Verkstan

Startmotor - laga eller byta

58 inlägg 55835 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#198924 Startmotorer som jäklas brukar oftast vara endera av två saker (om den inte är helt nedsliten förstås): Dåliga kol eller brända kontakter i solenoiden. Oftast ganska lätt åtgärdat.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#198926 Jag är rätt övertygad om att det är kolen, solenoiden slår till, men trots rengöring av anslutningarna fr batteri och jord så vill den inte börja snurra.

Vet att gammelfarbror som var tidigare ägare till min nuffe nr två ofta stod med startmotorn i städet och slipade till nya kol:)- men just nu tryter lust och engagemang för att börja fixa till den,,

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

erkandersgard  
#198940
aywa skrev:Jag är rätt övertygad om att det är kolen, solenoiden slår till, men trots rengöring av anslutningarna fr batteri och jord så vill den inte börja snurra.

Vet att gammelfarbror som var tidigare ägare till min nuffe nr två ofta stod med startmotorn i städet och slipade till nya kol:)- men just nu tryter lust och engagemang för att börja fixa till den,,


Låter som mitt problem. Det var kontakterna i solenoiden som var brända och nednötta.
Enkelt att fixa, och kostade inte en spänn. På mitt kontaktbleck skulle det vara små upphöjningar. Dessa var helt borta på ena sidan. En M5 insex skruvskalle som mothåll, och en smäll med könslagare på motsatta sidan, så var upphöjningarna tillbaka. Funkar kanon nu.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#199006 Har prövat vid två tillfällen nu när startmotorn inte velat snurra igång att sätta kupefläkten och värmt upp startmotorn ca 15 min. ( dvs bort med is och ev invändig fukt). Då har den snurratigång omgående! :geek:

Funderar på om det bildas is på rörliga delar pga av fukt och på så vis hör jag att solenoiden slår till, men förmodligen inte tillräckligt för att startmotorn skall börja hämta ström till magneten.

Nån annan (bättre) teori mottages:) hursomhelst, inget stort dilemma egentligen detta, men tyckte bara det är lite kul att det hjälper med värme:)

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

kungsis  
#199044 Har haft två Nuffield (trakorgrävare parkerade utomhus) och på bägge två krånglade startmotor och generator på p.g.a att vatten läckte in i dem.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#199058 Kanske borde kolla om det går att sätta en skyddsplåt över, vet ju inte hur det ser ut där den sitter och om det är möjligt, men värt att fundera på.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

erkandersgard  
#199060
aywa skrev:Har prövat vid två tillfällen nu när startmotorn inte velat snurra igång att sätta kupefläkten och värmt upp startmotorn ca 15 min. ( dvs bort med is och ev invändig fukt). Då har den snurratigång omgående! :geek:

Funderar på om det bildas is på rörliga delar pga av fukt och på så vis hör jag att solenoiden slår till, men förmodligen inte tillräckligt för att startmotorn skall börja hämta ström till magneten.

Nån annan (bättre) teori mottages:) hursomhelst, inget stort dilemma egentligen detta, men tyckte bara det är lite kul att det hjälper med värme:)


Som jag skrev tidigare, det är blecket som måste fixas. Min funkade också med värmning av startmotorn vid kallt väder ute.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#199119 Jo, tänkte också att lägga över antingen en plåt alt linda över motorn med nån fleece? Längtan efter verkstan som ska upp till våren blir ju inte mindre när sådana här bekymmer uppstår pga lite kyla:/

Beställt ny idag fr brorsson: 1900 +moms + 200 i frakt. Ska göra i ordning den befintliga och sätta över den på den andra nuffielden.
Dock behövs startmotorn fr brorssons modifieras lite för att passa, inget värre än att höljet över kugghjulet måste slipas upp litegrand.

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#199129 Plåt, inte nåt som suger åt sig fukt, annars innesluter du den i en "fuktkudde", inte alls bra.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#199132 :oops: ....haha, ah, nu skäms jag. Är väl så inställd på det torra vädret som är just nu här på västkusten, men fimpar iden om fleecen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#199145 Det torra vädret brukar inte vara standard i den regionen :lol:

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#199742 Fick hem startmotorn fr England på två dagar:)

Vid en första anblick såg den inte alls ut att passa. Men efter att skruvat loss den gamla startmotorn fr ett par pinnskruvar så insåg jag att dessa pinnskruvar satt på en sorts "platta". Den plattan , ca 15mm tjock, satt i sin tur fäst med tre skruv. Monterade bort denna "adapterplatta" och vipps så fanns det tre gängade hål som passade den nya startmotorn. Och precis som säljarn på brorssons berättade för mig så vart man tvungen att slipa ur en ca 40 *30 mm fr höljet vid kuggkransen på nya startmotorn. Sagt och gjort och den passade:) Nu går han igen den gamle skorven.

Nu göra i ordning den gamla starten och flytta över till gammelnuffen vars startmotor är riktigt röten:)

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#199754 Gott så långt, det var snabbleverans det!

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#206777 Nytt delikat problem med min nya startmotor. Den har fungerat klockrent hittills, dvs när jag gett signal så har den snurrat igång omgående och satt fart på svänghjulet.

Idag skulle jag bara provstarta nuffielden. Då sker följande: solenoiden drar och jag hör hur drevet i startmotorn snurrar, men det verkar precis som om att kugghjulet i startmotorn inte "når" fram till svänghjulets kuggar...

Kan jag haft otur och motorn stannat precis där det ev saknas kuggar? Vet att brorssons nämnde att denna startmotors drev inte nådde riktigt lika långt in till svänghjulet som originalet gjort, men har ju å andra sidan fungerat hittills....

Faan, tröttsamt detta, och självklart är snöbladet och kranen påkopplat så jag kan inte lägga i en växel och "putta" svänghjulet till nytt läge. Får väl ta en hylsa och försöka dra runt motorn lite precis som en vev.(givetvis ej starta på så vis).

Dock känns det som att den nya startmotorns kugghjul precis nåt fram till kanten på svänghjulet , men blivit såpass "sliten" ( alt slitet svänghjul" ) och därför nu inte funkar..

Tilläggas bör att jag nog inte startat traktorn mer än ca 30 ggr sedan den nya startmotorn monterades.

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

machonisti  
#206781 En motor stannar på nästan samma ställen. Minns inte säkert men har ett minne av att svänghjulet jag var med och värmde loss och flyttade stannat på tre platser, kan vara att sexor stannar på tre och fyror på två men här kan kunnigare träda in.

Kan vara att kyla gör att startmotordrevet inte slår ut ordentligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).