Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178118 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#197606
Baltus skrev:
DSCN0205.JPG


Ja, da skjønner jeg deg. :grin:
Fotbetjening vil vi ikke ha. :wink:
På min maskin er styring av extrahydraulikken på joysticken, dessutan er det ikke strypning på selve maskinen (den sitter på slangen til planerskuffen).
Skal være mulig og ta ut 80l/min på extrauttaget, så det bør holde i massevis.
Så med knappene til aggregatet på venste spak (likt som du har), så skal alt kunne kjøres med knapper, selv med 6/2 ventilen montert på jibben og kun 2 hydraulikkslanger kobles da til planerskuffehydraulikken. :grin:
Har ikke startet med bygging av jibben ennå, da et feste til Igland vedprocessoren skal lages først.


Edit:Det gikk ikke og sitere din tekst, da den er skrevet til bildet.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#197990 Unnskyld!!
Plundre litt med å få bilde og tekst dit som eg vil!!

Ein del nyare maskin du har skaffa deg då, enn min. Kva type!?

Men blir ikkje maskin litt " nesvøs" i syklusane om du vil ha max oljemengde ut på stikka!?

Min maskin kjøre eg på ca 1100 - 1300 o,min. Men skulle gjerne hatt 250-300 o,min, meir når eg vil kappe.
Så mitt neste prosjekt er å lage ein eletrisk gaskontroll, der eg vil kunne gje gaspådrag når eg treng litt meir i ei kort periode.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#198098
Baltus skrev:Men blir ikkje maskin litt " nesvøs" i syklusane om du vil ha max oljemengde ut på stikka!?



Vet faktisk ikke hvordan alt funker, har nettopp kjøpt den.
Men den er myk og fin og grave med, det lille jeg har fått testet.
Maskinen er en Hanix H55DR 2009 mod.
Den har en stor Ls pumpe på 130L/min+ en servopumpe.
Men som sagt så sitter det en strupeventil på selve slangen til planerskuffen, ingen ting på selve maskinen (som jeg vet). se vedlagte bilde.
Det finns et sånn turtall potensiometer på min maskin, da den har "auto Idle", altså at den går ned automatisk på tomgang etter et par sek. hvis man ikke bruker noen funksjoner.
Dette kan kobles til og fra som man vil.

DSC_4379.JPG

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#198383 Nydelig maskin du har fått deg der!vil nok ha maskin lenge av denna, om der ikkje er noko uforutsett som skjer.
Er nok meir behagelig å bruke enn min.Og med "auto idle" så har du ei rimelig drift.
Min jibb har 237 cm frå senter skuffebolt til senter bolt/oppeng til rotor. Å det vil nok din maskin også fint greie.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#198413
Baltus skrev:Min jibb har 237 cm frå senter skuffebolt til senter bolt/oppeng til rotor. Å det vil nok din maskin også fint greie.

Ohoj, det hørtes mye ut. :surp:
Jeg tenkte kanske hele jibben skulle ha denne lengden (ca240cm totallengde), med ca 70 fra skuffbolt til bakken og resten "framover".
Har ikke målt, men trodde aggregat rotor och link totalt ble ca 220cm, men det kan være jeg husker feil ifarten. :oops:
Jeg har ikke kommet lenger enn til og skaffe to H stål som jeg tenkte og sveise sammen, så det blir som et forsterket firkantjern. (og legge slanger og kabler inne i denne.)
Disse var 250cm, så jeg skulle kanske bruke denne lengde som den er?? 🧠

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#198433
Rudigers bryllupp 2011 (47).jpg

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#198541 Ja det ble en real rekkevidde på den. :grin:
Har du noen anelse om hvor mye jibben din veier??
Trodde jeg skulle klare meg under 100kg inkl s-40 feste. :smile:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#198582 Vekt,,,Tja,, har ikkje kontrollert vekta på den, men er ingen problem å fløtta den med "hadmakt", men den er nok ein plass mellom 75-90 kg,
Vekta dreg fort opp, når ein begynne å leggja på "litt her, å litt der"!
På bildet her, så er nok jibben ca 50 cm lenger, enn han er nå. Å der ville eg kanskje klart løfte 50 kg meir.
Slik den er nå, så har eg hekta i puss skuffa å nesten klart å lyfte den. Å den er vel i overkant av 160 kg.

"Detta,, vart dårle bilde"

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#200675 Oi det var mye nytt siden sist. Må nok begynne å følge bedre med. Lykke til alle sammen.

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

erik__j  
#202627 Vad kostar ett narva stegmataragregat? S23 eller s25
Skulle dessa gå att ha på en 15t grävare.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

erik__j  
#202635 Vart vist skriv fel :) Naarva

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#202809
erik__j skrev:Vad kostar ett narva stegmataragregat? S23 eller s25
Skulle dessa gå att ha på en 15t grävare.

Nja, en 15t blir stor.
Kan fort bli at du drar sönder nåt med en så stärk maskin, alternativt får du ha en jibb på 10m. :wink:
Maks flöde er vel ochså ca 70l/min, men det går ju at strypa på grävaren.
Du kan ju ha en rullmateraggregat på den va?
Annars kanske största Kesla stegmataren hadde vore nåt. :roll:



98tkr för S25 i Norge. S23 vet jag inte, men skulle gissa på 65-75tkr.
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=39056291

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

erik__j  
#202828 Vill ju inte ha något med såg. Känns väldigt smidigt med kniv. Man får väll köra med insidan av huvudet :)

Hur har du din hydraulik kopplad på grävaren? jag har bara en hammarledning samt fri retur på min.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#202982
erik__j skrev:Hur har du din hydraulik kopplad på grävaren? jag har bara en hammarledning samt fri retur på min.

Har inget just för tilfället, då jag precis bytte til nyare grävare.
Men Naarva`n går på et dubbeltverkande uttag, så du kan inte köra på hammerhydraulikken.
Altså samma som til en släntskopa, eller en vanlig grip.
På min förra maskin tog jag olja från skopcylinderen via en 6/2 el, ventil, til både rotor och aggregat (altså kunne jag inte köra skopcylinder samtidig, utan fick slå över en mekanisk ventil.)
Detta ska endras innan det monteras på den nya maskinen.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

erik__j  
#203082 Kollade lite priser i dag och de är ju ganska dyra :( De rekommenderade inte s25r utan s25
Man ångrar nog om man köper en s23

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).