Uppvärmning

uppvärmning av hus

5 inlägg 4091 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

uppvärmning av hus

ÅTERVINNAREN  
#1997 :( jag har ett gammalt hus på c:a 200 kvm och jag funderar vad jag skall värma det med och jag skall ha ved eller jordvärme eller vad som är bäst att värm ett sånt stort hus med



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1998 Hej Återvinnaren,
Jag flyttade din tråd då jag tyckte den passade bättre under uppvärmning.

Eftersom du frågar om uppvärmning på skogsforum så ligger kanske vedeldning nära tillhands... :wink:

Men det är mycket beroende på ens livssituation som avgör uppvärmning, ved kräver ju mer tid av husägaren än jordvärme gör. Sedan beror det ju också på hur enkelt/billigt man kan få tag i ved?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2006 Ved är i särklass det billigaste uppvärmingsalternativet även om du måste köpa in den som långved.
Färdigkapad kluven och torr börjar däremot komma upp ordentligt i pris.
Har sett ett antal annonser med säckad ved för över 400:-/m3
Sedan är det som Fredrik skriver, det beror helt på om man kan eller vill hålla på med ved, som faktiskt kräver en del eget arbete.

Avatar Fallback
Hansson  
#2009 Röstar oxå på ved. En rejäl tank så klarar du dig länge mellan eldningarna.
Släng i en solslinga i tanken och skaffa lite solpaneler så slipper du elda på sommaren.
Här finns fina vacumrör för 15000 kr med styrning pumpar mm
http://sfinxsolar.e-butik.se/

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2013 En viktig sak med ved är att det ska vara roligt.
Är det inte kul så funkar det inte riktigt.
Såg, transporter, klyv, ved, bränsle, allt kostar. Det man tjänar riktigt på är eget arbete. Tycker man inte det är kul att jobba med ved ska man se sig om lite tycker jag.
Det tar tid med ved, ju mer tid o eget arbete ju billigare ved.
Man kan få små gallringar tex gratis eller billigt. Veden blir därigenom inte så dyr, men timmarna blir fler...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).