjos  
#200366 Om du ökar bredden ökar väl oxå omkretsen. Då lirar ju inte 4wd riktigt bra sen. Framhjulen kommer att snurra för fort i förhållande till bakhjulen.

För med den dimensionen antar jag att du har 4wd?

/ Perjos

Avatar Fallback

Re: traktordäck

axwell  
#200380 Det finns även 360/70-R24 vilket motsvarar ca 14,2", dvs 1,8"(46 mm) bredare med samma rullomkrets.

Om du får ordning på originalfälgarna så bör de gå att använda, vilken bredd har de?

Avatar Fallback

Re: traktordäck

jmatsson  
#200410 Det är helt slut på originalfälgarna, måste köpa nya. Det handlar om en 4wd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).