Skördare

Bilder skördare

22 inlägg 15395 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198011 Detdär var en riktigt intressant kommentar som vi diskuterat på jobbet. Skotarförarna klagar på rotben,tycker vi gott kan göra ett till kap. Det sinkar ju en hel del,speciellt på grovt som man vill mata ut. Känns som att de lär vara betydligt lönsammare att gå över vältan med husqvarnan...

Smålandshuggarn skrev:Timmer som skotaren sen får snygga till.

Avatar Fallback

Re: Bilder skördare

JD 2006  
#198032 Är de inte så mycket så kan man ju gott gå me motorfällarn vid vältan men är det mycket så blir även det tidskrävande.

Avatar Fallback

Re: Bilder skördare

Rlin  
#198033 Jag kan uppleva att själva promenaden med Husqvarnan är både trevlig och nyttig. Haken som jag ser det är allt extra joll med sortering av rotbenen. Det går betydligt fortare för skördaren att göra ett kap till, än vad det tar för skotaren att sortera ut ett rotben.

Användarvisningsbild

Re: Bilder skördare

Smålandshuggarn  
#198102
Engstrand skrev:Detdär var en riktigt intressant kommentar som vi diskuterat på jobbet. Skotarförarna klagar på rotben,tycker vi gott kan göra ett till kap. Det sinkar ju en hel del,speciellt på grovt som man vill mata ut. Känns som att de lär vara betydligt lönsammare att gå över vältan med husqvarnan...

Smålandshuggarn skrev:Timmer som skotaren sen får snygga till.



Nu va ju detta fallet av rotben lite extremt, för huggarn ville testa sitt nya svärd. Men jag gillar o göra låga stubbar så oftast blir de en hel del rotben som skotarförarna inte gillar. Men dom brukar bara lägga dom på motsatt sida av timmervältan så vid skiftbytet medans maskin tankas mm så kapar dom rotben, tycker oxå de måste va lönsammare. Sen undrar nog markägarn va jag sysslar me om ja först tar en låg stubbe sen lumpar 10-20cm på varje rotstock?!? När jag kör skotare kapar jag hellre några extra rotben än o slå halvt ihjäl sig o svär över höga stubbar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198177 Du skulle gärna få komma och berätta det för våra skotarförare. Sitter långt bak i ryggmärgen att backa ner och få låga stubbar. Med 480 kommer man ner rejält på rotbenen.

Avatar Fallback

Re: Bilder skördare

Herr Krånglin  
#198587 http://www.lbxonline.com/itemforsale.php?id=12571

Vilken krigare :D

Användarvisningsbild

Re: Bilder skördare

wiktor  
#198589 haha kriget mot miljöaktivisterna kan börja !!! :mrgreen: 🏴‍☠️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).