Skördare

kombi skotare skördare

36 inlägg 19777 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kombi skotare skördare

m_guld  
#19701 Har funderat lite på att montera ett engreps agregat på min 84 35 för att kunna skörda med den.
Hugger för lite för att tordas köpa en skördare och det kostar ju mindre att hålla en maskin igång +att jag har massor av reervdelar till den,Efter att ha börjat forska lite tror jag bästa iden är att montera ett engreps agregat på vagnen som man kan lyfta av och på med snabbkopplingar för hydral och el.
Tillt finns ju redan på agregatet så det löser sej ju men sen vill man ju kunna rotera 180 grader för att kunna ta från båda sidor funderar på att ta en vändkrans från något och driva med hydralmotor.
Nästa problem blir att kapsågen måste flyttas på agregatet eftersom den kommer underifrån annars men det verkar gå att fixa.
En större hydral pump på traktorn måste det nog också bli för att klara ett lite större agregat.
Har hört många säga att det är bätre att sätta ett litet agregat på kranen direkt men det är jag mycket tveksam till pga att jag tror kranen är för klen och svag + onormala belastningar på hela traktorn en kapsåg väger ju mycket mindre änn ett helt agregat + att om man kommer till allt för stora träd kan man ju kapa en sågtimmer bit med den innan man lyfter resten in i agregatet.
Blir ju en del jobb att göra som jag funderar på men tror det kan bli bra om man lägger en vinter på det i garaget.
Vad tror ni om detta! :D



   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#19858 Ingen som tror nått! :(

   TS
Avatar Fallback
valmet 901  
#19860 Hej, jag skulle nog fundera på ett aggr från en liten tvågreppare typ rottne eller kockums lilla aggr,dom väger inte så mkt å då har man ju vridning å allt klart, vet en som körde så och han svetsade en enkel ställning som han backade vagnen under och hängde aggr i när han skotade, låter lite omständigt men det fungerade bra å han körde ju mest åt sig själv. Men det här har du väl kanske redan funderat på?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19867 Var det inte nån här som hade nån sån kombilösning på en MiniBruunett. För nåt år sen eller så!!

Magnus M

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19875
Magnus M skrev:Var det inte nån här som hade nån sån kombilösning på en MiniBruunett. För nåt år sen eller så!!

Magnus M


Hej,
Kan vara detta du menar kanske:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=187

Avatar Fallback
m_guld  
#19887 Jo jag har funderat på någon sådan lösning med en procecor från en 2 grepare men problemet är att hitta en som är lämplig och går att lyfta av och på utan stor traktor.
Det enda jag hittat är från en ösa 260 och det vägde ca 3.5 ton! + att det skulle bredda maskinen avsevärt och jag kör i gallringar också ibland.
Annars vore det ju lämpligt och allt färdigt,
Nån som vet något till salu kanske vill helst ha med längd och diameter.
Lägger in en bild på fredagens huggning Grymt fint talltimmer inte en kvist på flera av bottenbitarna blev ingen bild fick inte till det.

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#19888
valmet 901 skrev:Hej, jag skulle nog fundera på ett aggr från en liten tvågreppare typ rottne eller kockums lilla aggr,dom väger inte så mkt å då har man ju vridning å allt klart, vet en som körde så och han svetsade en enkel ställning som han backade vagnen under och hängde aggr i när han skotade, låter lite omständigt men det fungerade bra å han körde ju mest åt sig själv. Men det här har du väl kanske redan funderat på?

Vet du vad han hadde för aggr?

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#19898 Nu kommer bilden

   TS
Avatar Fallback
valmet 901  
#19918
m_guld skrev:
valmet 901 skrev:Hej, jag skulle nog fundera på ett aggr från en liten tvågreppare typ rottne eller kockums lilla aggr,dom väger inte så mkt å då har man ju vridning å allt klart, vet en som körde så och han svetsade en enkel ställning som han backade vagnen under och hängde aggr i när han skotade, låter lite omständigt men det fungerade bra å han körde ju mest åt sig själv. Men det här har du väl kanske redan funderat på?

Vet du vad han hadde för aggr?
Ett rottne 770 har jag för mej,det är ju gjort för att stå på en rottne ram, du har väl centrum ram på din kanske men det går nog å lösa isåfall.http://www1.elmia.se/wood/ Gå på elmia classics så ser du där hur aggr ser ut.

Avatar Fallback
m_guld  
#19928 Ok det såg ju lämpligt ut tittade även på kockums pa 55 men frågan är ju om man kan få tag på någon nu har ring runt lite men dom flesta har skrotat allt sånt.

   TS
Avatar Fallback
valmet 901  
#19929
m_guld skrev:Ok det såg ju lämpligt ut tittade även på kockums pa 55 men frågan är ju om man kan få tag på någon nu har ring runt lite men dom flesta har skrotat allt sånt.
Ja ska se om jag kan få tag i han som jag nämde förut,han har sålt blondin men kanske aggr är kvar.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19930 En bekant Nils Olov Larsson har en rottne skotare som han kan lyfta av grind och stakarna. sedan byter han gripen mot ett skördaragrigat, vill minnas det är ett grangärde 626. Det systemet har han använt i minst 15 år. Hela bytet tar ca en timme. De med Cat maskiner känner nog honom

Avatar Fallback
m_guld  
#19933
valmet 901 skrev:
m_guld skrev:Ok det såg ju lämpligt ut tittade även på kockums pa 55 men frågan är ju om man kan få tag på någon nu har ring runt lite men dom flesta har skrotat allt sånt.
Ja ska se om jag kan få tag i han som jag nämde förut,han har sålt blondin men kanske aggr är kvar.

Det vore bussigt :D

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#19936
Famag skrev:En bekant Nils Olov Larsson har en rottne skotare som han kan lyfta av grind och stakarna. sedan byter han gripen mot ett skördaragrigat, vill minnas det är ett grangärde 626. Det systemet har han använt i minst 15 år. Hela bytet tar ca en timme. De med Cat maskiner känner nog honom

Jag har också funderat på detta men då måste jag byta kran för min gillar nog inte vikten på aggr + träd har en i närheten som har en 868 med aggr på kranen ochdet funkar men han får svetsa ganska mycket.
Tanken är därför att montera på vagen så bör ju det hålla bättre har jag fått för mej,ska avverka en brant nästa vinter och där är det grov skog.

   TS
Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20090 Det fanns ett aggregat framtaget till Volvos maskiner som heter Tvigg agregater hade egen motor och hydraulik och satt på vagnen. Det finns en kille här i närheten som monterat det på en 868. När han inte andvänder det lyfter han upp det med en hydraulisk ställning och kör därifrån. Funkar faktiskt väldigt bra. Det finns en länk till aggregatet på Elmia Classic

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).