Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66121 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Husqy346  
#199357
sveakatten skrev:Är det någon som provat detta?



Jag kommer att testa det framöver när jag kommer igång med vedproduktion igen.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

sveakatten  
#199396 Vet du något vart man kan köpa nätet och vad priset är?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Husqy346  
#199411 Tacura som säljer dessa maskiner säljer även nät har även för mig att skogma har samt en del andra vedtillbehörs åf.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

sveakatten  
#199416 Tittade på skogma, då ser ju priset ut att bli dyrare eller lika som med dom billiga säckarna.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Husqy346  
#199419 Jag läste i någon tråd här förut att nätpriset är ca 7 på en pall med ved . Jag har inget att referera mot då jag har kört ved i storsäck förut,men det var mycket jobb med dem att vika ihop dem samt låta dem torka mm efter urtömmning.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#199432 Själva stativet är vell svindyr?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

potatis1  
#199433 Det där måste gå väldigt sakta, själv har jag 4 behållare till 1000 liter säck och hinner knappt med att hålla undan för kapen.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedhandlaren  
#199485
sveakatten skrev:Är det någon som provat detta?



Har kört med den för fem år sedan. Fungerar bra och är mycket bättre än 1m3 nätsäckar.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#199503 varför slutade du ?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedhandlaren  
#199509 Jag ändrade produktion till ändats lös ved. Klyver i hög, lastar med skopa, och tippar hos kund. Tror att priset ligger runt 75 tusen. Dom blir väldigt stabila och håller sin form bra

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

potatis1  
#199520 Hur mycket hinner du i timmen och vad kostar nätet per kubik.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedhandlaren  
#199526 som sagt det var fem år sedan så det kommer jag inte ihåg så nogrant. jag tror att det låg på 13 kr/st

den rymmer 1,6m3/st
tror att man hinner 8-10st per timme om jag mins rätt

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

potatis1  
#199567 Säckarna är billigare idag runt 11-12 kr/st. men 8-10 st. i timmen det är bra det bli ju cirka 15 m3 i timmen 120 m3 på en arbetsdag har du flera behållare då eller.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedhandlaren  
#199591 jag hade två behållare
det blir nätkostnad på ca 8,50/m3s

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

born11  
#200006
vedförsäljan skrev:
born11 skrev:Min son som är konstruktör sitter och ritar på vedbackar i plast på lördagskvällen, vad tror ni om att använda det istf nätsäckar? Pantsystem med 10:-/backen? Dessa är på 61 Liter: http://i48.tinypic.com/vffujq.jpg Här fanns det redan existerande på 54 liter: http://www.ip-group.se/product.asp?Page ... derBy=Size

Kanon! :wink:
Är så jävla trött på säckar :x
Vad kommer dom kosta?

Pantsystemet är dock knepit,går inte sälja långt


Tyvärr är priset orealistiskt på 54 Liters backarna, offerten löd 100:-/st + m inkl lock för 3000st......
Utanför Norrtälje har jag sett en producent som gjorde typ 40L paket i en vagga som han bandade med 2 band, någon som har erfarenhet av det? Jag tror det blir svårt för sådana buntar och även om man virar med nät att hålla samman om man ska lasta om dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).