Inomgårdsmaskiner

oljebyte

5 inlägg 5569 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

oljebyte

özach  
#198251 hej.ska eller bör man byta hydraloljan till en hydralklyv. och varför . özach undrar.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: oljebyte

Boarpan  
#198269 Olja skall alltid bytas efter en tid. Detta skall göras för att spara maskinen från förslitning.
Bytte på min vedklyv efter många års körande. Det fanns klumpar med avlagringar nere på botten av olje tanken. Hade dessa kommit upp i ventilen/slaggat igen slangarna så funkar ej klyven längre.

Användarvisningsbild

Re: oljebyte

totte  
#198275 Instruktionen för Faxes klyvar säger:

"Hydrauloljan som levereras med klyven bör bytas efter c:a 20 timmars körning, därefter behöver man vid normal körning inte byta olja igen förrän efter några år."

Bytte oljan på min efter första säsongens klyvning, var 2008. Syntes på oljan att det var nyttigt att byta, den var gråaktig och innehöll nog en hel del metallpartiklar. Borde nog vara dags för ett byte nu igen.

Avatar Fallback

Re: oljebyte

axwell  
#198299
totte skrev:Bytte oljan på min efter första säsongens klyvning, var 2008. Syntes på oljan att det var nyttigt att byta, den var gråaktig och innehöll nog en hel del metallpartiklar. Borde nog vara dags för ett byte nu igen.


Kan bara instämma, överraskande mycket skit i oljan efter 10-20 timmars körning.
Tog reda på oljan via en tratt med grovavskiljare, fick göra avbrott, avskiljaren slammade igen av gummi- och metallrester.

Jojo, det är en Kellfriklyv :!:

Användarvisningsbild

Re: oljebyte

totte  
#198352 Gäller väl generellt oavsett fabrikat, det sker en viss inslitning av detaljerna första timmarna och det resulterar i metallpartiklar i oljan. Finns väl inte några filter i dom här så byte är nödvändigt. Men gummirester är nog Kellfri och liknande som bjuder på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).