Avverkning (slutavverkning)

Julklapp från Södra Skogsägarna

145 inlägg 71420 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

svesse83  
#200234 Men 260 kr fubben för upparbetning är väl väldigt bra? 100 stam i timmen så ger ju det ett timpris på 1300 kronor. Vilken mindre gallringsmaskin överlever inte på det?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200240 Priserna LME nämner måste vara framme vid väg annars är det riktigt bra betalt, iaf jämfört med Härjedalen.
Produktionskravet hos t ex Storas entreprenörer ligger på 165 stam i timmen med skördare i 0,10 gallring för att nå upp till Storas satta timpenning och det avtalet gäller fram till nyår, vill jag minnas, så det lär knappast bli bättre.
Och det är inte många objekt där det flyter bra att flerträda, vid slutavverkning här så ligger årsmedelstammen på runt 0,20 och det står i snitt lite drygt 100m3/ha sist jag hörde.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200253
ICE skrev:Produktionskravet hos t ex Storas entreprenörer ligger på 165 stam i timmen med skördare i 0,10 gallring för att nå upp till Storas satta timpenning och det avtalet gäller fram till nyår, vill jag minnas, så det lär knappast bli bättre.
Och det är inte många objekt där det flyter bra att flerträda, vid slutavverkning här så ligger årsmedelstammen på runt 0,20 och det står i snitt lite drygt 100m3/ha sist jag hörde.
När tråden läses hittas knappast något som värnar om gott tillvaratagande av virkesvärdet.
Med nästan 3 träd i minuten vid 15 cm i brösthöjd ser jag mycket stora risker för generell aptering utan respekt för kval, längder och fel.
50 kr/m3 i minskat virkesvärde får inte blundas för, även om det sker mot en part som oftast inte begriper denna förlust.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200308 Det verkar inte som om en del bolag värdesätter kvalitet, de kanske bara har kunder som inte bryr sig/vet så mycket om skog eller virke. Huvudsaken är att jobbet utförs billigt och snabbt.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200313 Eller så är det så att bolagets kunder bara vill ha billigt virke, som deras kunder i sin tur bygger billiga möbler av, och som sedan hamnar som billiga möbler hos entreprenörerna.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200314
Bertilsson skrev:
ICE skrev: 50 kr/m3 i minskat virkesvärde får inte blundas för, även om det sker mot en part som oftast inte begriper denna förlust.


Tänk om entreprenören kunde lova 50:-/m3 mer för virket om han får mer betalt.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200323
Mangan skrev:Eller så är det så att bolagets kunder bara vill ha billigt virke, som deras kunder i sin tur bygger billiga möbler av, och som sedan hamnar som billiga möbler hos entreprenörerna.
Om sågverk och snickeri har den uppfattning så aggressivt, som vi sett numera i Södras "rallarsvingar", är sannolikheten att det också blir dåliga möbler som inte ens "tacklade" entreprenörer har god nytta av.

Rikta tanken mot uttrycket "Billigt blir i längden dyrt."

Det är inte ofta som som normalt arbete plötsligt kan göras snabbt, bra och billigt.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200324
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
ICE skrev: 50 kr/m3 i minskat virkesvärde får inte blundas för, även om det sker mot en part som oftast inte begriper denna förlust.


Tänk om entreprenören kunde lova 50:-/m3 mer för virket om han får mer betalt.
I gallringsarbete bedömer jag att 20 kr/m3fub till entreprenören skulle kunna ge nämnd summa på det virke som "räddas" till värdefullare sortiment.

Med dessa samlade insatser för bättre arbete så skulle gallringsresultatet också generera andra resultat och bestånd som vore bättre. Inte minst mot storm.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

LME  
#200327 Det är vid bilväg som gäller,medeltrakt på 250 fub,rotstopmedel,flyttar,allt runt i kring ingår.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200330 Hörde en liknande diskussion där man ville ha mindre maskiner som skadade marken mindre.

"Bolaget" höll med, men hade redan försökt med detta, men hade konstaterat att det fanns ingen marknad för detta, för det var ingen som ville betala den dyrare kostnaden, skogsägaren tittade bara på priset, och då blev det större maskiner med mer skador till följd.

Kanske samma fenomen här, om man tar mer betalt för huggning och skotning och gör ett bättre jobb är det kanske ingen eller få skogsägare som ser nyttan med det och vill betala den dyrare kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200343
Zixten skrev:Hörde en liknande diskussion där man ville ha mindre maskiner som skadade marken mindre.

"Bolaget" höll med, men hade redan försökt med detta, men hade konstaterat att det fanns ingen marknad för detta, för det var ingen som ville betala den dyrare kostnaden, skogsägaren tittade bara på priset, och då blev det större maskiner med mer skador till följd.

Kanske samma fenomen här, om man tar mer betalt för huggning och skotning och gör ett bättre jobb är det kanske ingen eller få skogsägare som ser nyttan med det och vill betala den dyrare kostnaden.
Om nyttan är klart större än kostnaden borde en klok skogsägare välja lämpligt utförande i sin skog.
Det som motverkar är;
1 Okunskap.
2 Bolagen har lovat jobb till vissa entreprenörer med traditionell utrustning.
Kanske någon skonsam maskin hamnat hos orutinerad personal? T.o.m. nystartad med missnöje som följd.
3 Bekväma inköpare vet att de kan övertrumfa många nog skogsägare. Södra har många sådana. Gynnas av Södras politik att gynna kapitalstarka personer som vill ha pengar fort. När skogen blåst ner tvår samma personal sina händer för det som hänt.
4 När såg ni forskning på värdet av bättre arbete? Detta är den mest dödande faktorn. Att stormskadorna blir så fort förträngda överaskar mig. Visserligen används de som förevändning för hårda gallringar, som ger stor avsmalning och poröst virke. Med samma argument skrämmer man fram slutavverkning nu när det är dåliga priser. Låt inte detta något riktiga överutnyttjas.
5 Varje år kommer Skogforsk med statistik på kostnader i skogen. Vi vet debatten efter senaste bulletinen. Inget företag vill ståta med höga kostnader, som kanske uppstår med lämpligare utrustning. Genast finns det någon siffernisse på företaget som hävdar att kostnaderna måste ner.

Mot detta beteende finns det kunniga skogsägare som själva alltmer anlitar handplockade utrustningar och personal som går att tala med.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

modul  
#200358 Slutresultatet av en avverkning ska ju göra skogsägaren nöjd. Det tror jag alla entrepenörer vill. Om det slarvas med kvalitetsarbetet ska man inte göra fler uppdrag innan man rättat till orsakerna till detta!- Undermålig ersättning ska inte påverka kvaliteten. Yrkesheder är ett bra uttryck, och det finns det massor av hos skogsentrepenörerna!!

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200393 Brukar ni skogsentreprenörer säga att jobbet blir bättre gjort om ni får mer betalt, till den som beställer er? Eller omvänt, att ni accepterar ett lägre pris men då gör ett sämre jobb?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200395
Bertilsson skrev:gallringsarbete bedömer jag att 20 kr/m3fub till entreprenören skulle kunna ge nämnd summa på det virke som "räddas" till värdefullare sortiment.


Hur mycket längre tid tar det för entreprenören att "rädda" detta virkesvärde?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200425
modul skrev:Slutresultatet av en avverkning ska ju göra skogsägaren nöjd. Det tror jag alla entrepenörer vill.
Det vill jag tro också. Även om jag skulle nyansera något.
modul skrev: Om det slarvas med kvalitetsarbetet ska man inte göra fler uppdrag innan man rättat till orsakerna till detta!- Undermålig ersättning ska inte påverka kvaliteten. Yrkesheder är ett bra uttryck, och det finns det massor av hos skogsentrepenörerna!!
Här vill jag föröka uttrycka vad jag syftat på tidigare i tråden.
Ambition och förmåga beror på hur kultur och trender påverkar. På samma sätt som vi kör olika fort med bil beroende på stress, dagsform, självförtroende, kunskap om rådande omständigheter etc.
Kunskaper i skogsarbetet påverkar resultatet. Följande är inte självklara kunskaper. Ex.;
1 Fastställa kvalitet på stock.
2 Bevisa farligheten i en krök. (Även under praktiskt arbete.)
3 Se lämplig marginal mot vrakröta i sortiment.
4 Förbesiktiga tillräckligt på stående träd för bra aptering.

5 Behärska ekonomisk aptering vid manuell aptering vid fel/skador på träd. ex.
* Kunna prislistans två bästa längdmoduler.
* Kunna listans två sämsta längdmoduler.
* Behärska prisskillnad mellan ex. massaved och klentimmer vid diameter som är några cm över lägsta gränsdiameter. (För rimlig riskbedömning på lönsamhet och anpassning för tidigare stock.)
* Inse värdet av en lumpbit/avkap för att undvika en massaved för värdefullare timmer. (Flera väljer aldrig lump efter som det är obetald volym för entreprenör. Eller ännu värre när det är oro för att okunnig skogsägare ser det som misstag och riktar kritik mot föraren.)

6 Ha god biologisk kunskap om gallring. ex;
* Ha öga för viktiga skador på träd. Se relativt tidig rotröta.
* Att redan vid tidig gallring inrikta sig med dragning till huvudstammar och gallra runt dessa först. (Många väntar till slutgallring då det väljs bland de tidigare bra träden där nu ingen är riktigt stabil.)
* Att mycket tidigt se kommande stormproblem i beståndskanter, när 20 år äldre bestånd avlägsnas om 30 år.

7 Vara öppen för utbildningsbehov.

Detta är ett axplock av faktorer som till slut avgör om en förare vill eller också kan göra ett bra jobb.
Flera faktorer kan inte en skogsägare avgöra. Utförs detta då av föraren? Lönar det sig då att göra? Trots vissa brister är följaktligen skogsägare nöjd trots arbetets mindre goda utförande. Har inköparen fällt "säljande" omdöme är normen given.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).