Inomgårdsmaskiner

gilson kedjedrivning

9 inlägg 5343 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gilson kedjedrivning

rennan  
#199082 hej
är helt ny på både forumet och ågandet av en gilson snöslunga,jag tror det handlar om en 8hk slunga men min fråga är,vilken delning det är på kedjan som som går till drivaxeln och om någon vet vart man kan hitta en manuall för gilson för jag tror det kan saknas lite grejer,desutom så undrar jag vilken sorts stifft det ska sitta i maskinen det sitter ett b6 i nu men jag tror att det är lite för hårt
Mvh
Fredrik



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: gilson kedjedrivning

totte  
#199090 Hej Fredrik och välkommen!

Ett par motfrågor först:

Finns det nån typskylt med modellnr på maskinen? Brukar ofta sitta längst ner på baksidan av växelhuset. Tyvärr ofta borta eller oläslig.

Sitter tanken på sidan cylindern och sticker upp över toppen? Då är den 8 hk. 5-hästarn har tanken lågt och förgasaren sitter direkt på tanken. (Om det är Briggs & Stratton, har även funnits med Tecumseh)

Har den friktionshjul eller mekansik kuggväxellåda?

Jag har ett par rätt dåliga manualer i pdf, kan skicka men behöver som sagt först veta vad det är.

Sen kan du hitta massor av info via den här länken: http://www.gilsonsnowblowers.com/

Minns nu inte delningen på kedjan, men om du mäter avståndet mellan två nitar med skjutmått så had du delningen.

Stiftet kan du köpa hos en vettig maskinhandlare, skall vara ett sånt här: http://www.briggsparts.se/art/tandstift-bs-sv.php

Kan du fixa in några bilder på slungan så blir det enklare att reda ut vad det är du har.

Avatar Fallback

Re: gilson kedjedrivning

rennan  
#199506 hej
det har löst sej hoppas jag då jag åkte till petterssons i gävle och det han inte vet om motor drivna grejer är ej värt att veta,men tack ändå
Mvh
Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: gilson kedjedrivning

totte  
#199624 Så bra då, inte dumt med proffs som kan det.

Avatar Fallback

Re: gilson kedjedrivning

rennan  
#199892 Hej
hade bara en fråga om tändstift för min slunga kan man använda som gas svets också efter som det kommer en blå låga ur ljuddämparen,kan det bero på ett för hårt stift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: gilson kedjedrivning

totte  
#199901 Nej, det är rätt normalt, det är så kort väg genom "dämparen" att den ofta blåser flammor. Möjligen är den lite för fett ställd, får lite för mycket bensin. Det har i alla fall inte med stiftet att göra.

Avatar Fallback

Re: gilson kedjedrivning

rennan  
#199902 sitter det något munstycke på den.trodde att det var tändstiftet då jag kör på ett b6 stift.sitter dessutom inte någon vanlig bensinkran på den utan en skruv och det ser orginal ut,kan man strypa bensinen den vägen
Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: gilson kedjedrivning

totte  
#199930 Nej du kan inte strypa den med den skruven som sitter som bensinkran. Nu skrev du inte vad det är för modell, men om den har en 8 hk Briggs&Stratton så sitter det en justerskruv lite snett på undersidan av förgasaren, det är huvudmunstycket.

Tro bara inte att det går att få bort blålyset från ljuddämparen, det flammar alltid en del där, men är det exceptionellt mycket kan det minskas genom att justera.

Avatar Fallback

Re: gilson kedjedrivning

rennan  
#200097 tack för alla bra svar,nu väntar jag bara på kedjan sen ska gilson få kasta snö
mvh
Fredrik

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).