Uppvärmning

komplement till vedpannan!!

17 inlägg 17756 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

komplement till vedpannan!!

Lindianerna  
#198271 Hej!
Eldar idag med enbart ved men då vi ofta är på resande fot kan det vara skönt med ett komplement till veden. har kamin som får igång värmen fort men skulle helst vilja koppla på någon annan värmekälla till ac-tankarna!! Vedeldning kommer vara 80% av uppvärmingen!
Hur har ni andra vedeldare det?
Elpatron?
Luft/Vatten?
Bergvärme?
annat??



   TS
Användarvisningsbild

Re: komplement till vedpannan!!

Bax  
#198283 Vart i Sverige gäller det?
Hur länge är ni borta?

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

Lindianerna  
#198288 Nära Borås!
Vissa kvällar kommer vi inte hem innan 8. ibland åker vi på semester 1-2v!

.... vi har larm... :D

   TS
Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

erikl  
#198298 Bergvärme!

Användarvisningsbild

Re: komplement till vedpannan!!

Bax  
#198312
Lindianerna skrev:
.... vi har larm... :D



:grin: dont worry ´bout me...


Endera nån form av VP...
eller en pelletsanläggning kompletterat med ett avtal med nån som kan starta upp anläggningen ifall den stoppat.

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

ulfgustav  
#198344 Hej
Det komplement till vedeldning som jag själv har är elpatron 6 kw. Har rätt stort hus 150 kw plus källare så den räcker inte för att hålla full temperatur när kvisksilvret sjunker till under -20 gr men den håller fullgod underhållsvärme. Trots att jag är borta rätt mycket så blir det ingen stor elnota

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

Lindianerna  
#198368
Bax skrev:
Lindianerna skrev:
.... vi har larm... :D



:grin: dont worry ´bout me...


Endera nån form av VP...
eller en pelletsanläggning kompletterat med ett avtal med nån som kan starta upp anläggningen ifall den stoppat.

:grin:

är egentligen intresserad av bergvärme eller liknande som är "underhållsfritt".
Men det kanske är lite för dyr investering bara för att ha som komplementsystem!
ingen som har detta hemma?

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplement till vedpannan!!

Bax  
#198371 En hel del hänger på erat elementsystem, vilken framledningstemperatur får ni shunta ut när det är kallt?
Är det ett högtemperatursystem kanske en VP inte klarar att hålla uppe temperaturen...

Annars, en Luft/Vatten-VP som jobbar mot acktanken borde funka.

Användarvisningsbild

Re: komplement till vedpannan!!

Skogstomte  
#198375 Med de relativt korta drifttider du har kommer det inte att betala sig med jord/bergvärme. Då måste du ha det som primär värmekälla vilket jag personligen tycker är en bra idé men alla hus och inte minst husägare är olika. Ska du bara ha det till 20% så tror jag elpatron är det mest ekonomiska även om den är dyr när den är i drift. Klarar dessutom alla framledningstemperaturer. Kanske bättre att lägga någon sparad krona på GSM-styrning/övervakning istället?

Användarvisningsbild

Re: komplement till vedpannan!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198385 En luft-luft vp för 5000:- klart och betalt.

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

Boarpan  
#198390 Vi har en CTC luftvärmepump kopplad till akumulator dyr men säker skall koppla in ordentliga solfångare så behövs inte ngn eldning för att duscha.
Har goda kontakter så därför valde jag detta system men fårlov att lovorda detta system och rörmokaren sa att det alltid är vettigt att välja ett och samma märke så att det funkar ihop.

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

Axl  
#346390 Har ungefär samma fundering... Har idag en calmarpanna + acktank, kulvert in till en tank i huset. Tanken i huset har en ledig slinga, har funderat på att koppla in solfångare där. Nu har jag börjat snegla på pellets, går det att koppla en brännare i pannan som kan sitta där även när man eldar med ved? Annars kanske man kan koppla in en mindre panna i tanken i huset (den står nära murstocken)? Andra förslag?

Användarvisningsbild

Re: komplement till vedpannan!!

Fredrik Reuter  
#346392 Hej,
Jag har ju också Calmar (V33) och jag tror inte det går att kombinera pellets med ved utan att montera/demontera pelletsbrännaren från pannan.
Jag köpte pannan med sidouttag för pelletsbrännare. Har haft idéer genom åren att köpa en beg brännare och köra när andan faller på, men när man ska elda med ved måste man ta ur brännaren och sätta tillbaka täcklocket som sitter där idag.

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

Sture Andersson  
#346394 Jag har en Baxi ladpanna och en tank på 2m3 ,i tanken sitter en elpatron på 6 kw.Uppe i huset sitter en termostat som jag kan ställa på vilken temp jag vill .Som regel står den på 15 grader så den inte slår till ,men om vi åker bort så höjer jag den till 22 .Allt jag behöver göra .När elpatron sitter i tanken blir inga förluster till skorstenen ,som det blir om den är i pannan.Tycker detta fungerar perfeckt ,beror naturligt vis på hur ofta man är borta .Åker man borta långa perioder ofta blir det naturligtvis dyrt .Men för våran del blir det nån helg ,eller nån veckas semester

Avatar Fallback

Re: komplement till vedpannan!!

bgl  
#346398 Din fråga blev aktuell för oss för 16 år sen. Vi hade(har fortfarande möjlighet till) vedeldning där vi var borta längre tid än intervallen för vedinläggning. Redan då insåg vi att även vi blir äldre och en vacker dag inte vill jobba längre med ved. Årsförbrukning ca 45000Kwh. Vi borrade för att kunna installera bergvärme som enda värmekälla senare, men installerade då en enkel bergvärmepump som reglerades bara med utegivare. Den shuntkopplades på returen till vedpannan och ställdes ca 2 grader lägre än pannshunten för att gå in automatiskt när vedvärmen sinade. Detta fungerade perfekt i 14 år och 11 månader, då kraschade kompressorn! Detta hände förra vintern så det var bara att sätta in en modern IVT-pump på befintliga borrhål. Den är dimensionerd att vara enda värmekälla, men vedpannan får stå kvar och kan kopplas in med kranar intill den nån gång rostar sönder.
För vår del blev denna lösning bra, borrhålen kostade en del men fanns ju kvar till den nya VP.
Där du bor längre söderut från oss måste alternativet med luft-vattenvärmepump utredas noga. Min gissning är att den lösningen kan bli billigare.
Dessutom är det nästan allas erfarenhet att har man väl köpt en VP så minskar intresset för vedeldning !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).