Motorsåg och handhållet

Ojämn tomgång 242xp

46 inlägg 23720 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#197547 Har en 242 som inte vill hålla jämn tomgång. Kan skruva så allt är perfekt men efter en stund så är tomgången jätte hög. Sågen går bra i övrigt.
Någon som har nån ide?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Phantom  
#197556 Dåliga membran och tätningar i förgasaren eller så är vevaxeltätningarna gamla, hårda och håller inte tätt.
När sågen är igång så kan du vicka den åt sidan, och sen åt andra sidan. Om sågen ändrar varv/gången så har du troligen en eller två dåliga tätningar som bör bytas innan du använder sågen mer. Det kan visa sig enligt de symptom som du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#197558 Får kolla det. Går det att byta tätningarna utan att dela sågen? Har nämligen precis delat en såg och tyckte tätningarna var lite knöliga att få ur trotts urtagen vevaxel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Phantom  
#197563 På 242an kan du byta utan att dela hela sågen.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#197565 Men det går inte på 357 eller? För det är en sån jag har delat och där hade nog inte jag lyckats med ett byte utan delning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197567 Jo, på 357 går tätning o byta lätt. Lika så på alla 242.

Du skulle väl byta lager?

Tätningen sitter utanför lagret och byts oftast utan större problem.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#197576 Jo på 357 bytte jag lager och vev men tycker det borde vara svårt att få tag i packningarna när den är klämd runt veven men får se den dag jag behöver göra det. Brukar ni ta en tång och dra ut den med?
Får kolla på 242an imorn och se om det kan vara förgasaren eller packningarna. Använder inte den sågen men det är ju alltid kul med saker som fungerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

totte  
#197585 Finns några knep som bör nyttjas med omtanke och försiktighet så man inte skadar lagret. En liten ganska vass mejsel som man sätter i sned vinkel precis i kanten på tätningen och sen slår in i plåtringen med en hammare, så går det att bända upp den. Behöver oftast göra på två motstående sidor.

Ett annat är att borra ett lite hål i tätningsringen, 2 mm ca. Viktigt där att inte köra borret mer än exakt igenom plåten. Sen drar man i en plåtskruv som går att bända mot, med tång eller mejsel. Även här behövs oftast två.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#197726 Vevaxeltätningar och förgasarpackningar beställda. Får se om det kan hjälpa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Phantom  
#197736 Hoppas du köpte en komplett sats med både membran och packningar till förgasaren. För det är membranen som brukar bli stela och inte gör det jobb dom ska.
Hoppas det löser ditt problem på en mycket trevlig såg :)

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

totte  
#197752 Bra! En 242 skall man reparera och bevara. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#197780 Har sågar som jag arbetar med så 242 blir lite försökssåg när jag vill lära mig något så detta var ett bra tillfälle att ta isär en förgasare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

242xpg  
#198523 Ser fram emot lösningen alltid kul att följa problem från uppkomst till lösningen lycka till !

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#202011 har tyvärr inte hunnit med att kolla på detta än då jag grejat med min 357a istället men delarna är hemma så imorn ska jag göra ett ryck och se om jag lyckas med sånt här småpill också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202017 Min 339:a ändrar tomgångsvarvtal när man vrider på den. Vart beställer man grejer till den?

Kan det vara en sån enkel sak som bränslefiltret, förresten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).