Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Snövirke

23 inlägg 10961 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snövirke

novis??  
#197984
Mäki skrev:
machonisti skrev:Enda riktigt bra tipset är att gripa virket när det kommer ur skördaren men då kommer gnistor att slå både i hytt och grip.


Ja det kan du va säker på att det gör 😈
Skotaren som är efter mig i gallring (fast vi inte har snö) är så nervös för översnöat virke
att det inte får ligga en bit när han åker hem på kvällen.

Detta resulterar i att jag måste börja två timmar före han så att det finns något att köra
när han kommer och då sitter han och backar efter
mig resten av dagen 😈 😈 😈

9,3x62

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Snövirke

finskpinne  
#198007 Jag brukar alltid kasta ett par toppar snett framåt där jag kommer att lägga nästa hop. Sedan matar jag ut virket vinkelrätt över toppen och på det viset sjunker inte virket ner i snön utan dom lämnar att stå upp lite med ändarna. Vi har aldrig någon stor mängd virke att ligga på backen under vintersäsongen. Kommer skotaren ikapp skördaren så får man bara flytta över skotarföraren till skördaren och köra extra skift på den istället. Men då krävs det ju att förarna kan köra båda maskinerna....

Användarvisningsbild

Re: Snövirke

Mäki  
#198116
novis?? skrev:
Mäki skrev:
machonisti skrev:Enda riktigt bra tipset är att gripa virket när det kommer ur skördaren men då kommer gnistor att slå både i hytt och grip.


Ja det kan du va säker på att det gör 😈
Skotaren som är efter mig i gallring (fast vi inte har snö) är så nervös för översnöat virke
att det inte får ligga en bit när han åker hem på kvällen.

Detta resulterar i att jag måste börja två timmar före han så att det finns något att köra
när han kommer och då sitter han och backar efter
mig resten av dagen 😈 😈 😈

9,3x62

Vad betyder detta?

Avatar Fallback

Re: Snövirke

nissebrun  
#198120 Det är väl kalibern på en rejäl studsare om jag inte tänker fel.

Användarvisningsbild

Re: Snövirke

Mäki  
#198127 Ok :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snövirke

halvproffs  
#198158 Kallas ibland för svensk magnumkaliber. Fattar inte heller vitsen om nu det är nån? :???:

SMHI hotar med mera snö också.

Användarvisningsbild

Re: Snövirke

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198176 Nu kan de få komma snö,har flyttat över på fel sida älven nu,och där är det väldig skillnad på snödjupet. Blev verkligen förvånad att de kan skilja så mycket på så kort sträcka..

   TS
Avatar Fallback

Re: Snövirke

malåraggarn  
#198187 ja brukar även köra med gripen lite släpandes i backen (öppen) och att första gången man kör vägen letar jag åt allt virke så de bara är att ösa på resten. Svårt med dedär med gripen i gallring men

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).