Motorsåg och handhållet

ms 241

22 inlägg 8994 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ms 241

242xpg  
#197440 Är det någon som testat ms 241 ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ms 241

totte  
#197444 prova att söka på "ms 241" i sökrutan uppe till höger, finns mycket att läsa om den.

Avatar Fallback

Re: ms 241

fs480  
#197898 Ja, en mycket bra såg!

Avatar Fallback

Re: ms 241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198655 "Inga träffar hittades" Men jag kände på en hos handlaren idag. Tänkte slanta upp men blev skeptisk när den hade kedjedrevet ihopbyggt med kopplingstrumman. Luktar hobbyskit lång väg.

Användarvisningsbild

Re: ms 241

johan eriksson  
#198659 Kedjedrev hopbyggt med kopplingstrumma är väl inget ovanligt, och inget som jag direkt skulle förknippa med "hobbyskit", har det på flera av mina äldre sågar. Och vill du inte ha det så är det ju bara att byta mot ett med ringdrev när det är utslitet, borde finnas även till den Stihl modellen.

Här är några trådar om sågen.
Sök och du skall finna...
viewtopic.php?f=12&t=10089
viewtopic.php?f=12&t=12023
viewtopic.php?f=12&t=10509

Avatar Fallback

Re: ms 241

fs480  
#198700 Inte alls något skit. Köp sågen och jag tror du blir mer än nöjd. Lätt, smidig och rapp. Köp med quickstop=bra!

Användarvisningsbild

Re: ms 241

totte  
#198711
Luktar hobbyskit lång väg.


Helt fel slutsats.

Avatar Fallback

Re: ms 241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198734 Det är ju bra att det finns kopplingstrummor med splines för riktiga kedjedrev. Men varför sitter de inte på från början? På min MS390 var det likadant. Men den säljs ju inte som en proffssåg.

Avatar Fallback

Re: ms 241

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198752
fs480 skrev:Inte alls något skit. Köp sågen och jag tror du blir mer än nöjd. Lätt, smidig och rapp. Köp med quickstop=bra!

Synd att Stihl inte kan kombinera säkerhet med varma fingrar,tar värme i handtag före quickstopen.

Avatar Fallback

Re: ms 241

fs480  
#198801 Handtagsvärme finns också på denna såg ms241. Att haka upp sig på kopplingstrumman är dumt. Detta funkar mycket bra, även om du jobbar mycket i skogen. Rekommenderar varmt denna såg. Har jobbat i skogen sedan mitten av 1980-talet så jag är inte alldeles borta!

Avatar Fallback

Re: ms 241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198806 Visst funkar det med drevet fast på kopplingstrumman men efter några månader så är drevet slut och då måste man ha en hel kopplingstrumma. Synd att de valt den lösningen. För övrigt så tror jag att det är en optimal gallringssåg.

Användarvisningsbild

Re: ms 241

Seabass  
#198849 Mycket trevlig såg, fin kedja

Avatar Fallback

Re: ms 241

peter399  
#198973 Säkert en trevlig såg, förmodligen den jag skulle köpa om jag skulle köpa en Stihl idag, men viktskillnaden till en 550 är ju minimal och då får du bra mycket mer effekt och standard 325 kedjor / svärd.

Avatar Fallback

Re: ms 241

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199051
fs480 skrev:Handtagsvärme finns också på denna såg ms241. Att haka upp sig på kopplingstrumman är dumt. Detta funkar mycket bra, även om du jobbar mycket i skogen. Rekommenderar varmt denna såg. Har jobbat i skogen sedan mitten av 1980-talet så jag är inte alldeles borta!

Vet att det finns värme,vad jag även vet är att det inte kan kombineras med quickstop,om det inte ändrats på sistone.

Avatar Fallback

Re: ms 241

M-F  
#199121
bengt.a skrev:
fs480 skrev:Inte alls något skit. Köp sågen och jag tror du blir mer än nöjd. Lätt, smidig och rapp. Köp med quickstop=bra!

Synd att Stihl inte kan kombinera säkerhet med varma fingrar,tar värme i handtag före quickstopen.


Husqvarnas 543a finns väl inte ens med triobrake?Och det är väl närmast den som skall jämföras med 241an.Ingen Autotune heller för den delen. :ugeek:

Personligen tror jag det beror på tävlandet om gram hit å dit mellan tillverkarna. 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).