Sågtimmer

Bilder på björktimmer

6 inlägg 17692 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bilder på björktimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199393 Finns det några bilder på nätet så man kan se vad som klassas som björktimmer och vad som går som massaved? Funderar på kvalitetskraven, att se på bild är lättare än att läsa sig till tycker jag.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på björktimmer

machonisti  
#199398 Mycket sällan jag huggit björktimmer. 1989 högg jag dock ca 100 fub med motorsåg. Sen dess har partierna blivit så små att jag sågat dem själv.
björkstock.png

Användarvisningsbild

Re: Bilder på björktimmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199399 Rundvirkeskog köper sågbjörk i norrland, sågbjörk och kubb.
http://www.rundvirkeskog.se/pdf/special ... anland.pdf
http://www.rundvirkeskog.se/pdf/special ... mradet.pdf

Avatar Fallback

Re: Bilder på björktimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199402 Tänkte sälja till södra, men vill veta mer om kvalitetskraven än det jag kan läsa mig till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på björktimmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199404 Någon annan kan säkert berätta vad som gäller i ditt område. Men andra sidan i ovanstående prislistor visar kvalitetskraven här i norr. Brukar vara samma transportavdrag som vid leverans av timmer, blir ju ganska stort avdrag om det är långt till mottagningsplatsen. Om volymen är tillräckligt stor är det lönsamt ändå eftersom betalningen är 200-300 kr högre än för massaved.

Avatar Fallback

Re: Bilder på björktimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199407 Såg inte bilderna i dina länkar förren nu, oas. Tack! Massaved 350:-/m3fub, timmer 430:-/m3fub. Minsta volym 10m3fub per sortiment. Inga transportavdrag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).